Gå til innhold
Arkivverket

Søker informasjon om Johan Olsen Liukoinen, f. ca. 1704


Terje Sund
 Del

Recommended Posts

Hei:

 

Johan Olsen Liukoinen ble født ca. 1704, trolig i Grue/Brandval. Jeg kjenner hverken dødsår eller foreldre. Han ble gift med

Anne Pålsdatter 14.11.1750 (Hun var trolig født ca. 1720, døpt 30.06. 1720. Foreldre (?) Pål Pålsen og Kari Mathisdatter Gressberget.)

Barn:

1. Ola Johansen

F. ca.desember 1751, døpt 6.1.1752.

D. 17.09.1831

 

2.(?) Johan Johansen

Døpt 9.8.1754

 

3.(?) Maria Johansdatter

Døpt. 1.1.1755

 

Det meste er hentet fra Grue Ministerialbok.

 

Edit 1: Luka og Nytorpet ligger ved Skasenden,  ovenfor Villmarksenteret

Edit 2: I min utskrift av folketellingen av1801 er Johan Olsens eldste sønn, Ole Johansen, oppført i Luktorpet som husmann (47 år), gift med Kari Olsdatter (48 år). Luktorpet er angitt som husmannsplass under Schyttern.

 

Endret av Terje Sund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge opplysningene i denne basen ble  han født ca 1729.Død 1789.(klikk på lenken nedenfor ,så ser du øvrige opplysninger)

 

 

 

 

 

http://www.blix-dahle.no/tng/getperson.php?personID=I30094&tree=Tree1

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsfallet til Johan Olsen Nyetorpet,62 år.

(Nr 93,nest øverst på siden)

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Grue, Ministerialbok nr. 3 (1774-1792), Kronologisk liste 1789, side 462-463.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9151&idx_id=9151&uid=ny&idx_side=-236
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603240648.jpg

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg tror den Johan Olsen du nevner, er en annen. Den Johan Olsen Liukoinen jeg mener, var ifølge kildene den som ryddet gården Luktorpet (idag Luka) som ligger ca. 500m syd for Nytorpet.

 

Edit: Luka og Nytorpet ligger ved Skasenden, ovenfor Villmarkssenteret.

Endret av Terje Sund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nevne at i folketellingen fra 1801 fins Johan Olsen Liukoinens eldste sønn Ole Johansen, oppført som husmann med jord i Luktorpet. Luktorpet var da husmannsplass under Skyttre (Schyttern). Han var gift med Kari Olsdatter (alder 48).

 

Dette stemmer også med det som er angitt i  C.A. Gottlunds "Folkmängden på finnskogarne i 1823"

http://www.kulturkoppra.se/istid/page.php?id=2451

 

Der er forøvrig m.a. en Ole Olsen Multiainen nevnt i Nytorpet (Nytorpets eier var i 1821 "Assessor Anders Aarnsen", ifølge Gottlund, i hans "Dagboksanteckningar" s. 285. http://www.kulturkoppra.se/istid/page.php?id=2451  )

( Carl Axel Gottlunds Dagboksanteckningar från en resa genom Värmlands Finnmarker år 1821")

Endret av Terje Sund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit lite om denne familien, men i Fallåsboka er det nevnt en familie som bodde i Fallåsen ei kort periode. Kan denne familien på Åsnes Finnskog ha noe å gjøre med denne Johan Olsen Liukoinen?

 

Povel Johansen Liukoinen født 1729 i Vålberget, Grue Finnskog, død 1801, gift 1. gang i 1758 med Lisbet Johansdatter fra Løvhaugen. Gift 2. gang med Maria Eriksdatter,

 

Barn:

 

Erik Povelsen Liukoinen født 1759 på Løvhaugen, Grue Finnskog.

Ola Povelsen Liukoinen født 1761 på Løvberget, Grue Finnskog.

Johannes Povelsen Liukoinen født 1763 Fallåsen, Åsnes Finnskog.

Mathis Povelsen Liukoinen født ca. 1764, død 1810 på Luktorpet, Grue Finnskog, gift 13.10.1793 i Grue med Kari Andersdatter født ca. 1763.

Henrik Povelsen Liukoinen født 1765, død 16.10.1765.

Ole Povelsen Liukoinen født 1767 i Fallåsen, Åsnes Finnskog.

Mari Povelsdatter Liukoinen født 1770 Løvhaugen, Grue Finnskog.

Valborg Povelsdatter Liukoinen født 1773 Svulldalen, Grue Finnskog, død 1801.

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I boka "7 generasjoner Räisäinen" som er utgitt av Solør Slektshistorielag i 2007 er det nevnt 2 barn til av Johan Olsen Liukoinen og Anne Pålsdatter.

