Gå til innhold
Arkivverket

Ottesen, Mehamn rundt 1920?


Mst
 Del

Recommended Posts

Leter etter info om en enkemann Ottesen, som Anette Petersdatter Angell (f. 1900) giftet seg med. Anette arbeidet hos Ottesen som tjenestepike. De fikk 4 barn sammen. Ottesen bodde i Mehamn, Finnmark. Jeg tror det er rundt 1920, for i 1926 har Anette fått barn med min oldefar.

  Dette er all info jeg har, og jeg lurte på om noen kan hjelpe meg med mer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er din oldefar født i Mehamn? Har du et fornavn på hr. Ottesen?

 

Er dette Anette Angel i ft 1910, pleiedatter til Mathias Andesen, Skjøtningberg i Lebesby?

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=2022&kenr=007&bnr=0024&lnr=00

 

Mvh Randi Elisabeth Haugros

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ottesen er ikke min oldefar. Og nei, jeg har ikke mer info en det jeg skrev.

Anette har jeg funnet mer en nok info om.

Det jeg er ute etter er mer info om barna Anette og Ottesen fikk sammen. Og om det finnes etterkommere av disse.

Jeg har også blitt fortalt av oldemor fikk et barn til som hun måtte gi fra seg, mens hun var på et turberkolose sykehus i Trondheim (vet ikke om dette var mens hun var gift med Ottesen eller min oldefar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

 

Dåp og ekteskap for Mehamn finnes i kirkebøkene for Tana, med de kirkebøkene er scannet til og med 1918 for Tana i Tana, 1918-1920 for Gamvik i Tana.

Så da spørs det om det finnes noe i de bøkene.

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_fylke=20&idx_kommune=Alle&idx_kilde=Alle&idx_periode=&idx_textsearch=&js=j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, men har sjekket i alle tilgjengelige bøker som kan være aktuelle.

Så derfor tenke jeg alt jeg måtte prøve dette.

 

Tror at barna heter: Andreas, Marie, Olaug og Olga

 

Hadde vært så artig å funnet noen av etterkommerne, de blir jo søskenbarn av pappa og tremeningene mine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var oldemoren din enke eller skilt da hun ble gift med din oldefar, eller var dine oldeforeldre ikke gift? Jeg vet at dette ikke angår det du spør om, men ved gjengifte, står det gjerne at det er framlagt skifteattest. Ble barnet/barna dine oldeforeldre fikk, født i Mehamn? 

 

Spørsmålet er vel også om enkemann Ottesen kom fra Mehamn, eller var født et annet sted og bosatt der/innflyttet til Mehamn. Jeg har sjekket dødsfall i Gamvik i Tana for årene 1908-1920, men finner ingen dame som dør der med en gjenlevende ektemann som heter Ottesen. Kanskje det kan ha vært en viss aldersforskjell mellom enkemann Ottesen og din oldemor...? 


 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var oldemoren din enke eller skilt da hun ble gift med din oldefar, eller var dine oldeforeldre ikke gift? Jeg vet at dette ikke angår det du spør om, men ved gjengifte, står det gjerne at det er framlagt skifteattest. Ble barnet/barna dine oldeforeldre fikk, født i Mehamn? 

 

Spørsmålet er vel også om enkemann Ottesen kom fra Mehamn, eller var født et annet sted og bosatt der/innflyttet til Mehamn. Jeg har sjekket dødsfall i Gamvik i Tana for årene 1908-1920, men finner ingen dame som dør der med en gjenlevende ektemann som heter Ottesen. Kanskje det kan ha vært en viss aldersforskjell mellom enkemann Ottesen og din oldemor...? 

Var oldemoren din enke eller skilt da hun ble gift med din oldefar, eller var dine oldeforeldre ikke gift? Jeg vet at dette ikke angår det du spør om, men ved gjengifte, står det gjerne at det er framlagt skifteattest. Ble barnet/barna dine oldeforeldre fikk, født i Mehamn? 

 

Spørsmålet er vel også om enkemann Ottesen kom fra Mehamn, eller var født et annet sted og bosatt der/innflyttet til Mehamn. Jeg har sjekket dødsfall i Gamvik i Tana for årene 1908-1920, men finner ingen dame som dør der med en gjenlevende ektemann som heter Ottesen. Kanskje det kan ha vært en viss aldersforskjell mellom enkemann Ottesen og din oldemor...? 

 

For å si det sånn, så vet jeg ikke. Jeg vet at Anette var tjenestepike hos ekteparet Ottesen i Mehamn og at hun mest sannsynelig giftet seg med enkemannen etter at konen dør av turberkolose. Og jeg vet også at Anette og Ottesen fikk 4 barn sammen og disse rekner jeg med er født i Mehamn. Hvor disse ble av aner jeg heller ikke, om de ble satt bort eller døde!?

 

  Ja, helt klart. Men som sagt vet jeg ikke mye. Jeg og har sjekket, men har ikke funnet noe. Så da er det ikke så godt å komme seg videre i søket.

  Ut i fra det jeg vet, må det nok ha vært en viss aldersforskjell mellom Anette og enkemannen.

