Gå til innhold
Arkivverket

RSS-side som "klipper" fra vårt forum mv.


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg fant tilfeldig denne (googlet Anna Blixenskjold og fant "Ny emner" som funn nr. 5 ovenfra)

 

http://www.mybestcv2.co.il/TextPage_EN.aspx?ID=11013784

 

Klikker jeg på "Home page" så ser det ut som siden er arabisk eller lign.

 

Det ser ikke ut som om de oppgir hvor opplysningene kommer fra, men jeg kjenner igjen flere innlegg på Digitalarkivets forum.  Er dette lov?

 

Er det noen som kjenner til denne og bruker den?

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt rart.  Jeg stoler på Norton (360) som jeg har brukt i ca 20 år og de kategoriserer som Trygt, se bilde.

 

Men jeg kan være mer enn enig i at en bør holde seg unna denne, ikke minst fordi de forsøker å selge inn fri passord-administrasjon og at en kan "melde seg inn" som bruker.

 

Jeg er imidlertid mer opptatt av at de bruker norsk tittel på siden "Nye emner" som i og for seg gir det det utgir seg for, men som frister norske til å bruke siden.  På plass med en advarsel i media eller er det "overkill" ?

post-639-0-84783600-1408718354_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke ut som om de oppgir hvor opplysningene kommer fra, men jeg kjenner igjen flere innlegg på Digitalarkivets forum.  Er dette lov?

 

Er det noen som kjenner til denne og bruker den?

Ser du helt nede til Venstre på forumet, ser du ett lite ikon feed.png. som du kan klikke på for å få RSS feeden fra dette forumet.

Så lenge Digitalarkivet har RSS aktiv, kan andre sider hente innlegg fra dette forumet ganske så enkelt.

Helt lovlig siden forumet bruker RSS.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg legg merke til at vedlegg (bilete) som krev innlogging i det vanlege forumet er fritt tilgjengelege utan innlogging i rss-tråden. Eg tykkjer det er merkeleg at tilgangen skal vere ulik avhengig av kvar ein går inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg legg merke til at vedlegg (bilete) som krev innlogging i det vanlege forumet er fritt tilgjengelege utan innlogging i rss-tråden. Eg tykkjer det er merkeleg at tilgangen skal vere ulik avhengig av kvar ein går inn.

Dette er ikke greit.og moderator bør ordne opp.

 

Antall visninger på en tråd er ganske interessant og forteller om temaet engasjerer.  Hvis mange leser via rss og i tråder lokalisert i israel og ellers utvannes jo "antall visninger".

 

Jeg er dessverre ganske ajour med utviklingen omkring rss hvor alle kan "stjele" nyheter og data.  Det er heller ikke greit at opprinnelse/forfatter og forumets navn ikke nevnes. Selv om dette kanskje ikke er typisk for de som "stjeler" så foreslår jeg at en stopper rss fra forumet.

 

For å gi dette større tyngde håper jeg flere vil anbefale dette, enten med "liker" eller innlegg.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del lurer jeg egentlig på hvorfor Digitalarkivet har RSS på forumet.

Eneste "positive" jeg kan tenke meg, er at brukere kan legge inn RSS feeden i ett program de bruker, og kan da følge med, uten å måtte logge seg inn her.(for de som er så late at de ikke kan åpne nettleseren).

 

Derimot blir ulempe listen desverre lang.

 

En av de er at man gjerne kommer på slike sider som bruker RSS feeden, som gjerne er full av reklame og andre ulemper som virus, når man søker etter svar som kanskje er omtalt her.

 

Jeg klarer ikke helt å se vitsen med å ha RSS feed på ett forum, men det er Digitalarkivet som eier forumet, så man får bare akseptere det.

Har de RSS feed pga av interne løsninger, bør de kanskje sette ip sperre, slik at kun Digitalarkivets ip'er kan benytte seg av rss feeden.

 

Ville i allefall vært artig å høre grunnen til å ha RSS aktivt her.

