Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av bryllup Vanylven 31. mai 1852


Gjest
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

 

håper noen har tid til å se på om denne.

 

 

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Vanylven i Vanylven, Ministerialbok nr. 501A06 (1844-1868), Ekteviede 1852, side 167.
 

Permanent sidelenke
 

Permanent bildelenke

 

Bryllup nr. 2 mellom Ole Christian Larsen og Mallene Pedersdatter. Jeg skjønner en del, men ikke alt så håper noen kan tyde alt for meg.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kolonnene:

 

2. | 31te Mai | Ungkarl, Tjenestedreng Ole Christian Larsen Thue(?) og Pigen Mallene Pedersdt. Thue(?) | Hans Fødested: Thue, Opholdssted: Thunem. - Hendes Fødested: Tonning i Stegen | 27 Aar - 28 Aar | Lars Christiansen Sundal | Peder Pedersen Tonning | Samson Pedersen Qviebakke og Gregorius Gregoriusen Øvrebrække.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Else B. Rustad, on 03 Aug 2014 - 10:19, said:

De fleste kolonnene:

 

2. | 31te Mai | Ungkarl, Tjenestedreng Ole Christian Larsen Thue(?) og Pigen Mallene Pedersdt. Thue(?) | Hans Fødested: Thue, Opholdssted: Thunem. - Hendes Fødested: Tonning i Stegen | 27 Aar - 28 Aar | Lars Christiansen Sundal | Peder Pedersen Tonning | Samson Pedersen Qviebakke og Gregorius Gregoriusen Øvrebrække.

Jeg leser Tonning i Stryen, altså Stryn. Dette stemmer jo med at Tonning ligger i Stryn.

 

Vennlig hilsen Kjartan Brastad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var jo info jeg hadde fra før så jeg ble litt forundret da jeg så Stegen.

Det kjipe her er jo at det ikke er å oppdrive kirkebok for NedStryn for 1824, fant henne ikke i kirkebok for OppStryn og da er vel Innvik som er nærmeste kirke andre veien? Der finnes jo en Malene Pedersdatter født og døpt 29. september 1822.

 

Tusen takk Kjartan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan like godt stå Stryen som Stegen. (Var like før inne på kirkebøker fra Steigen - det fulgte vel med i tankegangen, tror jeg ;)  )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Mathias.

 

Innvik 1822 er eit godt vegval!

 

Sjå nr. 96

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Innvik, Ministerialbok nr. A 3 (1820-1832), Fødte og døpte 1822, side 14.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11509&idx_id=11509&uid=ny&idx_side=-15

fadderar: Siur Jacobsen Svarstad, Jon Rasmusen Svarstad og Anna Jørgendtr. Svarstad, Jertrud Olsdtr. Svarstad, Nellie Siursdtr. Svarstad

 

Det hersker litt usikkerheit rundt mora Anna Rasmusdatter Svarvestad (Svarstad) sitt opphav. Eg har ikkje funne ho att i kyrkjebøker eller skifter. Det kan ut frå fadderen Jon Rasmusen Svarstad sjå ut som at ho har tilhøyrigheit til Svarstad, men eg har ikkje funne beviset (enno!) Det kan også vere at ho var tjenestejente på ein av gardane på Svarstad då ho fikk dattera Malene, og at namnelikheita mellom ho og Jon berre er ein tilfeldigheit!

 

Anna fikk Malene utanfor ekteskap med Peder Pedersen Tonning. Han er forrøvrig fødd på garden Skarstein ytre i Olden til foreldre Peder Pedersen Djupvold (ca 1756-1847) og Synnøve Olsdatter Dokset (1765-1846)

 

Sjå 26. des.

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Innvik, Ministerialbok nr. A 1 (1750-1816), Fødte og døpte 1801, side 162.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11506&idx_id=11506&uid=ny&idx_side=-162

 

Her har du litt info. som eg sjølv har funne om Malene. Vanskelig dame å følge!

 

Har ikkje funne sjølve utflyttinga frå Stryn, ei heller innflyttinga til Selje. Men ho vert konfirmert der i 1838 (sjå nr. 56)

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Selje, Ministerialbok nr. A 9 (1829-1844), Konfirmerte 1838, side 131.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11650&idx_id=11650&uid=ny&idx_side=-135

 

I 1843 flyttar ho frå Skorge i Selje kommune der ho trulig har vore tjenestepike.

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Selje, Ministerialbok nr. A 9 (1829-1844), Innflyttede 1843, Utflyttede 1843, side 276.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11650&idx_id=11650&uid=ny&idx_side=-274

til Skorge i Vanylven, der ho trulig fortsetter som tjenestepike
Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Vanylven, Ministerialbok nr. 501A05 (1831-1844), Inn- og utflyttede 1843-1844, side 240.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2237&idx_id=2237&uid=ny&idx_side=-210
 

Har ingen bevis for kvar Anna Rasmusdatter sin historie endar. Det er forholdsvis lite trulig men, det KAN tenkast at ho er den Anna Rasmusdatter som er å finne i under Sylte i Vanylven i 1865.

 

Håpar noko av dette kan vere av interesse ...

 

mvh

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.