Gå til innhold
Arkivverket

Dorthe Kortner vs Bautz


Heidi Cortner Boiesen
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg er ny gjest her, men søkte for en tid siden etterkommere etter Dorthe Kortner og fant en korrespondanse fra 2003. Der skriver Sol Kerry Johannessen at Dorthes sønnesønn Christian Christiansen Kortner ble gift 21.05.1796 med Else Cathrine Danielsdtr Bautz. Så langt er alt vel og bra. Men hun skriver at Else ble døpt 28.01.1768 på Kongsberg. På denne datoen finner jeg bare en Jacob, så jeg antar dette ikke er korrekt dato.

Else Danielsdtr Bautz ble konfirmert 24.04.1786. Sol skriver at Elses foreldre er Daniel Henricksen Bautz, men både i Ministerialboken og Klokkerboken for Kongsberg 1795-1816 står Elses far oppført som Daniel Andreasen Bautz, mor Anne Catharine Knudsdatter. Disse opplysningene finner jeg igjen i skiftepapirene etter Anne Catharine, reg. 17/2 1791. Daniel Andreasen Bautz' foreldre igjen er Andreas Danielsen Bautz og Else Ingebrethsdtr. Dette endrer så vidt jeg kan se slektsleddene oppover. Det er lett å gå seg vill når et navn blir brukt på flere barn i samme familie og sønn får farfars navn, etc. Men det er jo dette som gjør letingen både irriterende og uendelig fascinerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med slike oppklaringer, for feilaktige slektsopplysninger er ofte seiglivede, når de først er lagt ut på internett.

Hvilket tema eller temanummer viser du til, så en kan legge lenke dit?

 

Jeg fant ikke konfirmasjonen til Else Cathrine Danielsdatter Bautz, men her er dåpen 17. mars 1770 og far er Daniel Andreasen Bautz:
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Kongsberg, Ministerialbok nr. 5 (1769-1782), Fødte og døpte 1770, side 16.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8572&idx_id=8572&uid=ny&idx_side=-19
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070316620208.jpg
(nederst h. side)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.