 

Ungene mine oldeforeldre fikk vet jeg om, utenom kanskje det barnet som ble satt bort i Tr.heim. Men der er jeg usikker hvem som er faren, da jeg ikke har noen årstall og gå ut i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ble barna til dine oldeforeldre født? Var oldemoren din i Mehamn da? 

 

Var det første kona til Ottesen som døde av tuberkolose og var det oldemoren din eller første kona til Ottesten som måtte gi fra seg et barn pga tuberkolose?

 

Nå spør jeg sikkert dumt....!

 

Er du 100 % sikker på at enkemannen het Ottesen? Jeg har tatt noen stikkprøver i kirkeboka for Gamvik i Tana, men så langt dukker det ikke opp noen Ottesen der....!

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ble barna til dine oldeforeldre født? Var oldemoren din i Mehamn da? 

 

Var det første kona til Ottesen som døde av tuberkolose og var det oldemoren din eller første kona til Ottesten som måtte gi fra seg et barn pga tuberkolose?

 

Nå spør jeg sikkert dumt....!

 

Nei, de ble født i Skjøtningberg/Kjøllefjord.

 

Kone nr 1 døde av turberkolose.

Men Anette fikk også turberkolose, ble sendt til Trondheim og fikk et barn der. Etter det jeg har blitt fortalt.

 

Nei da, det er jo så innviklet dette. Så det var ikke dumt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner en Anette Sørensen, født Angell, født 05.05.1900, død 01.03.1986, gravlagt på Kjøllefjord nye i Lebesby (gravminner i Norge). 

 

Så finner jeg en Anton Kristian Sørensen, gravlagt Kjøllefjord nye i Lebesby, født 17.09.1898, død 09.11.1952.

 

Er det oldeforeldrene dine?

 

Vet du når og hvor de giftet seg? Det kan gi informasjon om din oldemors sivilstatus, dvs om hun er gift for første eller andre gang (enke, skilt, ugift). 

 

Grethe 

 

 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at du ikke leter etter dem, men det kan være nyttig likevel å få tak i vielsen til dine oldeforeldre for å se om oldemoren din hadde vært gift før eller var enke etter Ottesen, eller om hun var ugift da hun fikk de fire barna med Ottesen. Det er noe med å prøve å sirkle inn Ottesen - på en eller annen måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at du ikke leter etter dem, men det kan være nyttig likevel å få tak i vielsen til dine oldeforeldre for å se om oldemoren din hadde vært gift før eller var enke etter Ottesen, eller om hun var ugift da hun fikk de fire barna med Ottesen. Det er noe med å prøve å sirkle inn Ottesen - på en eller annen måte. 

 

Jeg har ikke funnet de i kirkebøkene for vigsel, for det er ikke blitt lagt ut lengre enn til 1902 i Lebesby. Der de mest sannsynelig ville blitt vigslet. Siden de bodde i Skjøtningberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da er kanskje de nyere, originale kirkebøkene avlevert til Statsarkivet i Tromsø, men ennå ikke skannet, eller så befinner de seg fremdeles på prestekontoret. Dette er opplysninger som jeg vil tro at Statsarkivet i Tromsø kan hjelpe deg med. Kanskje du kan be dem om å lete opp giftermålet til dine oldeforeldre, for å se på hva som eventuelt står der om oldemoren din? http://forum.arkivverket.no/forum/27-statsarkivet-i-tromsoe/

 

Jeg prøver bare "å vri hjernen" for å finne mulige veier inn i stoffet. Hvis ekteparet Ottesen selv hadde barn født i Mehamn, så har de gjemt seg godt. Jeg vil anta at din oldemor ble konfirmert i Lebesby. Randi Elisabeth fant vel henne i 1910 (se innlegg 2). Hun vokste altså opp i Skjøtningsberg, var borte en del år i Gamvik, fikk barn der, traff din oldefar, giftet seg og fikk barn på hjemplassen. 

 

Dette blir vel mye "hakk i plata", men det er ikke lett når det er bråstopp i kildene....!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være Ottesen tilhørte en dissentermenighet, siden det er vanskelig å finne hans første giftermål og barnas dåper. På oversikten over Ottesen i Finnmark og Troms er det en fiskeeksportør Olaf Ottesen f. 1883 som er hjemmehørende i Bjarkøy i Troms, men som oppholder seg i Kjelvik / Honningsvåg i 1910: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036982001262 , fraværende i Bjarkøy:  http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036948000598 Han er baptist og har vært en tur i Alaska mellom 1906 og 1910. (Da fremdeles ugift.)  Kanskje det er ham?