Endret av Glenn Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan kanskje være lurt å opprette et spørsmål om dette i "Andre spørsmål til Digitalarkivet"-forumet, da det ikke er så sikkert at det fanges opp av de ansvarlige når det ligger i dette forumet. Evt. bare opprette spørsmålet og lenke til dette emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del benytter meg av RSS på dette forumet. Automatiske søkeord som jeg selv har satt opp for å plukke opp emner med nøkkelord som kan være av min interesse. Ved å gjøre en god konfigurasjon vil man da bare få beskjed når det er emner som er innenfor sitt eget interessefelt. Jeg kan vel neppe være den eneste her inne som faktisk bruker de muligheter som RSS gir.
 
Når det er sagt, RSS-strømmer fra fora, kommentarfelt, aviser og lignende er rimelig vanlig – at det er noen aktører som prøver og «skaffe seg innhold» på denne måten blir som oftest plukket opp av søkemotorene og sendt nedover trefflisten ettersom man får på plass nok data.
 
Setter man opp sin egen konto her i henhold til hva som er god standard; vil man i alle fall passe på at sin egen identitet ikke kommer ut på alskens sider. Det er da bare emnetittel og selve tekstinnhold som da publiseres i denne strømmen. Ergo er det i utgangspunktet ikke et problem at man har duplikatinnhold andre steder på nettet. Søkemotorene vil som oftest være flinke til å føre «originaltreffet» - altså digitalarkivet opp som første treff; da dette var originalkilden.
 
rss.jpg
 
Ovenfor er dette vist ved at jeg har brukt mitt eget innlegg – deretter et innlegg skrevet av T. Sund; hvor da navnet fremkommer i selve teksten.
 
At man som bruker slumper til å trykke på adresser som for seg er ukjente; er et problem som ikke bare omhandler digitalarkivet. Det vil alltid være mennesker som finner det for godt å trykke på lenker, uansett opphav. Å skru av RSS vil neppe løse dette. Det er nok av løsninger der ute hvis oppgave er å hente ut og lagre all informasjon fra nettsider og fora – rett og slett for å prøve å få flere treff – eneste måten å unngå dette på er da å lukke ned forumet, sette det privat og kreve pålogging for lesing.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Digitalarkivets forum leser jeg de trådene hvor jeg ser et for meg kjent navn, og disse trådene ville jeg aldri ville fiunnet (abonnert) på via RSS i 80-90 % av tilfellene.  Med mange hundre slektsnavn av interesse så ser jeg ikke at det er veien å gå for meg.

 

Jeg tror altså at de fleste vil miste nyttig informasjon (aktuelle tråder) hvis de ikke leser i forumet. 

 

Obs. Obs. Jeg kommer aldri mere til å "undertegne" mine innlegg jfr. det Kjell Arne Brudvik skriver om hva som tas med i RSS.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du misforsto meg litt Leif, så lenge du skriver navnet i -signaturen- og ikke i selve innlegget, så blir det ikke tatt med. Hvis du ser, har jeg mitt navn med mer informasjon i signaturen; men det kommer da ikke frem i RSS-innlegget.

 

Selvfølgelig, vi har forskjellige måter å lese på - og jeg sier ikke at en er bedre enn den andre, og jeg leser da ikke bare det som kommer frem der, men jeg har perioder jeg ikke er inne og sjekker så ofte på grunn av jobb og slikt; og da kan det gjerne dukke opp emner jeg gjerne skulle ha lest - men som ellers nok ville forsvunnet bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du misforsto meg litt Leif, så lenge du skriver navnet i -signaturen- og ikke i selve innlegget, så blir det ikke tatt med. Hvis du ser, har jeg mitt navn med mer informasjon i signaturen; men det kommer da ikke frem i RSS-innlegget.

 

Selvfølgelig, vi har forskjellige måter å lese på - og jeg sier ikke at en er bedre enn den andre, og jeg leser da ikke bare det som kommer frem der, men jeg har perioder jeg ikke er inne og sjekker så ofte på grunn av jobb og slikt; og da kan det gjerne dukke opp emner jeg gjerne skulle ha lest - men som ellers nok ville forsvunnet bakover.

 

Jeg mente "Mvh osv." og lignende og det skal jeg slutte med.  Nå fremkommer jo navn i forumet med dato og klokkeslett på de enkelte poster så underskrift eller signatur er ikke helt nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig samme problemstilling:

 

Når jeg er inne på hovedsiden for forumet ser jeg nederst ## Bruker(e) leser dette forumet:

 

Eksempel: 8 medlemmer, 7 gjester og 2 anonyme brukere.

