Gå til innhold
Arkivverket

Omtaxation paa Bratfos, 1868


Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Heisan!

 

Jeg har kommet over en branntakst over gården der jeg bor. Denne er fra 1868 og beskriver de gamle bygningene som stod her tidligere.

(dette er hentet fra orginalene på Riksarkivet, da disse ikke enda er lagt ut på web).

 

Jeg trenger litt hjelp til å tyde deler av teksten. Jeg har greid 70-80% men det gjenstår noe.

Vedlagt ligger et utdrag av teksten der jeg har noen hull.

Vedlagt ligger også et bilde av et word-dokument med hva jeg har greid å tyde så langt (jeg fikk ikke til å kopiere teksten direkte inn her og heller ikke lov å lagre word-format...).

 

Håper noen kan hjelpe meg.

 

 

mvh

Marius H Enerud

post-1085-0-72075500-1408481833_thumb.jpg

post-1085-0-89108700-1408482120_thumb.jpg

Endret av Marius Holm Enerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare til orientering: Det du har tydet, har jeg ikke lest, så du må sammenligne teksten selv ;)

 

...Gaardpartens Eier Christian Nielsen, var personlig tilstæde og fremlagde den forrige Brandtaxt af 10de Januar 1855 samt bemærkede, at det i samme under No. 9 beskrevne og for 400 Spd taxerede Møllehuus agtes nedrevet snarest muligt og derfor udslettet af Brandkassen og at det i samme Forretning under No. 10 beskrevne i indeværende Aar er ombygget og forsynet med ny Indredning. Han paaviste derefter samtlige Gaardens Husebygninger, som siden forrige Taxt tildels ere ombyggede fra Nyt af og som nu taxeredes saaledes:
1. En tømret tægltækket Hovedbygning 13 Al lang 10 1/4 bred og 5 høi, indeholdende Stue, Kjøkken og Kammer med 8 Fag Vinduer og 4 Døre, taxeredes med iværende 2de Kakkelovne for 360 (Spd.)
2. En deels af Tømmer og deels af Bindingsværk og Bord opført Ladebygning, tækket med Teglsteen, og indeholdende: Laave, Underlaave, 2 Fodersjule, Stald og en Skyke, 16 1/4 Al lang 9 1/2 bred og 5 1/2 høi, med 2 Døre, taxeredes for 100 (Spd.)

 

Endret av Else B. Rustad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen, Else!

 

Hvis du orker og har lyst så har jeg resten av teksten vedlagt her.  :-)

Som sagt så har jeg brukt litt tid på teksten og greid å tyde mye, men er ikke så dreven som en del av dere andre her.

 

 

mvh

Marius H Enerud

 

post-1085-0-50271600-1408566320_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. En tømret, bordtækket Stolpebod, 7 Al lang 6 1/2 bred og 4 1/2 høi, 1 Rum og 1 Dør, taxeredes for 40 (Spd.)
4. Det i forrige Forretning under No. 7 for 10 Spd anførte Fjøs, 7 Al langt, 6 bredt og 5 1/2 høit, 1 Rum og 1 Dør uforandret for 20 (Spd.)
5. Et nyt, dels af Tømmer og deels af Bindingsværk opført, bordtækket Veedskuur og Grisehuus 10 1/4 Al langt 7 1/2 bredt og 3 høit, indeholdende 2 Griserum og Skaale med 4 Døre, taxeredes for 30 (Spd.)
Disse 5 Huse ligge ikke over 20 Alen fra hverandre indhegnede.
6. Istedetfor det nedrevne Møllehuus er opført et lignende af Tømmer, tekket med Bord og Tæglsteen, 14 Al langt 12 bredt og 6 høit, hvori 1 Sammaleqværn og 1 Sigte med tilhørende 2de Hjulgange og øvrige fornødne Indretninger og Inventarium. Det taxeredes i dets nuværende Stand for 320 (Spd.)
tilsammen = 870 Spd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Else,

 

Jeg glemte at jeg faktisk hadde et avsnitt igjen av teksten. :-)

Hvis du orker å tyde dette siste, så blir jeg glad. Da har jeg hele teksten komplett!

 

De siste setningene synes jeg var så vanskelig å tyde.

 

 

 

post-1085-0-78033200-1408908276_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..skriver otte Hundrede og sytti Speciedaler, hvilken Taxt Mændene erklærede at have afgivet efter bedste Skjøn og Overbevisning, uden hensyn til Fordel af Beliggenhed eller Tomternes Beskaffenhed. Ildsteder og Piber forefandtes i en til Forebyggelse af Brandskade forsvarlig Stand. Administrator havde ligesaalidt som Eieren Noget ved de satte Taxter at erindre. Forretningen hermed efterat Reglernes(?) § 21 var erindret, sluttet. H. Steenbuch, P. Stanger, H. P. Kelp(?), E. Trøgstad, O. Algrim.

Som du ser, er det et par ord/navn med ?, men det går kanskje greit likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra Else!

Et par spørsmålstegn må vi tåle :-)

 

"Ligesaalidt" var et nytt ord for meg. Gøy med nye ord og begreper.

 

mvh

Marius

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei igjen, Else!

 

jeg tror jeg må ha hjelp til å bli 100% ferdig med denne teksten:

hva står det etter "Bratfos af Aas for efter XX XX Forretninger."

 

Tusen takk igjen, for all hjelp!

 

 

mvh

Marius

 

 

post-1085-0-24722800-1411417403_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtaxation paa Bratfos.
Aar 1868 den 7de September, blev Brandtaxt afholdt paa Gaarden
LNo 161 a Bratfos af Aas for efter Forl. osv som foregaaende
Forretninger.
Hvor da - Gaardpartens Eier Christian Nielsen, var per...
.

 

Som du ser, er noe av teksten en "standardtekst" som ikke er skrevet fullt ut, men som tydeligvis finnes i foregående forretning(er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei Else!

 

Du hjalp meg med denne teksten i høst, men jeg glemte helt å takke deg!

 

Tusen takk (igjen!)   :D

 

 

mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.