Gå til innhold
Arkivverket

Folketeljinga 1815


Gunnar Olav Morsund
 Del

Recommended Posts

Hei igjen!

 

I dag ble jeg ferdig med å registrere folketellingen 1825 for Askvoll prestegjeld (3200 personer). Denne er også blitt sendt inn til Digitalarkivet.

 

I forrige uke hadde jeg en hyggelig prat med Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane som har gitt meg gode digitale kopier av folketellingen 1815 for Fjaler (Ytre Holmedal prestegjeld). Jeg går derfor igang med å få denne dataregistrert i ledige stunder.

 

Mvh.

 

Kenneth Bratland
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Folketellingen for Lavik prestegjeld i Ytre Sogn ble holdt 30. april 1815. Den inneholder 2203 personer.

 

Det som gjør denne tellingen delvis unik er at på over halvparten av personene er ført dåpsdato. Det er dessuten i noen tilfeller også ført på kommentarer, eksempelvis får vi vite at Peder Einersen Slantevig var kårmann. Peder ble døpt 1. desember 1743 og omkom i et "Sneeskred" i februar 1816.

 

Mvh.

 

Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

24. desember: Vi ønsker alle god jul med følgende kinderegg:
(...)
  • Folketelling 1815 for Ytre Holmedal (nå: Fjaler) prestegjeld fra arkivet Fjaler prestearkiv (Statsarkivet i Bergen). Denne kilden er nylig overført fra Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane, der den har vært arkivert i det kommunale arkivet for Fjaler. Det er Fylkesarkivet som har skanna den. I tillegg til at vi legger ut de skanna bildene, legger vi også ut en transkripsjon utført ved Statsarkivet i Bergen (se detaljer på kildens informasjonsside).
 
Eg ynskjer å takke Fylkesarkivet for skanninga og Kenneth Bratland for transkripsjonen.
Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig tilbakemelding!

 

I ledige stunder holder jeg nå på med å transkribere folketellingen for Luster 1815. Den befinner seg i prestearkivet ved Statsarkivet i Bergen.

 

Ønsker samtidig de gode hjelperne her på debattforum en riktig god jul :)

 

Mvh.

 

Kenneth Bratland

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På siden på av trådens innhold, men i overenstemmelse med tittelen;

 

Jeg begriper ikke hvorfor dere ikke har Christiania 1815-telliengen, kan knapt tenke meg en mer inteterssant 1815-telling enn denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da er folketellingen 1815 for Lavik prestegjeld i Sogn og Fjordane lagt ut på Digitalarkivet.

 

Folketellingen 1815 for Skånevik prestegjeld i Hordaland er også dataregistrert og sendt inn til Digitalarkivet

 

Er helt enig i at også folketellingen 1815 for Kristiania burde ha vært registrert.

 

Mvh.

 

Kenneth Bratland

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei igjen!

 

Da er folketellingen 1815 for Strandebarm prestegjeld i Hordaland sendt inn til Digitalarkivet. Strandebarm bestod den gang av tre sogn: Strandebarm, Varaldsøy og Jondal. Dessverre er det ikke bevart noen navneliste for Varaldsøy sogn. Legg også merke til at folketelligen 1815 for Strandebarm ikke er med på oversikten over tellingene med navnelister 1815-1855

 

Mvh.

 

Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

 

Ønsker å opplyse om at folketellingen for Verdal 1815 i løpet av mars skal transkriberes.

 

Er det noen som vet om hvordan det går med Aukra 1815?

 

Mvh.

 

Kenneth Bratland

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FT1815 for Hurdal, (Feiring) har jeg fotografert de 4 sidene som var i prestearkivet.

hvis noen vil ha kopi av bildene, send en melding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da er endelig navnelistene til 1815 tellingen lagt ut! De 41 bevarte listene ligger nå skannet og dessuten noen av dem søkbare. Ønsker å takke Digitalarkivet og Kristian Hunskaar for dette arbeidet. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er endelig navnelistene til 1815 tellingen lagt ut! De 41 bevarte listene ligger nå skannet og dessuten noen av dem søkbare. Ønsker å takke Digitalarkivet og Kristian Hunskaar for dette arbeidet. Mvh. Kenneth Bratland

 

Det er flere i Riksarkivet som har lagt ned vel så stor eller større innsats enn meg. Med unntak for noen få eksterne bidrag, er det Seksjon for digitalisering og konservering som har skanna tellingene. Seksjon for digital tilgjengeliggjøring har registrert metadata og indeksert bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vil det bli aktuelt å skanne og publisere navnegrunnlagen til 1825 års folketelling for Selbu prestegjeld i den nærmeste fremtid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det bli aktuelt å skanne og publisere navnegrunnlagen til 1825 års folketelling for Selbu prestegjeld i den nærmeste fremtid?

