Gå til innhold
Arkivverket

Bergen - Peder Olson - gift men Anne Lefler 1789


Anders J. Moen
 Del

Recommended Posts

Jeg har denne familien registrert i Bergen, men jeg kan ikke finne ut av faren i familien Peder Olson. Lefler-familien greier jeg å følge tilbake til Weimar i Thüringen på 1600-tallet. Noen som kan hjelpe meg?

 

Descendants of Peder Olson

 

 

Generation No. 1

 

        1.  Peder Olson was born 12.09.1762???  in Bergen, Hordaland.  He married Anna Johanne Dorothea Johansdtr. Lefler 22.02.1789 in Korskirken, Bergen, Hordaland, daughter of Johan Lefler and Anne Jensdtr..  She was born 1763 in København, Danmark.

 

Notes for Peder Olson:

Lyst 14.01.1788 

Innrullert som matros: 20.12.1780 Ej faret Udskr. 1781 Udgaaer 1787 engag. ved Divis. efter liste af 31/1-84

Faddere: Malene Eriksdatter, Marthe Nilsdatter, Ivar Andersen, Torbjørn Didriksen, Erik Didriksen

 

More About Peder Olson:

Baptism: 19.09.1762, Bergen, Hordaland

Occupation: Matros

Residence: 23 Rode, Gård 113, Henrik Wergelandsgt. 16 i dag

 

Notes for Anna Johanne Dorothea Johansdtr. Lefler:

I Listen over fattige i Bergen fra 1801 står det at hun har bodd i Bergen i 29 år

 

More About Anna Johanne Dorothea Johansdtr. Lefler:

Baptism: 11.05.1763, Garnisons Sogn, København, Danmark

 

More About Peder Olson and Anna Lefler:

Marriage: 22.02.1789, Korskirken, Bergen, Hordaland

       

Children of Peder Olson and Anna Lefler are:

        2                 i.    Ole Johan Pederson3 Peersen, born 16.04.1786 in Bergen, Hordaland.

 

Notes for Ole Johan Pederson Peersen:

Faddere: Barbro Catharina Køster, Kirstine Monsdtr., Harmen Alnesen?, Ole Heggelund, Fredrik Smith Berg

 

More About Ole Johan Pederson Peersen:

Baptism: 20.04.1786, Bergen, Hordaland

 

+      3                ii.    Bernt Johan Pederson Peersen, born 04.07.1789 in Bergen, Hordaland.

        4               iii.    Olai Pederson Peersen, born 08.06.1792 in Bergen, Hordaland.

 

Notes for Olai Pederson Peersen:

Faddere: Agathe Andersdtr., Agnetha Harmens, Knud Larsen, Johannes Olsen, Ole Willumsen

 

More About Olai Pederson Peersen:

Baptism: 17.06.1792, Bergen, Hordaland

 

+      5               iv.    Synnøve Malene Pedersdtr. Peersen, born 22.11.1793 in Bergen, Hordaland.

        6                v.    Mads Pederson Peersen, born 16.08.1796 in Bergen, Hordaland.

 

Notes for Mads Pederson Peersen:

Faddere: Kierstine Olsen, NN Nielsdtr, Christian Øen?, Lars Mortensen, Lars Nielsen

 

More About Mads Pederson Peersen:

Baptism: 21.08.1796, Bergen, Hordaland

 

        7               vi.    Michael Christian Pederson Lefler Peersen, born 07.08.1799 in Bergen, Hordaland.

 

Notes for Michael Christian Pederson Lefler Peersen:

Faddare: Magdalene Ulriksdtr., Karen Monsdatter, Lars Knudsen, Herman Hansen, Friedrik Mähren

 

More About Michael Christian Pederson Lefler Peersen:

Baptism: 18.08.1799, Bergen, Hordaland

 

 

Generation No. 2

 

        3.  Bernt Johan Pederson3 Peersen (Peder2 Olson) was born 04.07.1789 in Bergen, Hordaland.  He married Gurine Martine Olsdtr.

 

Notes for Bernt Johan Pederson Peersen:

Faddere: Anna Margarethe Mieshols?, Birthe Monsdtr., Ola Monsen, Anders Andersen, Willum Jansen

 

More About Bernt Johan Pederson Peersen:

Baptism: 09.07.1789, Bergen, Hordaland

       

Children of Bernt Peersen and Gurine Olsdtr. are:

        8                 i.    Ole Johan Berntson4 Lefler, born 1817 in Bergen, Hordaland; died 05.07.1817 in Bergen, Hordaland.

