Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Harriet Skogholt

Dødsfall i Norge 1930

Recommended Posts

Harriet Skogholt

Hei. Lurer på hvordan man kan søke opp når navngitte personer døde, evn søke på dødsfall 1930 for å se om de døde da (gjelder mor og far til "forskningsobjektet" mitt Karl Olsen, som emigrerte til Amerika 1911 men var tilbake her i 1930 (juli-oktober)). Det slo meg at han kanskje var hjemme på grunn av dødsfall i nærmeste familie. Hans far het Karl Olsen og var født i 1851 og hans mor het Stina Kaisa (Eriksen) Olsen og var født i 1848. Finner ikke kirkebok med dødsfall for 1930, og heller ikke skifte etter dem. Men mulig jeg ikke søker rett sted?..

Harriet Skogholt

Tusen takk. Da var det ikke i forbindelse med hennes død han var hjemme. Klarer du å tyde hva det står til høyre for Karls navn i listen over pårørende?

Leter videre, kanskje far (Karl Olsen) døde i 1930, eller kanskje han reiste hjem pga noe annet. Han hadde som sagt en sønn her. Men vet ikke om sønnen visste hvem faren var.

Moren dør 25/6 1932
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Røyken lensmann, Dødsfallsprotokoll (SAKO/A-522/H/Ha/L0001/0003), 1926-1938, oppb: Statsarkivet i Kongsberg.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/55615/87/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk10101211205088.jpg

Anne Tonby

Faren lever i 1932 siden han står oppført som enkemannen blandt de etterlatte. Etter sønnen Carl står det u.s.a.

Anne Tonby

Far Karl Olsen døde i 1942

152372 Karl Olsen 1405 1852 1404 1942 Røyken Røyken

Harriet Skogholt

Tusen takk for hjelpen!

Berit Knudsen

Både Karl og søsteren Jenny var i USA da moren døde.

Sven Hjortland

Både Karl og søsteren Jenny var i USA da moren døde.

Datteren Jenny døde vel i USA 16. mai 1929?

Berit Knudsen

Du har rett i det. Det står jo ved morens død. Jenny døde i Connecticut.

Kanskje Karl reiste til Norge i den forbindelse.

Harriet Skogholt

Noen av dere som har ideer om hvordan jeg kan finne ut når og hvor Karl døde? Og om det er søkbare arkiver på andre ting i livet hans som kan bringe meg nærmere hvem han var? Altså som person. Det er frustrerende og spennende å føle på hvordan det ligger rett utenfor rekkevidde. Det er ikke veldig fjern historie, men fjern nok til at jeg ikke får tak i den.. Min bestefar, nevøen til Karl, døde i 2009. Desverre gikk ikke jeg inn i dette før etter at han hadde gått bort, og det er så mye jeg tenker jeg burde spurt ham om!