 

Alle Ottesen (m) i Finmark og Troms i 1910: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/sok/1910?f[]=19&k[]=1901&k[]=1902&k[]=1911&k[]=1914&k[]=1915&k[]=1917&k[]=1920&k[]=1921&k[]=1922&k[]=1924&k[]=1925&k[]=1926&k[]=1927&k[]=1928&k[]=1929&k[]=1930&k[]=1931&k[]=1932&k[]=1933&k[]=1934&k[]=1935&k[]=1936&k[]=1937&k[]=1938&k[]=1941&k[]=1942&k[]=1943&f[]=20&k[]=2001&k[]=2002&k[]=2003&k[]=2011&k[]=2012&k[]=2013&k[]=2014&k[]=2015&k[]=2016&k[]=2017&k[]=2018&k[]=2019&k[]=2020&k[]=2021&k[]=2022&k[]=2025&k[]=2026&k[]=2027&k[]=2028&k[]=2029&k[]=2030&fornavn=&etternavn=Ottesen&kjonn=m&familiestilling=&sivilstand=&yrke=&fodselsaar=&fodested=&alder=&ny_husholdning=&bostatus=&sedvanlig_bosted=&antatt_oppholdssted=&statsborgerskap=&trossamfunn=&bygning_for_natteopphold=&arbeidsledig=&etnisitet=&spraak=&merknader=&utflyttingsaar=&tilbakeflyttingsaar=&bosted_i_norge=&bosted_i_amerika=&stilling_i_amerika=&merknader_amerika=&type=person&bosted=&gaardsnummer=&bruksnummer=&gaardseier=&hustype=&beliggenhet=&etasje=

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter bør bruke sitt fulle navn som visningsnavn i stedet for Mst.

 

Mvh Ann-Mary

 

Om jeg har lyst å være litt anonym må jeg nesten få lov til det, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være Ottesen tilhørte en dissentermenighet, siden det er vanskelig å finne hans første giftermål og barnas dåper. På oversikten over Ottesen i Finnmark og Troms er det en fiskeeksportør Olaf Ottesen f. 1883 som er hjemmehørende i Bjarkøy i Troms, men som oppholder seg i Honningsvåg både i 1910: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036982001262  og i 1915: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036948000598 Han er baptist og har vært en tur i Alaska mellom 1906 og 1910. (Da fremdeles ugift.)  Kanskje det er ham?

 

Alle Ottesen (m) i Finmark og Troms i 1910: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/sok/1910?f[]=19&k[]=1901&k[]=1902&k[]=1911&k[]=1914&k[]=1915&k[]=1917&k[]=1920&k[]=1921&k[]=1922&k[]=1924&k[]=1925&k[]=1926&k[]=1927&k[]=1928&k[]=1929&k[]=1930&k[]=1931&k[]=1932&k[]=1933&k[]=1934&k[]=1935&k[]=1936&k[]=1937&k[]=1938&k[]=1941&k[]=1942&k[]=1943&f[]=20&k[]=2001&k[]=2002&k[]=2003&k[]=2011&k[]=2012&k[]=2013&k[]=2014&k[]=2015&k[]=2016&k[]=2017&k[]=2018&k[]=2019&k[]=2020&k[]=2021&k[]=2022&k[]=2025&k[]=2026&k[]=2027&k[]=2028&k[]=2029&k[]=2030&fornavn=&etternavn=Ottesen&kjonn=m&familiestilling=&sivilstand=&yrke=&fodselsaar=&fodested=&alder=&ny_husholdning=&bostatus=&sedvanlig_bosted=&antatt_oppholdssted=&statsborgerskap=&trossamfunn=&bygning_for_natteopphold=&arbeidsledig=&etnisitet=&spraak=&merknader=&utflyttingsaar=&tilbakeflyttingsaar=&bosted_i_norge=&bosted_i_amerika=&stilling_i_amerika=&merknader_amerika=&type=person&bosted=&gaardsnummer=&bruksnummer=&gaardseier=&hustype=&beliggenhet=&etasje=

 

Hei!

Takk for info. Jeg vet min oldemor var læstatianer. Så det kan godt hende Ottesen hørte til en menighet.

Kanskje det kan være han, den kan ikke skade å sjekke det ut.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle slike opplysninger er fine å få på plass! Som at din oldemor var læstadianer! Vet du om din oldefar også var det, eller tilhørte han statskirken? 

 

PS: hvorfor takke for deg? 

 

 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle slike opplysninger er fine å få på plass! Som at din oldemor var læstadianer! Vet du om din oldefar også var det, eller tilhørte han statskirken? 

 

PS: hvorfor takke for deg? 

 

Jeg vet ikke, og jeg mener det var Anette som var læstatianer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det oppklart av Statsarkivet i Tromsø: http://forum.arkivverket.no/topic/191974-hr-ottesen-mehamn-rundt-1920/#entry1624621

.

Far til Anette Angells barn var ifølge dem "enkemann Nikolai Eriksen (født i Lenvik 1870/1877)".

.

Det er vel denne mannen, som er midlertidig tilstede i Kjøllefjord, men som har sedvanlig bosted i Mehamn:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036985001810

.

Om du googler setningen "Andersen-Angel-Schuman-Wallenius - SLEKTSBOK" kommer du til familien på Skjøtningsberg på en slektsside som tilhører Gry Axelsen. Der vil du finne at det har vært Ottesen i slekten i tidligere generasjoner, så det er kanskje derfor navnet har kommet opp.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.