Gå til innhold
Arkivverket

Søk i dødsannonser i Tønsberg


Kjell Arne Brudvik
 Del

Recommended Posts

Tønsbergs Blad har nå åpnet for muligheten til å søke i dødsannonser; ved et raskt søk ser det ut til at det er fra 2007 og fremover; men det kan jo selvfølgelig være eldre som jeg ikke traff på i farten. Kan jo være til nytte for de med slekt i Tønsberg og omegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom kanskje ikke umiddelbart fram, men lenken i innlegget til Torunn (#3) inneholder ikke bare dødsannonser, men også andre typer kunngjøringer fra Tønsbergs Blad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har foreløbig lagt ut følgende oversikt på Slektshistoriewiki:

 

http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/D%C3%B8dsannonser

 

Så må dere gjerne føye til flere. Noen av nettstedene tilbyr også fødselsannonser m.m., så det er muligens det må gjøres noe med opplegget etter hvert (det gjelder muligens ikke alle, så kanskje fødselsannonser må få en egen oversikt).

 

Trådstarter kan kanskje endre emnet, slik at det ikke bare handler om Tønsbergs Blad?

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Dag, greit å ha det samlet et sted - skulle nå gjerne endret emnefeltet, men jeg er nå ikke inne her så ofte, og da har jo selvfølgelig den blitt for gammel til å endres; ser det ut til i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein kan be Anette S.C. (evt. nokon av dei andre moderatorane) om å gjere endringar dersom ein ynskjer dette.

 

Sidan digitale aviser er nemnt legg eg inn Nasjonalbiblioteket si oversikt over aviser som er digitalt tilgjengeleg via bibliotek og aviser som er fritt tilgjengeleg for alle. http://www.nb.no/Tilbud/Samlingen/Samlingen/Aviser/Digitale-aviser-i-lokale-bibliotek

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

<p>Tønsbergs Blad har nå åpnet for muligheten til å søke i dødsannonser; ved et raskt søk ser det ut til at det er fra 2007 og fremover; men det kan jo selvfølgelig være eldre som jeg ikke traff på i farten. Kan jo være til nytte for de med slekt i Tønsberg og omegn.

Det ser ut til at man nå må ha abonnement for å lese dødsannonser i TB? Kommer bare til en annonse om abonnement ... De andre avisene ser fortsatt ut til å gi gratis adgang.

 

http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Dødsannonser

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Sogn og Fjordane:

-Firda (Førde)

-Firdaposten (Florø)

 

Det ser ut som om desse sidene berre dekkar ein mindre del av dei dødsannonsane som har vore publiserte i avisene i perioden fram til no. Men litt er betre enn ingenting.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde noen søk i Tønsberg blad som jeg er litt interessert i. Litt ukonvensjonell søketeknikk som man må være obs på. Sjekket ikke om det fantes en søkeveiledning. Tilsynelatende søker man på tekststrenger, Green kan man finne f.eks. ved å søke på ree. Men det var definert som fornavn! Teknikken er velkjent fra WORD og lignende tekstbehandlere, Fantastisk på små tekstmengder, men noe mer tvilsom på store databaser hvor det kan bli for mange treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

 

Tønsbergs Blad har nå åpnet for muligheten til å søke i dødsannonser; ved et raskt søk ser det ut til at det er fra 2007 og fremover; men det kan jo selvfølgelig være eldre som jeg ikke traff på i farten. Kan jo være til nytte for de med slekt i Tønsberg og omegn.

 

 

Jeg har snakket med Tønsbergsblad og de har digitalisert alle aviser tilbake til 01.10.1956. Så man kommer litt lenger om man søker i selve avisen

 

Tønsbergs Blad har nå åpnet for muligheten til å søke i dødsannonser; ved et raskt søk ser det ut til at det er fra 2007 og fremover; men det kan jo selvfølgelig være eldre som jeg ikke traff på i farten. Kan jo være til nytte for de med slekt i Tønsberg og omegn.

 

 

Jeg har snakket med Tønsbergsblad og de har digitalisert alle aviser tilbake til 01.10.1956. Så man kommer litt lenger om man søker i selve avisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eavisa ser ut til å vere tilgjengeleg frå ca april 2014. (Dette sjølv om eg ikkje er abonnent). Må ein på biblioteket for å søkje i eldre aviser?

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.