 

Medlemmene fremstår med navn og dette er ganske greit synes jeg.  Da vet en om et medlem en kanskje ønsker feedback fra med en viss sannsynlighet leser et innlegg en vil gjøre. 

 

Jeg er imidlertid interessert i et "medlem" eller er det "gjest" som heter Bing (3) - noen ganger Bing (2).  Bing er jo et portal a la Startsiden o.lign.  Hva gjør en av slike portaler her?  Hvorfor nevnes ikke alle? 

 

Finnes det en oversikt over hvem som bruker Forumets RSS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bing, Google m.fl er søkemotorer. De gjør at man kan utføre søk på disse stedene og få treff på dette forum.

Når de er aktive på forumet, vises de som (spesielle) brukere.

(Akkurat nå er Bing, Google, Yahoo og Google mobile aktive her på forumet).

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Eg fekk nettopp følgjande svar på epost om problemstillinga i #6:

 

Hei

 

Beklagar seint svar, eg måtte tenkje litt.

 

Fora for Arkivverket skal vere ope for alle, men ein må vere logga på når ein skal skrive innlegg. Så bilete og vedlegg skal eigentleg vere tilgjengeleg i forumet også for dei som ikkje er pålogga. Eg trur me må rette i innstillingane til forumet og ikkje i RSS-en.

 

Med venleg helsing

 

Anette Skogseth Clausen

seniorrådgjevar

 

Digitalarkivet

 

c/o Statsarkivet i Bergen

Årstadveien 22

5009 BERGEN

 

tlf: 55965800

 

e-post: digitalarkivet@arkivverket.no

url: http://digitalarkivet.no og http://arkivverket.no/digitalarkivet

 

Me er også på Facebook: https://www.facebook.com/digitalarkivet

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.  Jeg kunne tenkt meg en avstemming på forumet om en vil beholde RSS eller ikke.  Jeg begynner å bli bekymret for alle "kopiene" som lages overalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite hjertesukk som ikke er ille ment, for vi gjør det jo alle sammen: Hvis du vil hindre noen i å lese det du skriver, ikke bruk nettbaserte tjenester for å publisere det! Heldigvis er internet dessverre fullstendig anarki, du får nesten alltid i både pose og sekk. For vanlige brukere er det omtrent umulig å fullstendig hindre innsyn i hva du gjør på nett, så pass heller på at du bruker det med litt omtanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når administrator frå Arkivverket seier at fora skal vere opne og tigjengeleg for alle kan eg ikkje sjå kva argumentet mot RSS skal vere.

Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke mot sin hensikt å stoppe rss-feeden fra forumet. De som vil hente data herfra og publisere det på egne sider vil uansett kunne gjøre det, men de som bruker rss-feeden for å holde seg oppdatert mister muligheten og tvinges til å gå innom hjemmesidene.

 

En rss-feed kan være en veldig god løsning for en som sitter med en smarttelefon og tregt internett. Rss-feeden lastes ned og leses betydelig raskere enn andre alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt motforestillingene mot en vanlig forekommende funksjon på internett. Jeg synes det er ganske lite relevant at de som ikke bruker det, eller ikke vet hva det er, ikke ønsker muligheten. Dette er rett og slett en (for mange) nyttig forumfunksjon, som arkivverket tilbyr. Det vi skriver her er uansett helt offentlig informasjon - som kan gjenfinnes via søkemotorer mv. Vi må tenke oss om før vi skriver, alle i hele verden kan lese det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at en RSS-feed fra Digitalarkivet selv er mye bedre enn en fra ukjente produsenter - som eksemplet i #1 som kommer fra et domene i Israel, men jeg er blitt mye mere engstelig for hva jeg skriver når jeg ser slikt.

 

Derfor vil jeg gjerne være sikker på hva som kommer med i RSS i tillegg til selve innlegget.  Kommer også følgende med?

 

Overskrift på tråden?

Med vennlig hilsen osv.?

Signatur (lagt inn i Kontrollpanel)?

Forfatter (som det står i venstre kolonne på våre innlegg)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.