        9                ii.    Ole Johan Berntson Lefler, born 19.08.1818 in Bergen, Hordaland; died 23.10.1823 in Bergen, Hordaland.

 

More About Ole Johan Berntson Lefler:

Baptism: 30.08.1818, Bergen, Hordaland

 

 

        5.  Synnøve Malene Pedersdtr.3 Peersen (Peder2 Olson),  was born 22.11.1793 in Bergen, Hordaland.  She married Sivert Sivertson Sivertsen 02.06.1822 in Domkirken, Bergen, Hordaland, son of Sivert Eikemo and Else Andersen.  He was born 22.03.1792 in Bergen, Hordaland, and died 05.02.1868 in Bergen, Hordaland.

 

Notes for Synnøve Malene Pedersdtr. Peersen:

Faddere: Sissele Karlsen?, Kierstine Beite?, Karen Dorthea, Ole Willumsen, Lars Peersen, Arnoldus? Peersen

 

More About Synnøve Malene Pedersdtr. Peersen:

Baptism: 24.11.1793, Bergen, Hordaland

 

Notes for Sivert Sivertson Sivertsen:

Faddere: Rebekka Persen, Karen Olsdtr., Wilhelm Eriksen, Mads Olsen og Per Persen

 

More About Sivert Sivertson Sivertsen:

Baptism: 05.04.1792, Bergen, Hordaland

Occupation: Daglønner, matros, maler

 

More About Sivert Sivertsen and Synnøve Peersen:

Marriage: 02.06.1822, Domkirken, Bergen, Hordaland

       

Children of Synnøve Peersen and Sivert Sivertsen are:

        10               i.    Else Margrethe Johanne Sivertsdtr.4 Sivertsen, born 01.09.1816 in Bergen, Hordaland.

 

Notes for Else Margrethe Johanne Sivertsdtr. Sivertsen:

Faddere: Gurine Halvorsdtr., Christiane Nielsdtr., Mathias Nielsen, Berendt Andersen, Jens Olsen

 

More About Else Margrethe Johanne Sivertsdtr. Sivertsen:

Baptism: 15.09.1816, Bergen, Hordaland

 

        11              ii.    Petriche Susanna Sivertsdtr. Sivertsen, born 22.12.1818 in Bergen, Hordaland.  She married Johan Bertel Larsson Widing 25.04.1845 in Belgrade, Minnesota, USA; born 1825 in Bergen, Hordaland.

 

Notes for Petriche Susanna Sivertsdtr. Sivertsen:

Faddere: Anna Lefler, Adriane Madsen, enkemand Johan Monsen, Christen Christensen, ... Pedersen

 

More About Petriche Susanna Sivertsdtr. Sivertsen:

Baptism: 01.01.1819, Bergen, Hordaland

 

More About Johan Bertel Larsson Widing:

Occupation: Repslagersvenn

 

More About Johan Widing and Petriche Sivertsen:

Marriage: 25.04.1845, Belgrade, Minnesota, USA

 

        12             iii.    Sivert Sivertsson Persen Sivertsen, born 17.04.1823 in Bergen, Hordaland.

 

Notes for Sivert Sivertsson Persen Sivertsen:

Faddere; Johanne Lefler, Christiane Undahl, Iver Olsen, lagerarbeidsmand Tobias Olsen, Andreas Iversen

 

More About Sivert Sivertsson Persen Sivertsen:

Baptism: 04.05.1823, Bergen, Hordaland

 

        13             iv.    Anna Johanne Sivertsdtr. Sivertsen, born 30.11.1825 in Bergen, Hordaland.

 

Notes for Anna Johanne Sivertsdtr. Sivertsen:

Faddere; Barbro Andersdtr., Oline Andersdtr., Christen Christensen, Hans Jørgensen, Aamund Johannesen

 

More About Anna Johanne Sivertsdtr. Sivertsen:

Baptism: 11.12.1825, Bergen, Hordaland

 

        14              v.    Johanne Christine Dorothea Sivertsdtr. Sivertsen, born 24.03.1829 in Bergen, Hordaland; died 07.07.1883 in Bergen, Hordaland.  She married (1) Jacob Henrichsen.  She married (2) Johannes Olson Rørnes 27.04.1860 in Korskirken, Bergen, Hordaland; born 08.03.1831 in Luster, Sogn og Fjordane; died 12.04.1909 in Bergen, Hordaland.

