Gå til innhold
Arkivverket

Søren Hansen (født 1761 i Stokke) i Slagen, Vestfold. Hans søsken og opphav?


Marius Hellerud
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Denne etterlysningen skal dreie seg om søsken og opphavet til Søren Hansen, bosatt i Slagen i mange år som tømmermann på Vallø Saltverk, men født i Stokke 1761. For å få sammenhengen, og unngå at andre finner frem informasjon jeg allerede er kjent med, er det imidlertid nødvendig med en liten utgreiing først.

 

Min tipptipptippoldefar, arbeidsmann på Vallø Saltverk i Slagen, Hans Jørgen Hansen (1792-1857), kjøpte på auksjon etter Søren Hansen og Jøran Helgesdatter på Tolsrød i Slagen 8. februar 1837 en Bibel trykket i København 1740. På de ledige bladene har det senere blitt innført opplysninger om Hans Jørgen selv, hans søsken, ektefellene Justine Nilsdatter (1798-1824), Inger Olea Hansdatter (1792-1867), datteren Else Christine Hansdatter (1823-1888), og etter hvert også om svigersønn og flere barnebarn.

 

Av de eldre familienotatene i Bibelen viser en del faktisk å dreie seg om Hans Jørgens egen morfars familie fra Vestfossen på Eiker, noe jeg etter mange års forskning til slutt fikk fastslått via pantebøker og skifteprotokoller.

 

Hans Jørgens mor, Else Olsdatter (født 1763 på Nordre Adal i Borre, død 1840 på Ulleviken i Slagen), var datter av Ingeborg Hansdatter Rom (født 1728 på Søndre Rom i Slagen) og Ole Baalsen (født 1735 på Vesfossen på Eiker). Både Ingeborg og Ole levde i 1782, da det ble skiftet etter Ingeborgs mor. De bodde den gang på Viulsrød i Borre. Ole Baalsen er omtalt i Kristian Hunskaars artikkel «Et Ramnes-skifte med relevans for Eiker» i Gjallarhorn nr. 48/2011, side 17f. Artikkelen tar for seg skiftet etter Anders Paulsen Firing og konen Johanne Olsdatter på Søndre Firing i Ramnes. Disse døde barnløse, og på skiftet som ble sluttet 16. mai 1781 er også «Ola Bålsen, fullmyndig og bosatt på Eikhaugen i Borre» nevnt blant utarvingene. (Dette skiftet hadde jeg ad lange omveier endelig funnet frem til en liten stund før jeg ble klar over artikkelen i Gjallarhorn. Nå abonnerer jeg på tidsskriftet…).

 

Ole Baalsens mor, Else Paulsdatter fra Gorud på Eiker (født 1697, død etter 1765) var en eldre søster av Anders Paulsen Firing, og de første notisene i den omtalte Bibelen dreier seg om nettopp Else Paulsdatter, hennes ektemenn Baal Eriksen (født ca. 1683, død 1742) og Arne Olsen Vaalen (født 1715, død 1765), samt barna Karen Baalsdatter, Berthe Baalsdatter, Erik Baalsen og den allerede omtalte Ole Baalsen.

 

Hvordan Bibelen siden har funnet veien fra disse og over til Søren Hansen og Hans kone Jøran Helgesdatter er uvisst. Dessverre har jeg ikke lykkes å lokalisere hverken Else Paulsdatter, sønnen Ole Baalsen eller svigerdatteren Ingeborg Hansdatter Roms dødsfall, og følgelig heller ikke mulige skifter etter dem. Søren Hansen, som senere eide Bibelen, viser seg derimot å være en onkel til Hans Jørgens andre kone, Inger Olea Hansdatter, noe som kanskje kan forklare hvorfor/hvordan Hans Jørgen fikk kjøpt Bibelen tilbake igjen.

