Gå til innhold
Arkivverket

Hofgaards foranstaltning.


Anne M. Thoreløkken
 Del

Recommended Posts

Hei!  Jeg forstår deler av kirkebok-innføringen under, men mye jeg ikke skjønner her.  Ble interessert da jeg tydet Hofgaard-navnet - ikke sikkert det har noe med min slekt å gjøre - men allikevel, jeg synes det står Hofgaards foranstaltning og lurte på hva dette var for noe......

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Berg, Ministerialbok nr. I 1 (1770-1814), Fødte og døpte 1777, side 48-49. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7428&idx_id=7428&uid=ny&idx_side=-28
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061011050536.jpg

 

 
 
 

Noen av dere som er flinke til å  tyde....som kan hjelpe?

 

Mvh

 

Anne Marie Thoreløkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ut fra at det er barnet Israel på høyre side du tenker på?

Den 24de Januar er det Uægte Drenge Israel fød ved Østre Sarp i Schieberg Sogn, som er hiemmedøbt den 27de Ejusdem ved bemeldte Sarp af Skoleholderen sammestæds Navnl. Biørnsen, derpaa efter Sogne Præsten til Schieberg hr. Hofgaards Foranstaltning hidbragt med Moderen Anne Magrethe Issets D. den 31de Dito, da barnets Daab her i Roche Kirke er bleven Confirmeret den 2den Febr. Dette liderlige omflackende Qvinde Meniske har udlagt til Barne Fader Kiøbmand Hans Schoug paa Moss. Faddere: Niels Østorp, Niels Sønstevold, Kiersti Haugen, Marthe Sørtorp, og Pernile Uldsæt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tydingen, Else,godt gjort å tyde denne skriften.... her var det også litt å spinne videre på spesielt hr. Hofgaards Foranstaltning....lurer på hvem Hofgaard det var...men det blir en ny utfordring.

 

Mvh

Anne Marie.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter dette slik Åsbjørg gjør. Ordet foranstaltning er jo alminnelig brukt på norsk, og betyr noe slikt som handling, bestemmelse, forholdsregel. I dette tilfelle er det vel sogneprestens bestemmelse som er det rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ambrosius Floor Hofgaard f. 1713 Bragernes, d. 1786 Skjeberg. Han var i 1756 kapellan til Nes Rom. Gift med Else Schmidt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk,  Åsbjørg, Else og Espen....da har dere løst nok et problem for meg.   .:-)    

Ambrosius er dessverre ikke min gren, men jeg har blitt litt klokere.

 

Mvh

 

Anne Marie.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.