Gå til innhold
Arkivverket

Eilert Gustav Eriksen 16.09.1869 Bremanger - 06.01.1959 Bergen


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Eilert Gustav Eriksen, eller bare Gustav Eriksen, giftet seg borgerlig første gang i Bergen 16.06.1893 med enken Marie Olsen f. Reinertsdtr. 30.03.1847 i Mandal.

Hun hadde tidligere vært gift med Samuel Olai Cornelius Olsen f 08.04.1851 i Manger og død 14.05.1891 i Bergen.

 

I folketellingen 1900 finner jeg Gustav , Marie og tre av hennes barn fra første ekteskapet i Dam(pe)smuget 10. Ved tellingen til kommunevalget i 1904 bor Gustav fortatt på samme adresse og det gjør også Marie's sønn Samuel.

Ved tellingen til Stortingsvalget i 1906 finner jeg fortsatt Samuel Olsen jr. på samme adresse, men nå finner jeg Gustav Eriksen i Søndre Klevesmug 3.

 

Ved folketellingen 1910 bor Marie fortsatt i Damsmuget 10, men jeg nå ikke er i stand til å finne Gustav. Marie er nå oppført som enke, noe som ikke kan stemme. Men det var vel kanskje bedre å stå som enke enn skilt på den tiden.

 

Jeg ber derfor om hjelp til følgende: Hvor befinner Marie Olsen og Gustav Eriksen seg ved den kommunale tellingen i 1912. Og er det mulig å finne ut om Marie og Gustav ble skilt mellom 1904 og 1906?

 

Hva sier f.eks folkeregisterkortet til Eiler Gustav Eriksen om hans bevegelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det framgår av hovedregisterkortet til Eilert Gustav Eriksen at han hadde vært i Amerika, men returnerte til Bergen i 1914. Han omtalte seg som enkemann før sitt andre ekteskap. Grunnen til at han ikke lar seg finne i 1912-tellingen er da rimeligvis at han har bodd i utlandet.

 

Kopi av hovedregisterkortet hans, og fra notarialprotokollen av hans første giftermål er lagt ved.

 

 

post-286-0-04250600-1409376353_thumb.jpg

post-286-0-70793800-1409376480_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for svar og ikke minst interessante vedlegg.

Jeg erindrer at han hadde vært i Amerika, men har ikke funnet utvandringen. Den må ha skjedd etter 1906 da han bodde hjemme i Søndre Kleivesmuget 3, samme hus hvor moren og stefaren, samt søsteren og hennes familie bodde.

 

Imidlertid sier ikke dette materialtet noe om at han ble skilt. Hun står som enke i 1910 men kunne jo ha dødd før 1918 slik at opplysningen om at han var enkemann kan være korrekt..


Hjertelig takk for svar og ikke minst interessante vedlegg.

Jeg erindrer at han hadde vært i Amerika, men har ikke funnet utvandringen. Den må ha skjedd etter 1906 da han bodde hjemme i Søndre Kleivesmuget 3, samme hus hvor moren og stefaren, samt søsteren og hennes familie bodde.

 

Imidlertid sier ikke dette materialtet noe om at han ble skilt. Hun står som enke i 1910 men kunne jo ha dødd før 1918 slik at opplysningen om at han var enkemann kan være korrekt..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.