 

Deler av skiftet etter ektefellene Søren Hansen og Jøran Helgesdatter er å finne her:

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Søndre Jarlsberg sorenskriveri, Skifteutlodningsprotokoll 2 (Hbd 0002), 1837-1848, oppb: Statsarkivet i Kongsberg.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25372/63/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081128370063.jpg

 

Jøran Helgesdatter var fra Haug-Basberg i Slagen og dater av Helge Knudsen og Guri (Guro) Nilsdatter. Familien er omtalt i den digitale utgaven av bygdeboken for Sem og Slagen her: http://www-bib.hive.no/tekster/sem_slagen/gaardshistorie2/89.html

 

Når det gjelder Søren Hansen bodde han på Lasken i Slagen ved vielsen med Jøran 1794. Han skriver selv/får skrevet i Bibelen at «Ano 1761 den 13 Julius Er ieg Søren Hansen fød paa Gille i sto[c]he Sogen». Han må være identisk med den «Søvren» vi finner døpt i Stokke 15. juli 1761 som sønn av «Hans Søvren» og «Kirsten Sølversd D:» på «Østre Gile Ejet». Faddere var «Jens Christensen Vestre Giile og Qvinde, Thord Jørgensen Vestre Giile, Lars Thordsen Wadum, Anne Niels Dtr: Tufte».

 

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Stokke, Ministerialbok nr. 2 (1732-1770), Fødte og døpte 1761, side 124.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8212&idx_id=8212&uid=ny&idx_side=-126

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070426610399.jpg

 

Jeg har både selv lett og sjekket kirkebokavskriftene på www.vestfold-slekt.net og FamilySearch, men jeg klarer ikke å finne flere barn av ekteparet. Ikke heller har jeg lykkes i å finne Hans og Kirsten som gifte. Gitt at opplysningene i skiftet etter sønnen er korrekte, og det får vi tro, må ektefellene (eller minst en av dem) i hvert fall ha hatt en sønn Lars og en datter Karen.

 

Både Lars og Karen er begge gjenfunnet og identifisert i 1801-tellingen. Lars Hansen var den gang tømmermann på Vallø Saltverk og oppgis å være 48 år gammel, altså født rundt 1753. Karen Hansdatter var gift med Hans Olsen Ilene, og bodde samen med datteren «Inger Olia Hansdatter» i «Raadstue Gaden» nummer 144 i Tønsberg. Karens alder oppgis til 49 år, og hun skulle altså være født rundt 1752.

 

Endelig er jeg nå fremme ved det jeg egentlig er ute etter med denne etterlysningen. Er det noen som klarer å hjelpe meg å finne Lars og Karen døpt, vielsen mellom Hans og Kirsten, og annen informasjon om søsknene og opphavet til Søren Hansen (født 1761 i Stokke)? Ikke minst patronymikonet Sølversdatter er vel såpass spesielt at noen kanskje drar kjensel på det, eller kan komme med tips om hvor jeg bør lete videre. Jeg skulle gjerne ha fulgt både dem og Bibelen litt nærmere. Kanskje det viser seg å være slektsforbindelser også her?

 

Dersom noen tilfeldigvis skulle kjenne til dødstidspunktene til Else Paulsdatter, Ingeborg Hansdatter og Ole Baalsen, nevnt over, er jeg selvsagt også meget interessert i å få vite om dette.

 

På forhånd mange takk!

 

Vennlig hilsen fra

Marius Hellerud

Endret av Marius Hellerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Av 5257 døpte i Stokke i perioden 1732-1803 har jeg registrert 4950 i min database. De resterende 307 har jeg foreløpig satt på vent, fordi jeg har problemer med å identifisere én eller begge foreldrene og/eller dåpsbarnets videre skjebne. Søren Hansen, f. 1761 på Østre Gile-eie, er én av disse 307, men siden jeg nå har fått svar på hvor han ble av, skal jeg registrere ham i kveld :)

 

Foreldrene, Hans Sørensen og Kirsti Sølvesdatter, synes å ha vært innom Stokke kun som snarest. Jeg kan ikke se at noen av Søren Hansens faddere er noe annet enn naboer. Navnet Sølve (Solve, Salve) er ikke noe vanlig Vestfold-navn, i alle fall ikke i de ytre bygdene. Men det var en del i bruk i Grenland, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Kristian nevner Grenland som en mulighet får jeg bare nevne at jeg har gjort et raskt oppslag i kirkebøkene for Solum, Gjerpen, Eidanger, Siljan, Bamble, Skien, Porsgrunn og Holla (som ligger i min database), og finner ikke spor av paret Hans Sørensen / Kirsti Solvesdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1801 har jeg funnet 75 med etternavn begynnende på Sølves.......

