Gå til innhold
Arkivverket

Bilder fra fangenskap 1942-44 eller ikke?


Betty K. Borgstrøm
 Del

Recommended Posts

Jeg har ett håp om at noen kan fortelle meg ett eller annet om noen bilder som for meg fremstår noe merkelige. Jeg får ikke tak på om dette er genuine bilder fra fangenskap eller propaganda eller.... Jeg vet jo at det er min bestefar som er på noen av disse fotografiene og at han satt inne fra november 1942 til april 44.

Jeg har tidligere prøvd riksarkivet uten hell, men en journalist tipset om dette forum. Jeg ville vært veldig takknemlig over ethvert svar, da både min far og bestefar er døde og disse bildene ikke er nevnt i brevene mellom bestefar og bestemor.

Jeg laster opp og håper på det beste...

 

Mvh Betty

 

Scan0001.pdf

post-6077-0-15505100-1407173482_thumb.jpg

Endret av Betty K. Borgstrøm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, for bildene ble veldig små:-/ Men nytt for meg er det med Gardeuniform, og jeg ser at det er en slags uniform på noen av bildene jeg har. Men på de fleste har flere menn noe som ser ut som sine egne klær.....strikkejakker, luer osv. Prøver meg på opplastning i litt større format for de bildene jeg scannet tre av... Men fila er for stor, phu ikke lett dette:-)

Vanskelig å se på bildene hvilken uniform eller klær. Det som er sikkert at Gardeuniformen ble brukt som fangedrakt

 

post-6077-0-36094400-1407256652_thumb.jpg

Endret av Betty K. Borgstrøm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongsvinger Festning http://no.wikipedia.org/wiki/Kongsvinger_festning

Her satt også min far til krigen var slutt og jeg har flere bilder derfra. Det er riktig at fangene gikk i gardeuniform, også på Grini, de var stolte av at de gikk i "kongens klær". Men det er kaldt på Vinger og man brukte vel også egne klær. På Festningen var det dyrehold, ja.

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongsvinger Festning http://no.wikipedia.org/wiki/Kongsvinger_festning

Her satt også min far til krigen var slutt og jeg har flere bilder derfra. Det er riktig at fangene gikk i gardeuniform, også på Grini, de var stolte av at de gikk i "kongens klær". Men det er kaldt på Vinger og man brukte vel også egne klær. På Festningen var det dyrehold, ja.

Anita

 

Så artig å høre Anita. Er dine bilder også av arbeid og "kameratskap"? Noen av bildene jeg har ser lystige ut, mens andre ser mer dystre ut. Ser det må være Kongsvinger festning når jeg sammenligner. Har også min bestemor og bestefars brever som også er skrevet til/fra denne leiren (samt grini og Victoria terasse). Og det blir bedt om varme klær og min bestefar er avbildet både i hjemmestrikk og uniform.

Takk skal du ha for opplysninger.

Betty 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.