 

Kari Johansdatter Liukoinen født 1755 på Nytorpet, Brandval - død 1811 på Vestre Meldalen, Grue Finnskog, gift 1782 med Henrik Jensen Rusainen/Hähmä født 1755 Askosberg, Östmark, Sverige.

 

Etter at Kari døde i 1811 ble Henrik Jensen gift på ny i 1812 med Karis søster, Lisbet Johansdatter Liukoinen født 1761 på Nytorpet. Lisbet døde 1842 på Vestre Meldalen, Grue Finnskog.

 

Ps. Jeg vet ikke, men noen steder blir Anne Pålsdatter nevnt som av den finske slekten "Paalainen". Er det noen som kjenner til dette?

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at dette er den samme Johan Olsen (Liukoinen ?) som Ann-Mary Engum nevner ovenfor og altså ikke den  Johan Olsen Liukoinen som ryddet Luktorpet (også kalt Liukoisen av Gottlund). Nytorpet ligger nord for Luktorpet og ble visstnok tatt i bruk noe senere. Johan Olsen Liukoinen hadde trolig en datter Maria Johansdatter, døpt 1.1.1755.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Solør Slektshistorielags blad "Slækt&Slekt" nr. 4 i 1995 skrev Pål Furuberg en lang artikkel som het "Fire finske Ole Johansen på samme tid. (Karhinen-Liukoinen-Pasu-Nikarainen).

 

Om du tar kontakt med Slektshistorielaget er det mulig du kan få tak i denne artikkelen, denne bør leses da det er en hel del tvil om det finske slektsnavnet til Johan Olsen som var gift med Anne Pålsdatter. Denne Johan Olsen var gift tre ganger.

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for referansen. Jeg vil forsøke å lese nevnte artikkel. En ting som slo meg da jeg så igjennom Ministrialboken for Grue, var at det nok også kan  ha vært mer enn én  Anne Pålsdatter som hadde en ektemann ved navn Johann Olsen i det aktuelle området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt fra det Pål Furuberg skrev i 1995:

 

Ole Johansen Liukoinen (1756-1831), Lukitorpet.

 

Luka/Luktorpet som er matrikulert under Huseby skog skal ha blitt ryddet av en hittil ukjent Johan Liukoinen, far til Ole Johansen. Når en Johan Johan "Luk blir begravet i Grue i 1800, 85 år gammel, er det vel ikke så usannsynlig at dette er rydningsmannen og stamfaren. Etter alder og navn kunne dette være den Johan Johansen som ble født i Vålberget i 1723, som sønn av Johan Eriksen Liukoinen og Maria Steffensdatter Mullika (fra Steffenstorpet, dvs. Vålberget, død 1743). Johan Eriksen bor på Puranstorpet ved vielsen i Fryksände i 1721, senere bor paret i Vålberget. Johan Eriksen kan igjen ha vært en sønn av Erik Erikson Liukoinen i Lekvattnet................

 

Dette er bare en brøkdel av artikkelen.

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk! Det ser interessant ut. Hvis Johan "Luk"  døde 85 år gammel i 1800, så burde vel fødselsåret ha vært ca.1714-1715? Kan presten ha skrevet 85 istedet for 77 eller 78 år? (Ergerlig at han ikke overlevde folketellingen i 1801, forresten.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja si det, min erfaring er at prestene ofte bommet på alder ved død.

 

Om denne Johan Luk kan være den rette mannen, så sto Erik Mårtenson Kärfven (Käiväräinen) tiltalt på høsttinget 1714 i Fryksdalen for at han natten til tredje "böndagen" for å ha gitt Johan Luk i Norra Lekvattnet to ørefiker. Erik og Johan ble forlikte, men Erik ble bøtelagt for "sabbatsbrottet".

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at det står Johan johan Luk, noe som antyder  at dette gjelder en Johan Johansen og altså ikke Johan Olsen. Her er det altså allerede to opplysninger (av to mulige) som ikke stemmer:  Alder og etternavn.

For meg virker det derfor som om dette kan være gal mann.

 

Jeg så raskt gjennom døde i Grue for året 1800 nå. Det er tilsammen 118 for hele året. Kunne ikke se noen "Johan Johan Luk" der. Riktignok er endel av det utydelig skrevet, så jeg vil sjekke mer nøye. Det ville vært betydelig enklere om nummeret i rekkefølgen (av de 118) var kjent, eller begravelsesdatoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet følgende person  som nr. 101 i rekken av døde, den 10. september år 1800, Grue:

 

Jordpaakastelse  Johan Johansen Luk(a ?) Lægdslem 85 aar gamel.