 

Vi har skanna alle folketellingene 1815-1855 som tidligere har vært mikrofilma. 1825-1855 vil komme etter hvert som vi rekker å ferdigstille. 1815 ble prioritert i første omgang, siden det var 200-årsjubileum i slutten av april.

 

Jeg har ferdigstilt FT1825 for Selbu prestegjeld nå og satt den til publisering. Den vil dukke opp i Finn kilde i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor flott – takk skal dere ha!

 

En rekke dødsdatoer og en dødsårsak fra 1826 er blitt angitt i listen for Selbu sogn, selv om 27. november 1825 var den offisielle tellingsdatoen. Kun to dødsdatoer fra 1825 i Selbu sogn er blitt angitt, mens Tydal sogn mangler dødsdatoer. Det gjør det vanskelig å datere denne liste til noe av årene, hvis ikke datoene er blitt påført senere.

 

Er slike opplysninger kjente fra andre navnegrunnlager til de numeriske folketellinger?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal få laget en oversikt over tellingene og hva som er ferdigtranskribert, publisert og reservert, inntil videre vil jeg informere om at DIS-Vestfold har tatt fatt på transkriberingen av 1815-tellingen for Skoger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rekke dødsdatoer og en dødsårsak fra 1826 er blitt angitt i listen for Selbu sogn, selv om 27. november 1825 var den offisielle tellingsdatoen. Kun to dødsdatoer fra 1825 i Selbu sogn er blitt angitt, mens Tydal sogn mangler dødsdatoer. Det gjør det vanskelig å datere denne liste til noe av årene, hvis ikke datoene er blitt påført senere.

 

Er slike opplysninger kjente fra andre navnegrunnlager til de numeriske folketellinger?

 

Vi har dessverre ikke hatt anledning til å gjøre oss detaljert kjent med materialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane har det dukka opp ei ny folketeljing frå 1815, denne gongen for Leikanger prestegjeld.

I tillegg kom det for dagen eit manntal frå 1789, også det frå Leikanger.

Me har digitalisert dette materialet:

- 1815-teljinga for Leikanger prestegjeld
- Manntal 1789 for Leikanger prestegjeld

 

Eg kjem til å skrive av folketeljinga, venteleg i løpet av sommaren.

 

Sjå elles nyhende fylkesarkivets heimeside.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det har tatt litt tid, men da er en oversikt over tilgjengelige folketellingslister for perioden 1815-1855 klar. Jeg har lagt inn merknader om tellingen er tilgjengelig i skannet og/eller transkribert utgave, samt at de vi har fått beskjed om som er under transkribering er satt som reservert. 

 

Feil/mangler eller ønsker om å reservere en kilde for transkribering kan sendes til digitalarkivet@arkivverket.no

Spørsmål knyttet til hvordan informasjonen skal transkriberes må gjerne stilles i debattforumet for Kilderegistrering slik at flere kan bidra til svar og ha nytte av løsningene: http://forum.arkivverket.no/forum/9-kilderegistrering/

 

Folketellingsvversikten og annen info om disse tellingslistene er tilgjengelig på nettsidene våre under Kilderegistrering: http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Om-Digitalarkivet/Kilderegistrering/Registrere-folketellinger/Registrere-folketellinger-1815-1855(listen er plassert i høyremargen som en nedlastbar pdf-fil).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dukka også opp ei nominell folketeljing for Gloppen då prestearkivet der blei sendt til Statsarkivet i Bergen for ei tid sidan, er eg blitt fortald. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Per-Olav Rasch og undertegnende så igjennom noe av det eldre i prestearkivene fra Lofoten og Vesterålen som er på statsarkivet i Trondheim. Det er veldig lite bevart i disse arkivene fra de eldre tider. Men to folketellinger var der. Folketelling for Øksnes 1845 (fjernet fra prestearkivet og plassert et annet sted på arkivet,  de på arkivet kunne ikke finne det) og Folketelling 1815 for Hadsel. Den har jeg fotografert og lagt ut her: https://goo.gl/photos/EpVgUhQrcPKT3Vjp9

Det er dårlig med katalog over prestearkivene i Nordland, og jeg tror det ved undersøkelser av de andre prestearkivene kan dukke opp flere lister.

 

En ting som slår meg når jeg ser på "folketellingsoversikten" er at det ikke er noe for Oppland, det er nesten litt rart, kan det tyde på at det er gjort få undersøkelser i feks. prestearkiver mm. for å finne noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.