 

Notes for Johanne Christine Dorothea Sivertsdtr. Sivertsen:

Faddere: Anne Johanne Dorothea Lefler, Christine Pedersen, Christen Christensen, Andreas Hansen, Christopher Hansen

 

More About Johanne Christine Dorothea Sivertsdtr. Sivertsen:

Baptism: 05.04.1829, Nykirken, Bergen, Hordaland

 

More About Jacob Henrichsen:

Occupation: Kjellerdreng

 

Notes for Johannes Olson Rørnes:

Flyttet til Bergen 1859: Attest 4/10-1859

 

More About Johannes Olson Rørnes:

Baptism: 31.03.1831, Luster, Sogn og Fjordane

Occupation: Bygningsarbeider, vognmann

Residence: Skivebakken, Rode 18 Husnummer 159 B

 

More About Johannes Rørnes and Johanne Sivertsen:

Marriage: 27.04.1860, Korskirken, Bergen, Hordaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se til høyre i kirkeboken for Korskirken, venstre kolonne, September 19.: Peder, født 12., sønn av Ole Siursen og Synneva Olsdatter:

 

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. A 5 (1751-1789), Fødte og døpte 1762, side 79. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8675&idx_id=8675&uid=ny&idx_side=-81
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070321610241.jpg

 

Kan dette være en kandidat?

 

Ser ut som Peder hadde en søster som het Maria: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NW4N-N7P

 

 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se til høyre i kirkeboken for Korskirken, venstre kolonne, September 19.: Peder, født 12., sønn av Ole Siursen og Synneva Olsdatter:

 

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. A 5 (1751-1789), Fødte og døpte 1762, side 79. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8675&idx_id=8675&uid=ny&idx_side=-81

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070321610241.jpg

 

Kan dette være en kandidat?

 

Ser ut som Peder hadde en søster som het Maria: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NW4N-N7P

 

 

Takk for svar, Grethe!

 

Jeg har snust på denne kandidaten, men kan ikke være sikker. Ole Sjursen er da i kanskje født i Bergen i 1733 og kona Synnøve Olsdtr. kan være fra Askvoll født 1734 datter av en Ole Bendiksen. Bergen er vanskelig, med mange like navn og ingen gårder og knytte navnene mot. Vanskelig med innflytterregistre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødseldatoen stemmer, eller er det denne kandidaten du har fødselsdatoen fra? Jeg tenkte også på at moren til denne Peder het Synneva, og den ene datteren til Peder og Anna het - etter hva jeg leser av slektsoversikten - Synnøve Malene. Da tenker jeg på oppkalling etter bestemor...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødseldatoen stemmer, eller er det denne kandidaten du har fødselsdatoen fra? Jeg tenkte også på at moren til denne Peder het Synneva, og den ene datteren til Peder og Anna het - etter hva jeg leser av slektsoversikten - Synnøve Malene. Da tenker jeg på oppkalling etter bestemor...

Det er samme kandidat, ja. Jeg prøver meg videre på denne. Oppkalling var viktig på denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Som du nevner ovenfor, så var denne "Synneve Olsdtr." döpt 26 dec. 1734 i "Askvoll" med far "Ole Bendiksen Färöen", h. side midten : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8594&idx_id=8594&uid=ny&idx_side=-12
 

I "Solund" bygdebok b.2 under "Färöy/ Viken" gnr. 60/ 61, finner jeg denne "Synneve" (1734-1780) g. 1760 m. "Rasmus Kristoffersen Viken".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Som du nevner ovenfor, så var denne "Synneve Olsdtr." döpt 26 dec. 1734 i "Askvoll" med far "Ole Bendiksen Färöen", h. side midten : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8594&idx_id=8594&uid=ny&idx_side=-12

 

I "Solund" bygdebok b.2 under "Färöy/ Viken" gnr. 60/ 61, finner jeg denne "Synneve" (1734-1780) g. 1760 m. "Rasmus Kristoffersen Viken".

Takk for svar! Da kan jeg nok utelukke denne Synnøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.