Gå til innhold
Arkivverket

Noen som har lenker til skipsregistre Norge-Amerika ca 1865-1910?


Oddbjørg Brænd
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kan hjelpe meg med lenker til skipsregistre mellom Norge og Amerika. Jeg skal lete etter en emigrant som emigrerte i 1856 og som etter muntlig tradisjon var en tur tilbake til Norge. Jeg vet hvilken familie han kom fra, men det er flere mulige kandidater blant familiemedlemmene. Derfor vil jeg prøve å finne ut hvem av dem det var. Regner det må ha vært i perioden 1870 til ca. 1900. Letejobben kan jeg gjøre sjøl. På forhånd tusen takk for hjelpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddbjørg, det er flere som tilbyr slike databaser; dog for de fleste av de så kreves det betaling. Personlig syntes jeg at Ancestry.com sitt datasett er et robust arsenal å ha når man leter etter mennesker i USA. Et gratisalternativ er da denne: https://familysearch.org/search/collection/list/?page=1&recordType=Migration

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1856 emigrerte Slåbakkenfamilien fra Tolga. Det var ca. 15 familiemedlemmer med i følget - tre generasjoner. En muntlig fortelling forteller at en av disse personene var en tur tilbake til Norge. Jeg vet ikke når og hvem, og det visste heller den som fortalte meg det. Den som var på Norgesbesøk hadde vært gjeter som liten. Familien kom til USA i 1856. I 1860 etablerer de seg i Jackson, Minnesota. Det ble noen vanskelige år med indianerangrep og borgerkrig. Tror ikke de var vel etablerte igjen før 1870. 

 

Mulige kandidater er

Ole Ingebrigtsen Slåbakken født 1842 i Tolga

Ole Ingebrigtsen Slåbabakken født 1848 i Tolga

Anders Ingebrigtsen Slåbakken født 1850 i Tolga synes som en mindre aktuell kandidat da det er lite sannsynlig at han var gjeter før de dro. 

Jeg vet at de ikke brukte Ingebrigtsen som etternavn i USA, men Olson.

 

En annen kandidat kan være Simen Olsen Slåbakken født 1837 i Tolga. Han og brukte Olson som etternavn i USA.

Jeg tenkte at passasjerlistene kunne være et mulig sted å lete etter han som besøkte Norge igjen av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.