Gå til innhold
Arkivverket

4. KP. Bjørn West


Kjell Arne Brudvik
 Del

Recommended Posts

4kp-bjorn-west-web.jpg

 


 

Reidar Eide, Ivar Mjelde, Einar Brudvik, Fred Julius Trøan, Johannes Blindheim, Bjørn Blindheim, Karl Angelskaar, Olav Haugland, Anders Ekanger, Lars Ytrearne, Nils Lien, Johannes Lien, Birger Ekanger, Johan Gaupås, Olav Kalland, Anders Hannisdal, Olav Hansen, Adolf Haugland, Sigmund Hatlebakke, Amund Johnsen, Sverre Kleiveland, Gunnar Langeland, Hans Norvik, Brynjulf Rivenes, Trygve Selbak, Johannes Simonsen, Arvid Teigland, Magne Teigland, Harry Wik, Charles Romslo.

 

Det er skrevet mye om Bjørn West og det som foregikk der; men min oldefar var en av lederne for 4. kompani under Bjørn West; hjemmestyrker fra Ytre Arna. Det er fælt lite jeg har funnet av dokumentasjon rundt dette. Noe jeg har funnet ut er at de i hovedsak opererte ut fra kjelleren på Haus Selvhjelpskontor hvor da min oldefar var sjef – og at de da lagret våpen, kommunikasjonsmateriell og annet – samt drev med våpentrening. Jeg har også funnet noen bilder som nok tilsier at de enten tok i mot våpenslipp i fjellene, eller drev med trening i fjellene.

 

Jeg sendte i fjor en forespørsel til Bjørn West museet, men lite hell der.

 

Spørsmålet er da; er det noen her som vet mer om akkurat denne delen av Bjørn West?

Endret av Kjell Arne Brudvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel sett i de fire bøkene om Bjørn West som er kommet ut:

 

Arnfinn Haga: Jernring rundt Bjørn West, 1982

 

Thomas Nielsen: Bak de tyske linjer. Milorg-basen Bjørn West 1944-45, 1992

 

Rolv V. Skre: Bjørn West i aktiv innsats, 1946

 

Sven-Erik Grieg-Smith: De hvite englene: Historien om Bjørn West, 2010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest de 3 første der, uten at de inneholder særlig med informasjon. Den siste der har jeg ikke lest; og kan jo selvfølgelig inneholde noen referanser.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er på jakt etter de samme opplysningene som deg. Johannes Steinsland var min bestefar. Han fortalte ikke mye mens han levde, men jeg ønsker å finne ut mer om historien rundt BW og hvilken rolle han spilte der. Kontakt meg gjerne på iseland2003@yahoo.no. Jeg skal si ifra om jeg finner ut mer. Mvh Ingvar Seland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg komme med en kommentar:

 

Et utrolig bilde, nydelig laget, bevart for deres ettertid (og for de angjeldende, i nåtiden... og for framtiden), fantastisk!

 

Flotte karer, som gjorde en stor innsats. 

 

 

 

 

I ærbødighet.

Endret av TangenTorunn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ingvar,

 

Artig sammentreff at du óg er på jakt etter de samme opplysninger. Din bestefar giftet seg da inn i de slektene jeg selv opererer med og følgelig så figurerer både han og du i mitt tre. Jeg driver og nøster opp i forskjellige tråder og begynner i det minste å få en litt overordnet oversikt.

 

Torunn; jeg for min del er av den oppfatning at hva jeg klarer å avdekke publiseres fritt på mitt eget stamtre slik at andre også kan ha glede av dette. Hyggelig således å få slike tilbakemeldinger!  :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arna-gruppen-milorg-haalandsdalen-web.jp

 

Da har jeg fått samlet litt mer informasjon, blant annet fra tekst fra Johannes Blindheim, bygdebok fra Arna Bygdebok bind II.
 
Fra 1944 ble det både på Espeland og i Ytre Arna organisert Milorg-grupper – en sentral del av denne organiseringen var våpentransport og lagring av våpen. Dette hang sammen med at Norske styresmakter i London fra september 1944 hadde åpnet for en mer aktiv militær motstand. Nå som krigen gikk mot slutten ble det satt inn store ressurser på å forsyne Norske motstandskrefter med våpen og annet utstyr.
 
Gestapo var nå på tåhev og i november 1944 slo de til i Ytre Arna for å arrestere Johannes Steinsland. Steinsland var da en av lederne (den mest fremtredne av ham og Ludvig Brudvik). Johannes var den markerte lederen mens Ludvig sto for det administrative. Til alt hell klarte Johannes å komme seg unna og tok seg over til Osterøy hvor han og kona lå i dekning i en lengre tid.
 
På nyåret i 1945 var Steinsland igjen kommet seg tilbake til fastlandet og gjennomførte blant annet opplæring i våpenbruk. Blant annet har Johannes Blindheim skrevet at på denne tiden fikk han og Einar Brudvik beskjed om å møte Steinsland på veien mellom Trengereid og Skulstad. Steinsland hadde da med seg våpen som han instruerte disse to i bruken av. Med seg fikk de også beskjed om å sette sammen hvert sitt lag på åtte mann – og i alt ble det satt opp tre lag fra Ytre Arna.
 
Femte mai gikk da denne styrken over Gullfjellet og sluttet seg til en annen Milorg-styrke som lå ved Rolvsvåg. De tok seg deretter inn til Hålandsdalen i Fusa ved hjelp av båt- og lastebiltransport. Der holdt de seg i dekning på en støl.
 
Styrken kom aldri i kamp, men fikk en viktig oppgave med å samle sammen og transportere våpen som lå rundt i fjellet etter britiske flyslipp.
 
Noen dager etter den tyske kapitulasjonen var styrken samlet i Bergen sammen med andre hjemmefrontstyrker og bidro så til å avvæpne og holde lov og orden i tiden etter okkupasjonen.
 
En forsmedelig ting jeg kom over var dette vedtaket som styret i Arna Tekstilarbeiderforening gjorde i 1945:
 
«Dei gjentone som hev forbetra seg og ikkje gjenge med tyskarar i siste tidi, skal ikkje veljast til noko tillitsverv i foreiningi for ettertidi, mens dei som hev gjenge til det siste skal ikkje få vera medlemmar. Vidare skal ein snakka med fabrikken um at dei må sikra folki godt som dei tek inn, då ein ikkje vil tåla at nokon tyskargjentor skal få arbeid i Arne Fabrikker.»
Endret av Kjell Arne Brudvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.