Gå til innhold
Arkivverket

Mac og skannede danske kirkebøker på arkivaliaonline.


Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Jeg er forholdsvis ny bruker av Mac, og klarer ikke å lese danske kirkebøker. Jeg har installert Java uten at det hjalp. Er det noen som vet hvordan jeg skal få det til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken nettleser bruker du på Mac'en?

 

Edit:  Jeg prøvde å gå inn på nevnte site med Chrome, som ikke har Java-plugin og det så ut til å funke.  Så er du sikker på at dette nettstedet krever Java?  Kan du gi meg en link til noe som ikke virker hos deg?

Endret av Werner Kvalem Vesterås
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bladd meg fram til København, Sokkelund, Holmen kirke. Når jeg klikker på kirkebok for 1617-1639 får jeg spørsmål om hva jeg skal åpne filen med.

 

http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_kirkeboger#

 

Jeg har prøvd både med Firefox og Safari, men jeg kan jo også laste ned Chrome om det virker med den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last ned JLNP-filen og dobbelt.klikk på den, da starter Java og du kan kjøre denne lokalt  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bladd meg fram til København, Sokkelund, Holmen kirke. Når jeg klikker på kirkebok for 1617-1639 får jeg spørsmål om hva jeg skal åpne filen med.

 

http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_kirkeboger#

 

Jeg har prøvd både med Firefox og Safari, men jeg kan jo også laste ned Chrome om det virker med den.

 

Se uthevet tekst ovenfor; den filen som nettleseren spør hva du skal åpne filen med, er en JLNP fil - dette er en kjørbar JAVA fil som da krever JAVA installert. Når denne da kjøres med JAVA så vil du se følgende:

 

dk.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett fryktelig tungvindt.  Men det er realiteten når det gjelder internett-tjenester som benytter Java.  Det er fryktelig problematisk på Mac.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt etter den filen, men finner den ikke.

 

Jeg har brukt de danske kirkebøkene mange ganger på PC, men får det ikke til på Mac. Litt ergelig for jeg holder på med finpussen på mine danske aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke MAC selv, så har ingen anelse om hvor den eventuelt laster ned disse filene; desverre. Kan hende andre her har bedre mulighet til å svare på akkurat det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lastet ned og prøvd Chrome, men den lastet ned en fil som jeg ikke kunne lese.

 

Takk for hjelpen begge to. Jeg får søke litt på nettet. Det må være flere som har hatt problemer med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte på ordene "arkivaliaonline" og "mac" på google, og fikk treff til flere diskusjoner som omhandlet det samme problemet som du opplever.  Så det kan hende du finner en løsning på problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kari. Jeg bruker også Mac.. Det kan være at det finnes en sikkerhetsinnstilling, men det virker i både Opera og Google chrome hos meg.. (men ikke i Safari) Da lastes det ned en fil som heter ViewImage.jnlp ved å åpne denne åpner et javaprogram seg som heter LaView Application. Men det kommer masse advarsler og da er det bare å godta det som kommer ;)

 

 

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke et problem knyttet til hvilken nettleser en bruker. Forklaringen til Statens Arkiver, Arkivalieronline.dk, er at bildevisningsprogrammet etter enkelte Javaoppdateringer ikke kommuniserer godt nok med Java og løsningen er at jnlp-filen på nytt må tilknyttes Java Web Start (Javaws).

http://www.sa.dk/media%284589,1030%29/Kendte_problemer_med_java_og_l%C3%B8sningsforslag_opdateret_januar_2013.pdf

.
For MAC har jeg funnet en arkivside hos Apple som beskriver dette problemet: http://support.apple.com/kb/TS2828

.
Problemet:
"After installing a Java software update, Java Web Start JNLP document files may lose their association with the Java Web Start launcher application, and may open using another application instead, or not launch at all.

.
Løsningen:
To re-register JNLP files with Java Web Start.app, use one of the following methods:"
1.  In the Finder, open the /System/Library/CoreServices folder. Simply opening this folder will re-associate JNLP files with Java Web Start.app.
2.  Close the CoreServices Finder window.

Sjekk om dette er tilstrekkelig til at billedvisningsprogrammet starter. Hvis ikke, prøv følgende:
.
1. Open Terminal (located in /Applications/Utilities/).
2. Type or paste the following command, (innenfor anførselstegnene) then press Return:
"/System/Library/Frameworks/CoreServices.framework/Frameworks/LaunchServices.framework/Support/lsregister "/System/Library/CoreServices/Java Web Start.app"
3. Close the Terminal window

En kanskje nyere beskrivelse her med bilder av skjermen:
After installing JAVA software or installing a JAVA software update, JAVA Web Start JNLP document files may lose their association with the JAVA Web Start launcher application.

.
To re-register JNLP files with Java Web Start.app, use one of the following methods:

.

Jeg gjengir metode 1:

  1. Click to open Finder in the lower left hand corner of your desktop menu-bar
  2. Open the Macintosh HD folder
  3. Open the System folder, Macintosh HD -> System
  4. Open the Library folder, Macintosh HD -> System -> Library
  5. Open the CoreServices folder,  Macintosh HD -> System -> Library -> Core Services. Simply opening this folder will re-associate JNLP files with Java Web Start.app..

Se flere fremgangsmåter i lenken under:


http://www.etraderex.net/support/jnlp_file_association.jsp#mac

.
.
Jeg tar med en løsning for Windowsbrukere også:

.
I Windows må en gå inn i Kontrollpanelet,
velge Standardprogrammer og deretter
Tilknytt en filtype eller en protokoll til et program .
Finn og klikk på .Jnlp
Klikk på Endre program
Klikk på Bla gjennom
Velg C:\Program Files\Java\jre7\bin
Klikk på javaws
Klikk på Åpne
Klikk OK

.
Lukk åpne vinduer og forsøk å gå til Arkivalieronline på nytt.
 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk! Metode 1 virket. Godt å se de danske kirkebøkene igjen. Skulle gjerne ha vært en ny tur til på arkivene i København også. Det er alltid litt mer å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Slektshistorisk Forening vurderer å arrangere et opplegg med tur til Rigsarkivet i København. Vi vil da kjøre kurs på danskebåten nedover og guidet tur i Rigsarkivet i København. Dette vil selvfølgelig bare komme i stand om interessen er stor nok. Gi gjerne en tilbakemelding til oss om det skulle være av interesse å delta på en slik tur. Adressen er kontor(at)genealogi(dot)no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ikke noen løsning, men får prøve å låne en PC.

 

Jeg har slitt med det samme, og ikke bare for arkivalieronline.dk. Du har fått tips om hvordan omgå. Jeg kastet inn håndkledet og installerte Parallels (http://www.parallels.com/products/desktop/) sammen med Windows 7 på Macen. Det kostet meg vel 2 kNOK. Men hvis jeg har behov for Windows, er det bare å cmd-tab fram og tilbake. Klipp og lim mellom Windows og Mac går helt sømløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette problemet oppstår også med Windows-PCer - det er fordi jeg opplevde det samme med Windows, at jeg hadde funnet ut hva en skulle gjøre med det. Se nederst i innlegg #14.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bruker Vitualbox på min Mac, sannsynligvis noe av det samme som Parallels. Der har jeg Windows XP, Legacy, Dage og Transcript, men Windows XP blir ikke lenger oppdatert, så derfor kunne jeg ikke bruke dette opplegget på internett. Det er fint at det finnes slike fleksible løsninger. Anne-Lises løsning er grei nok siden det ikke var så mye mer jeg skulle se etter.

 

Håper dette temaet også kan være til glede for andre som har samme problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.