Gå til innhold
Arkivverket

Familie til Skipper Ole Ener(Einar-)sen Glop og Seilmaker Christopher Norbye


haugland
 Del

Recommended Posts

Etter å ha fått god hjelp i går om Belgmakermester Hans Justesen Horn, så vil jeg igjen prøve med en gammel sak. Siste gang jeg hadde denne oppe var i 2010, mne siden da har den hvilt ! Saken gjelder som overskriften her viser, og ved å gå på Digitalarkivets Arkiv og søke på 55008 så kommer hele den gamle saken opp. Det er ganske mange innlegg, der, og det gis en god innføring i hva som har vært undersøkt. I korte trekk så har jeg vært opptatt av å finne opphavet til Skipper Ole Eenersen Glop og Seilmaker Christopher Norbye, begge synes å ha oppholdt seg i Larviks distriktet.

 

Mitt håp er at det kan ha kommet noen nye brukere til, og kanskje noen av de mere erfarene også kan fatte intr denne gangen, så jeg prøver igjen på å få hjelp til å finne svar på mine spm ?

 

Som sagt Digitalarkivets arkiv, emne 55008 !!

 

Mvh

 

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra Grethe ! Jeg prøvde også å få dette til, men dengang ei ! Takk for hjelpen, nu håper jeg at noen kan fatte intr for dette, litt av en nøtt å finne ut av Glop karen ! Norbye kan vise seg enklere !

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over navnet Glop i går. Det finnes familier på 1600 tallet og fremover som har dette etternavnet, opprinnelsen her er fra Glopsjøen ved Gävle i Sverige. Kan det være noen svenske fam som har kommet inn derfra og tatt med seg navnet ?

 

Hvis en ser på innlegg 9 i det gamle forumet, så peker Kristian H på den svenske Tømmermannen Eener Olsson som holdt til på Torstrand i 1730. Er det mulig å finne ut hvor i Sverige denne Eener Olsson kom fra, var det Gävle ?

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det utdrag fra Riksarkivet i Sverige, vet ikke om det er mulig å event følge denne Glop fam videre fremover, noen som har ideer om dette ?

 

""100.

SDHK-nr: 25622

Svenskt Diplomatariums huvudkartotek över medeltidsbreven

 

________________________________________

SDHK-nr

25622

Utfärdandedatum

14500000

Datumkommentar

odat.; mitten av 1400-talet?

Utfärdare

Magnus Larsson

Källor

 

Medeltida avskrifter

B 20, RA 0202 (Silfverstolpes avskrift ur Skoklostersaml. RA)

Innehåll

Magnus Larsson säljer till sin frände Olof Glop i Bränninge i Habo socken sitt rätta arv och eget i Fiskebäck för 6 svenska mark i närvaro av dannemännen Björn Gudvastsson och Magnus Larssons dåvarande fogde, Sven Nilsson. Utfärdaren beseglar.""

 

Jeg har en mistanke om at dette kan vise seg å være opphav til Skipper Ole Eenersen Glop ?!

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegg nr 9, i den gamle lenken skrev:

!!Kristian Hunskaar, Oslo, 14.12.2007 23:51 (9)

Slektsnavnet Glop er ikke kjent i Larvik omkring 1730, jfr 
. Det kan for så vidt tenkes å ha noe med gården Gloppe i Tjølling å gjøre, men det er ikke godt å vite. Ut fra navnet alene, kan det tenkes at Ole Enersen Glop var sønn av den svenske tømmermannen Ener Olsen som bodde på Torstrand rundt 1730, igjen jfr
, men det er bare en spekulasjon. ""

Kan det være mulig å finne opphavet til den personen som nevnes, Eener Olsen ?

Jan-Erling

 

I innlegg nr 9, i den gamle lenken skrev:

!!
Kristian Hunskaar, Oslo, 14.12.2007 23:51 (9)

Slektsnavnet Glop er ikke kjent i Larvik omkring 1730, jfr 
. Det kan for så vidt tenkes å ha noe med gården Gloppe i Tjølling å gjøre, men det er ikke godt å vite. Ut fra navnet alene, kan det tenkes at Ole Enersen Glop var sønn av den svenske tømmermannen Ener Olsen som bodde på Torstrand rundt 1730, igjen jfr
, men det er bare en spekulasjon. ""

Kan det være mulig å finne opphavet til den personen som nevnes, Eener Olsen ?

Jan-Erling

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.