 

Fant 58 i Lom, OP - 3 i Nes, BU - 4 i Ål, BU - 1 i Sigdal, BU - 6 i Gjerpen, TE - 3 i Rana, NO.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Tusen takk for engasjement og svar! Det er til hjelp både å få tips om hvor man kanskje bør lete, og beskjed om hvor det ikke er noen vits i å kikke nærmere.

 

Siden flere i søskenflokken ender opp på Vallø i Slagen og i Tønsberg, kan det jo tenkes foreldrene døde i dette området, hvor enn de opprinnelig kom fra. Jeg får forsøke å se nærmere på begravelseslistene. En aldersangivelse på Hans og Kirsten ville jo kunne snevre inn letingen etter vielsen en del.

 

Vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Takk for den interessante opplysningen, Jon Erik.

 

Jeg tror kanskje jeg har løst mysteriet med opphavet til Søren Hansen selv, men i så fall har presten i Stokke skrevet feil på farens patronymikon. Dette tror jeg dog kan ha skjedd: Stokke-presten skriver jo meget "pent og rent" i kirkeboken på denne tiden, og alle barnefedres patronymikon er stort sett skrevet helt ut eller en sjelden gang forkortet etter malen "Jenss:". Når han i Sørens dåpsnotat skriver "Søvren" som farens patronymikon, tror jeg rett og slett han feilaktig har gjentatt dåpsbarnets fornavn "Søvren" uten å se hva han selv faktisk skrev.

 

Kirsten Sølversdatter er jo et meget sjeldent navn, i hvert fall i Jarlsberg, på denne tiden, men det finnes faktisk en i Sem prestegjeld som er gift med en Hans, men han heter Andersen. Ekteparet før først en del barn i Slagen sokn, så er det et hopp (hvor det er plass til Søren) og deretter et barn i Sem sokn. Det finnes også en Hans Andersen Lasken av passende alder som senere dør i Slagen. Alt dette må imidlertid følges nøyere opp, noe jeg dessverre ikke har hatt anledning og mulighet til ennå.

 

Vennlig hilsen fra

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje jeg har løst mysteriet med opphavet til Søren Hansen selv, men i så fall har presten i Stokke skrevet feil på farens patronymikon. Dette tror jeg dog kan ha skjedd: Stokke-presten skriver jo meget "pent og rent" i kirkeboken på denne tiden, og alle barnefedres patronymikon er stort sett skrevet helt ut eller en sjelden gang forkortet etter malen "Jenss:". Når han i Sørens dåpsnotat skriver "Søvren" som farens patronymikon, tror jeg rett og slett han feilaktig har gjentatt dåpsbarnets fornavn "Søvren" uten å se hva han selv faktisk skrev.

 

Kirsten Sølversdatter er jo et meget sjeldent navn, i hvert fall i Jarlsberg, på denne tiden, men det finnes faktisk en i Sem prestegjeld som er gift med en Hans, men han heter Andersen. Ekteparet før først en del barn i Slagen sokn, så er det et hopp (hvor det er plass til Søren) og deretter et barn i Sem sokn. Det finnes også en Hans Andersen Lasken av passende alder som senere dør i Slagen. Alt dette må imidlertid følges nøyere opp, noe jeg dessverre ikke har hatt anledning og mulighet til ennå.

 

Selv om kirkeboka for Stokke er pent ført, vet jeg av erfaring med nettopp denne kirkeboka at det forekommer enkelte feil av den typen som du her har forutsatt. Så når du kan gi gode argumenter for at det må være feil, er det ikke urimelig at du har rett.

