Gå til innhold
Arkivverket
Rune Thorstensen

Hjelp til å tyde arvinger i skifte etter Anders Desideriussen Foss, Kinn, Sunnfjord.

Recommended Posts

Rune Thorstensen

Det er skifte etter Anders Desideriussen (Foss) på gården Indre Rexten i Brandsøy Skibrede 23.05.1760. Jeg ser sønnen Desiderius nevnt men klarer ikke lese hva som står om ham ei heller navnet på arving nr.2. Etter hva jeg kan se er ikke kona nevnt, og jeg antar da at han var enkemann da han døde.

Kan noen hjelpe meg å tyde hva som står om arvingene i den første delen av skiftet?

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord sorenskriveri, Lenet tinglag, Skifteprotokoll A 7a , 1756-1761, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Merknader: Fol. 1-207. EDB-register.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24192/257/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081126650258.jpg

Etter å ha studert skiftet nøyere har jeg kommet frem til at det er nevnt 3 barn, Anders, Jørgen og Absalon. Anders er trolig død for her nevnes vel sønnene Jonas 23 år og Anders/Andreas 25 år. Er det noe jeg har oversett?

Endret av Rune Thorstensen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Harald L. Bakke

Eg kom fram til at det er :

1 sonen Disiderius Andersen, død efterladt sig sønnen navnlig Anders Disideriussen paa 25 aar   og Jonas Disideriussen paa 23 aar.

2. Sønnen Absalon Andersen, boende paaa Indre Rexten 

3. Jørgen Andersen boer paa Yttre Rexten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Thorstensen

Takk for rask respons Harald. Jeg var en smule usikker, men da falt brikkene på plass. Mange takk for hjelpen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.