Gå til innhold
Arkivverket

Folketelling for 1801, personer i Aurskog/Rælingen forsvunnet, kan noe finne dem?


Inger Svindahl
 Del

Recommended Posts

Døpt uekte barn JACOB, døbt 13.oct 1799 i Rælingen

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-49

 

Fikk de ingen leiermålsbot?

 

FINNER IKKE MOR OG BARN I FOLKETELLINGEN 1801

 

Eneste jeg finner i området som kan passe, men det er jo usikkert om de faktisk bor der, og ingenting knytter mor og barn sammen her.

 

1804-Gunild Pedersdatter DØD- 24 år

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7599&idx_id=7599&uid=ny&idx_side=-71

 

1804 Jacob Jacobsen , død 5 år

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7599&idx_id=7599&uid=ny&idx_side=-72

 

Gunild Pedersd, døbt 20 sept 1780 Aurskog

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=476&idx_id=476&uid=ny&idx_side=-86

 

Endret av Inger Svindahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, den Jacob Jacobsen som døde i 1804 var 85 år gammel, ikke 5. Jeg vet ikke om du har sett det, så nevner at dåpsinnførselen fortsetter på neste side.

 

Barnefaren fullmektig Jacob Gielstrup er vel identisk med Jacob Larsen her i 1801: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058222001833

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jacob døde 4 mnd gammel (nesten nederst til h.):

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Fet, Ministerialbok nr. I 6 (1764-1814), Døde og begravede 1800, uten sidenr.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7599&idx_id=7599&uid=ny&idx_side=-62

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wub: Leste 8 som null, så dumt, jeg stussa litt, men det lignet på nuller han skrev andre steder.

 

Jo jeg har hele dåpen til Jacob.

 

Takk, ja dette er den rette Jacob som bor på Rudsberg når han dør. Ja og barnefaren er prokurator Jacob Larsen Jelstrup (Gielstrup).

 

Om det er morens død jeg har funnet er fortsatt usikkert, men jeg finner henne ikke i noen folketelling, jeg er ikke venn med det nye søkesystemet- ennå.

 

Prøver å nøste opp hva som skjedde med barna til Jacob Jelstrup.

 

Hilsen Inger S.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for søkehjelp

Etter å ha gjennomgått listen er det fire kandidater som passer på alder. De andre er for unge, for gamle eller gift med barn.

To av de med passende alder bor i Christiania og Aker, så de er muligens uaktuelle.

 

De to gjenværende er nr 15 fra Skreppestad i Høland, datter av Peder Tostensen. Dette er den som passer i alder til dåpen og dødsfallet jeg fant. Etternavnet på faren er ikke det samme, men kan være gårdsnavn på den ene.

 

Den siste, nr 24, er litt eldre og er tjenestepike på Nedre Åmot i Fedt. 

 

B) Det mangler fortsatt opplysninger til å koble noen av disse til Jacob.

 

Det var jo så strengt med barn utenfor ekteskap, så det burde jo finnes notat et eller annet sted om straffen de fikk. Hvor i all verden finner man det når det ikke er notert under dåpen til barnet?

 

Mvh

Inger S

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De leiermålssakene som finnes i tingboka for Nedre Romerike i denne perioden ser ut til å være saker hvor eventuelle bøter ikke er betalt for foregående år. Har skummet igjennom tingboka nedenfor fra start til og med 1801, og fant ikke noe før på sommertinget for Fet den 1. juli 1800:

 

Fogden Krigs Raad Dahl til det høy Kongelige Rente Kammers antegnelsers Besvarelse, begierdte Lensman-

dens, Laugrettets, og Almuens Svar indhentet, om de veed hvor effterskrevne Leiermaales Begiængere, neml.

Christian Pedersen Stalsberg, Sirie B den Svendske Person Anders Pedersen, omreisende Pige Magre-

the Olsdatter Gislevol og omreisende Dreier Lars Larsen, ere at finde eller om de siden have opholdt sig

her i Præstegieldet;   Lensmanden, Laugrettet og Almuen svarte. at disse Personer siden de begik

Leiermaalet ikke haver opholdt sig her i Præstegieldet ei heller veed nogen hvor de er at finde.

 

Fogden tilkiendegav at have indkaldet følgende Leiermaals Begiengere, for inden Retten at aftinge

deres forvirkede Bøder, neml. Ingeborg Christopherdatter Buraas, Sadelmager Christian Hansen, Marie

Olsdatter Ersrud, Skomager Christen Olsen, Enken Thore Olsdatter Moen, Berthe Johannes \Johns/datter Haralds-

rud, Marie Olsdatter Korsvejen oh Amund Olsen Børgen.   Af disse indkaldte mødte Berthe Johnsdtr

Haraldsrud, som erbød sig at betale 24 s., da hun formedelst Fattigdom, i denne dyre Tid ikke kand afstedkomme med

meere; Laugrettet og Almuen tilstoed at hun formedelst Fattigdom ikke kand udlægge meere end de andbudte 24 s.

[og?] de paa Grund deraf modtog de anbudne 24 s: .   De andre mødende Ingeborg Christophersdatter Buraas,

Marie Olsdatter Ersrud, Enken Thore Olsdatter Moen og Marie Olsdatter Korsvej, erklærede Lensmanden Laug-

rettet og Almuen at være saa yderlige fattige, saa de betler sin føde til Livets Ophold, ligesaa tilstoed Laug-

rettet at Sadelmager Christian Hansen ikke findes her i Præstegieldet eller har været her siden han begik

Leiermaalet.

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nedre Romerike sorenskriveri, Tingbok A 47 , 1799-1811, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Merknader: Ingen skylddelinger.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/29994/56/

 

Gunild Pedersdatter er altså ikke nevnt, det får meg til å komme med en ukvalifisert gjetning på at boten er blitt betalt og dermed heller ikke forfulgt og innført i tingboka. Skal jeg spekulere enda mer, så er en gjetning at barnefar og prokurator Jacob Larsen Gielstrup/Jelstrup har betalt bøtene både for seg og henne for å få saken ut av verden. I tingboka opptrer han i denne perioden på nesten hver side som prokurator og han har vel ikke vært så interessert i å få en slik sak ført på tinget.

 

Denne tingboka begynner 13.07.1799, jeg har ikke sett i foregående protkoll.

 

Det kan være at saken finnes nevnt i en rapport fra presten til amtet (?) og i rentekammeret (?), men jeg kjenner for lite til disse kildene til å vite noe mer om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest innleggene dine på tydeforumet tok jeg først nå til meg sammenhengen  med at barnefaren var fullmektig for fogden Krigsraad Dahl. Dette er jo en skikkelig «bukken passer havresekken situasjon», noe som jo høyner sannsynligheten for spekulasjonen i forrige innlegg.

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Espen

 

Tusen takk for jobben du har gjort. Dine spekulasjoner er nok riktige, han var nok ikke villig til å få noen plett på "rullebladet", han ble jo anmeldt etter første barnet.  Dette er nok "bukken som passer havresekken", ille at intet er notert etter å ha fått så mange unger. Kan jo ha vært flere enn de fire, mens bygedboka for Aurskog/Blaker nevner bare Anne Jacobsdatter  Fossberg, så vidt jeg har sett.

 

Gutten Jacob døde jo bare fire måneder gammel, så her er det nok ikke mer å finne ut.

Jeg driver å leter etter hva som hendte videre med den andre sønnen Ole, men det kommmer jeg tilbake til.

 

Mvh

Inger S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.