 

Fra Sem og Slagen bygdebok under gnr. 85 Søndre Velle:

 

Sølver Pedersen, 1724-ca. 1752. Han var fra Botne. Ti barn: 1. Kirsti (Kirsten), f. 1725, ektet 1752 Hans Anderssen, de bodde en tid på Rom. 2. Marta, f. 1728. 3. Live, f. 1731. 4. Ingeborg, f. 1734, d. 1771. 5. Anne, f. 1737, d. 1771. 10. Peder, f. 1750. I 1738 kjøpte Sølver Trettepletten, men han flyttet visstnok ikke til dette småbruk før efter 1750. Han solgte det igjen 1756, se bruk 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirsten Sølversdatter er jo et meget sjeldent navn, i hvert fall i Jarlsberg, på denne tiden, men det finnes faktisk en i Sem prestegjeld som er gift med en Hans, men han heter Andersen. Ekteparet før først en del barn i Slagen sokn, så er det et hopp (hvor det er plass til Søren) og deretter et barn i Sem sokn. Det finnes også en Hans Andersen Lasken av passende alder som senere dør i Slagen. Alt dette må imidlertid følges nøyere opp, noe jeg dessverre ikke har hatt anledning og mulighet til ennå.

 

Jeg har da notert meg følgende:

 

Hans Andersen, trolovet 2/12-1751 og gift 3/2-1752 i Slagen med Kirsti Sølversdatter fra Velle i Slagen. Barn:

  1. Kari, f. 1752 (døpt 1/11) på Velle i Slagen.
  2. Lars, f. 1754 (døpt 1/12) på Lasken under Basberg i Slagen.
  3. Anne, f. 1759 (døpt 6/5) på Rom i Slagen.
  4. Søren, f. 1761 (døpt 15/7) på Østre Gile-eie i Stokke.
  5. Peder, f. 1765 (døpt 11/8) på Brekke i Sem.

Dette passer jo bra med skiftet etter Søren Hansen, som nevner søsknene Kari Hansdatter og Lars Hansen, og ikke minst med alderen på den Kari Hansdatter og den Lars Hansen du har funnet fram til i FT1801. Anne og Peder må i tilfelle være døde uten etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Her var jo alle opplysningene om familien samlet på ett brett. Så fint, Kristian! Det var også nyttig å høre om dine erfaringer med at Stokke-presten faktisk har noen feilskjær i de ellers pene skribleriene sine iblant.

 

Alderen på Kari/Karen og Lars fra denne søskenflokken stemmer så absolutt bra med den riktige Søren Hansens søsken. Det gjør vel heller ikke saken verre at vi blant fadderne for Karen Hansdatter og Hans Olsen Ilenes datter Anna Kirstina i St. Laurentii, Tønsberg 16. desember 1789 finner både en Lars Hansen Lasken fra Slagen og en Peder Hansen Lasken fra Slagen.

 

Hvor det ble av Peder Hansen Lasken vet jeg ikke, men han må altså være død uten å etterlate livsarvinger som levde ved skiftet etter Søren og konen. Har ikke funnet ham død i Slagen frem til februar 1801 eller i 1801-tellingen, men her kan jeg meget vel ha oversett noe.

 

En Anne Hansdatter Lasken ble gravlagt i Slagen 10. januar 1779, 20 år gammel. Videre finnes Hans Andersen Lasken av Saltverket gravlagt i Slagen 22. september 1799, 78 år gammel. Regner med at dette er riktige personer.

 

Kirsten Sølversdatter har jeg ikke funnet begravet. Dessverre mangler jo et blad i kirkeboken med begravelser fra mai 1776 til mai 1778, så i tillegg til eventuelle uteglemmelser vil det jo alltid være uvisst hvem som faktisk var innført som begravde i denne perioden. En mulig kandidat er kanskje den kone Kirsti Sørensdatter av Saltverket som ble gravlagt i Slagen 30. april 1797, 73 år gammel. Alderen passer nærmest perfekt, og kanskje navnet ble Sølver for spesielt for presten. (Vi kan vel kanskje anta at sønnen Søren nettopp var oppkalt etter morfar Sølver, men også ham med en liten vri på navnet). Dette blir imidlertid usikkert.

 

Tusen takk for all hjelp!

Marius

Endret av Marius Hellerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.