Gå til innhold
Arkivverket

Når døde Julianne Fines (født Brandtzæg)?


Recommended Posts

Hei


 


Julianne Fines (født Brandtzæg den 19. mai 1847 på Jørum gård i Sparbu) fikk fem barn med Hans Peter Fines (1841-1875). Hun bodde på gården Frøseth i Sparbu og til slutt Jørum.


Rundt 1896 flyttet Julianne med sønnen John Peter Fines og hans familie til Trondheim. De bodde først i Taraldsgårdsveita 10. John Peter drev en sild- og fiskeforretning i Fjordgata 9. Senere begynte Julianne å drive privathoteller.


3. desember 1900 er Julianne registrert som boende på et privat pensjonat og hotell i Søndre gate 22 i Trondheim:


http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f01601&gardpostnr=1561&personpostnr=7719&merk=7719#ovre


I Trondheim adressebok for 1904-1905 er enkefru Julianne (Julie) beskrevet som boende på hotell "Nordstjernen" i Brattørgata 17.


Kilde: http://www.tfb.no/db/adresseboktrondheim/1904/3_9_20030219_102202.pdf


Men samtidig samme år er Julianne hotelleier av et Pensjonat i Brattørveita 17. Herfra er det ingen livstegn fra henne, og jeg kan ikke finne henne død i noen kirkebøker.


I Kjøpmannsgata 59 fortsatte John Peter med sild- og fiskeforretningen. Antageligvis gikk den konkurs.


Etter hvert flyttet han til Stjørdal. Der var han disponent for en torvstrøfabrikk.


Folketelling for Veisletten på Søndre Halsen i Stjørdal 1910:


http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036858002637


Siden Julianne Fines ikke er å finne i Stjørdal (eller et annet sted i landet) under folketellingen for 1910, dro hun kanskje til Amerika (selv om jeg ikke har funnet henne på emigrantlista), eller kanskje hun døde et annet sted i Trøndelag?


 


Håper dere kan hjelpe meg!


 


mvh


Knut


Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har sett igjennom døde for Vår Frue sogn 1904-1910 uten å finne henne. Jeg har sett igjennom utflyttede fra Vår Frue sogn 1904-1910, også uten å finne henne. Jeg har sett igjennom folkeregisterets hovedregisterkort for utflyttede 1904-1910. Jeg fant hennes sønn. Han flyttet ut, med kone og to barn, 21/12 1905 (Trondheim folkeregister, Hovedregisterkort, Inn- og utflyttede 1904-1905, Fa L0003), men Julianne/Julie er ikke nevnt. Registeret er sortert på etternavn, så dersom hun har giftet seg på nytt vil hun kunne stå i protokollen med et annet navn. Jeg så derfor på navnene før og etter sønnens flyttemelding uten å finne noen Julianne/Julie. Det eneste jeg kan anbefale deg er å lete igjennom alle døds- og utflyttingsmeldinger i kirkebøkene fra Trondheim i håp om å finne henne. Du kan også se på vigsler i samme periode for å se om hun giftet seg på nytt, og dermed byttet etternavn. 

 

 

 

Vennlig hilsen

Solrun Hommedal

Statsarkivet i Trondheim

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, hun er svært vanskelig å finne ja. Har lett og lett gjennom flere år uten å få så mye mere informasjon. Selv bygdebøker som dekker hennes liv, kan ikke si noe om hvor hun endte opp hen. 

 

Får lete videre. Eventuelt spørre etterkommere.

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

I Trondheim adressebok for 1904-1905 er enkefru Julianne (Julie) beskrevet som boende på hotell "Nordstjernen" i Brattørgata 17. Siden jeg da ikke finner noe om henne etter dette, så hadde det vært interessant å finne ut hva som skjedde med Nordstjernen hotell.

 

Går det an å finne ut om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.