Gå til innhold
Arkivverket

Savnet i Lofoten.


Marit Monsen Bolset
 Del

Recommended Posts

Jeg søker svar på hvor det ble av Pedrikke Johansdatter (Pedersen). Siste spor etter henne finner jeg i folketellingen i 1910. Da står det at hun er fattiglem og bor sammen med sin mann Leonhard Pedersen hos sønnen Peder Leonhardsen i Torvvik i Sund. Mannen dør i 1911. Pedrikke var født 14.05.1836 i Flakstad. Jeg har lett i de digitaliserte kirkebøkene, men finner ikke ut når hun døde. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe svar på spørsmålet ditt, legger inn lenke til ft 1910, Flakstad:

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=1859&kenr=005&bnr=0026&lnr=00

 

Informasjon om bostedet:

Tellingsår: 1910

Kommune: Flakstad

Kommunenummer: 1859

Navn på bosted: Torvvik (Sund)

Antall personer registrert på bostedet: 6

Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet

Peder Leonhardsen hf g Træarbeider og Raastofsamler 28.09.1870 t

Berntine Leonhardsen hm g Huslig arb. og Fjøstel 02.04.1872 t

Egil Antonsen Fs. ug Fostersøn %Skolegut%, Fors. husmand & fisker? 20.01.1899 t

Anna Olsen tj ug Huslig arbeide 15.05.1885 t

Leonhard Pedersen fl g Fattiglem, 5 og 6 er gift og er forældre av no. 1 10.08.1824 t

Pedrikke Pedersen fl g Fattiglem, 5 og 6 er gift og er forældre av no. 1 14.05.1836 t

 

 

Mvh Randi Elisabeth Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Randi Elisabeth, men det siste jeg har av opplysninger om henne er fra 1910 folketellingen. Jeg vet ikke når hun døde, men vet at det må være etter 1910. Hun ble enke i 1911.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at Pedrikke var fattiglem. Det kan kanskje bety at hun fikk fattigstøtte. Det hender at kommunene har bevart eldre arkiver etter fattigvesen/fattigstyre. Kanskje Flakstad kommune er en av disse kommunene? Du kan eventuelt høre med Arkiv i Nordland om de kan sette deg på sporet. Dette er bare noen tips....! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.