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=172&uid=234618&urnread_imagesize=medium&hode=nei&ls=1&lc=x%259CK%25B42%25B2%25AA.%25B62%25B4R%25CAT%25B2.%25B62%25B1R%25B2445%25021%2581B%25C5J%25D6%2599V%2586%25E6F%25D6%25B5%2500%25C9f%2509%25ED

 

Etternavnet hans var altså Johansen, ikke Olsen.   Dessuten var han på legd. Vi vet at den søkte Johan Olsens (eventuelt Johan Johansens) eldste sønn Ole Johansen, satt som husmann med jord på Luktorpet (Luka) under folketellingen i 1801.

Hvis faren til Ole Johansen ryddet gården Luktorpet, så ville han vel fortsatt ha bodd der til sin død. Ville han da blitt kalt "Lægdslem"?

 

Jeg syns at det er for mye som ikke stemmer her. For meg virker det mest sannsynlig at Johan Johansen Luk(a) ikke er den søkte rydningsmannen av Luktorpet. Han kan vel ha vært en slektning (kanskje en fetter, hvem vet).

 

Ifølge tradisjonen skal Johan Olsen ha vært født omkring 1704. Kanskje er dette  unøyaktig. Hvis vi anslår som et utgangspunkt, et fødselsår  i perioden 1700- 1720 så bør man kanskje søke etter begravelse i hele perioden 1770-1799  (vi vet rimelig sikkert  at han ikke levde under 1801 folketellingen, og sannsynligvis ikke i 1800.)

 

Endret av Terje Sund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette tror jeg er et vanskelig tema å komme til bunns i.

 

I denne overnevnte artikkelen er litt av det som står om den 3. Ole Johansen Pasu ("Liukoinen") født 1752:

 

I Grueboka Finnskogen side 183 antydes det at Ole Johansen Luka kunne ha vært det barnet som ble født 1752 som sønn av Johan Olsen og Anne Pålsdatter - foreldrene kalles Skaskjølen, men det står at barnet ble født i Løvhyden: Men dette barne vokste neppe opp ved Skasen. Johan Olsen var født i Trøen 1727 og døde i Nytorpet 1789, Anne Pålsdatter, hans første kone, døde 1779 etter å ha satt åtte barn til verden. Johan ble gift to ganger til, og ble fartil enda 4 barn.

 

Dette viser at denne Johan Olsen i Nytorpet var født mye senere enn den du åpner tråden med.

 

Her tror jeg det trengs folk som har god lokalkunnskap før at en skal kunne komme videre?

 

Ps. Om den første omtalte Ole Johansen Liukoinen (1756-1831) er det nevnt to torp som het det samme - Luktorpet/Luka av Revholt og et bruk som blir skrevet som Luka ved Skasen?

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket dødsdatoen 17.09.1831 til Ole Johansen, og den stemmer:

 

nr. 131 i Grue Ministerialbok, 1831, 22.09.1831: Ole Johansen Luktorpet, 84 år.

 

 Det er kjent at han ble gammel og ble kalt "Gamle-Ola", så 84 år er nok ikke langt fra sannheten. Isåfall ble han født ca. 1746-48. Jeg har ikke funnet noe under 1747. Sjekker nå 1748. Kanskje ble han aldri døpt. Slikt hendte nok  på den tiden og i det området. Tilsvarende er også mulig for hans far Johan Olsen.

 

 Jeg kjenner til  begge de to torpene ved navn Luka/Luktorpet, men jeg har ikke hørt Luka/Revholdt nevnt i forbindelse med noen Ole Johansen på dene tiden (1700-tallet). Det er  sikkert at en "Gamle-Ola" Johansen Liukoinen  satt på Luktorpet ved Skasenden (humannsplass under Schyttern) som husmann med jord i 1801 under folketellingen. Hvem som bodde på Luka ved Revholt på 1700-tallet, vet jeg ikke.

Endret av Terje Sund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje,

 

Ja nå ser det ut for at det var to par som het Johan Olsen og Anne Pålsdatter. Den Anne du nevner at skal ha vært 1720 i Gressberget stemmer ikke med den som er nevnt i linken fra Anne-Mary Engum http://www.blix-dahle.no/tng/getperson.php?personID=I30094&tree=Tree1

 

Her kommer det frem at den Anne Pålsdatter som var på Nytorpet, var født 12.10,1724 i Torsby i Fryksdalen.

 

Da denne Johan Olsen på Nytorpet døde i 1789 er det nevnt i skifte (ut fra artikkelen) at sønnen Ole (f. 1752) var rømt til Sverige, og da tyder det på at det var to forskjellige familier. Ikke rart dette er vanskelig å løse.

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vanskelig, men det gjør det også mer interessant. Jeg tror at all informasjonen som du og andre bidrar med her, i det minste vil bringe oss nærmere en løsning. At det var to forskjellige Anne Pålsdatter, har jeg også hatt mistanke om.

 

En annen ting jeg har merket meg, er at Ole Johansen Luktorpet under folketellingen i 1801 (digitalversjonen) er oppgitt å være 63 år! Hvis det er riktig, ville han vært født omkring 1737-39. Han ville dessuten ha vært ca. 93 år i 1831 da han(?) døde, ikke 84 som angitt i Ministrialboken. Nå har jeg et gammelt kopi av en maskinskrevet versjon av folketellingen. Der står han oppført som 47 år gammel i 1801. Hva som er det riktige, må nok undersøkes nærmere i originaldokumentet (om mulig).

 

Kanskje var det en annen Ole Johansen som døde i 1831. (Strøket  i ettertid, etter nøyere vurdering)

Endret av Terje Sund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forresten tyde etternavnene til denne  Anne Povelsdatters foreldre (Povel ??? og kanskje Kari Mathisdatter) i Græsberget, døpt i 1720 ? Side 88, øverst i høyre kolonne (Grue Ministrialbok):

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603230636.jpg

 

P.S.: Jeg spurte noen på Riksarkivet som mente det samme som meg, nemlig at det skal være

 

Povel Povelsens og Kari Matthisdatter Gravbergets barn Anne.

Endret av Terje Sund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vanskelig, men det gjør det også mer interessant. Jeg tror at all informasjonen som du og andre bidrar med her, i det minste vil bringe oss nærmere en løsning. At det var to forskjellige Anne Pålsdatter, har jeg også hatt mistanke om.

 

En annen ting jeg har merket meg, er at Ole Johansen Luktorpet under folketellingen i 1801 (digitalversjonen) er oppgitt å være 63 år! Hvis det er riktig, ville han vært født omkring 1737-39. Han ville dessuten ha vært ca. 93 år i 1831 da han(?) døde, ikke 84 som angitt i Ministrialboken. Nå har jeg et gammelt kopi av en maskinskrevet versjon av folketellingen. Der står han oppført som 47 år gammel i 1801. Hva som er det riktige, må nok undersøkes nærmere i originaldokumentet (om mulig).

 

Kanskje var det en annen Ole Johansen som døde i 1831. (Strøket  i ettertid, etter nøyere vurdering)

 

I dag sjekket jeg Ole Johansens alder i originaldokumentet fra folketellingen 1801 på Riksarkivet i Oslo. Det viser seg at det riktige er 47 år. Digitalarkivets versjon som oppgir alder 63 år, er altså gal.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje,

 

Et lite tillegg til mitt innlegg #14 - litt mer fra artikkelen:

 

Johan Eriksen kan igjen ha vært en sønn av Erik Erikson Liukoinen i Lekvattnet, men han har da helst vært en halvbror av den Johan Erikson Liukoinen som var bosatt i Mårbacken i Torsbyskogen. Eldste sønn av Johan Eriksen i Vålberget, Erik Johansen (1721-1798) kom til Meldalen, den yngste, Pål Johansen (1729-1801) til Luktorpet/Luka ved Revholt. Det kunne passe at det var Johan Johansen som ryddet Luka ved Skasen - han ble da nabo med den eldre broren, og bruket fikk samme navn som den yngre brorens.

 

I de to utgavene av Grueboka har både Hveberg og Trøseid gått ut fra at Ole Johansen Karhinen var en sønn av Johan Johansen Svartberg. Merkelig nok er dette barnet ført inn to ganger som døpt i 1756, først 19. søndag e. tref. (i oktober), der står det Kalneset etter foreldrenes navn, og så igjen fire uker senere, men da blir foreldrene kalt Carlstorpet. Om det ene eller det andre er rett, er det ikke lett å vite nå, men det er temmelig sikkert at det er ett og samme barn, dersom fadderne også er de samme. Det er flere grunnet til anta at Ole Johansen som ble født i 1756 er en Liukoinen og ikke en Karhinen. Erik Johansen Meldalen var blant fadderne til barnet, og han var altså en bror av Johan Johansen (født 1723). Ole Johansens Lukas eldste datter ble døpt Kjersti, altså etter farmoren, og Johan Johansen Svartbegets eldste datter ble døpt Maria (født 1759) og var kanskje på samme måte oppkalt etter sin farmor (Ole Johansen Karhinens eldste datter ble døpt Kari - altså enda en gang oppkalt etter farmoren, Karin Olofsdotter). Ole Johansen ble konfirmert i 1773, og da bodde han i Svartberget, det gjorde han også under trolovelsen i 1779. I følge Grueboka skulle han ha vært 47 år i 1801, men i tellinga står det 63 år . om dette hadde vært riktig skulle han altså ha vært født så tidlig som ca. 1738. Da han døde på Luktorpet 17.09.1831, ble aldreren satt til 84 år. Det ser ut til å ha vært vanlig å bomme med mange år på alderen, og for eldre folk ble den oftest angitt for høy.

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.