Gå til innhold
Arkivverket

Ugifte søstre emigrert til Canada ca 1908: Anna Konstance f. 1889 og Lagertha Fernanda Thoresen f. 1896


Yvonne Roualet Thoresen
 Del

Recommended Posts

I dødsprotokollen til deres far ( min tippoldefar) Thorvald Thoresen i 1933 står begge oppgitt som ugift Canada. 

 

I desember 1907 fikk de begge utflyttingsattest fra Nittedal - se oppføring nr 12 og 13. Her står det at de skulle til Amerika.

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nittedal, Ministerialbok nr. 8 (1902-1926), Utflyttede 1907-1918, side 263. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3922&idx_id=3922&uid=ny&idx_side=-234

 

Videre kommer jeg imidlertid ikke. Jeg har søkt med mange stavemåter i disse kildene:

Jeg har lykkes i å finne flere andre Thoresen i USA....

 

Noen som har noen lure tips?

 

Yvonne  :rolleyes:

 

 

Endret av Yvonne Roualet Thoresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder en stor knapp på at Lagertha Shively (#63) som man finner i 1930 i Minnesota er samme dame. Hun kom dit i 1907, hun er 33 år i 1930 (altså ~1897). Her står hun oppført som at hun ble gift i 1927 - men er enke. Hun bor her i samme husholdning som en Erick Anderson - og som vi har sett ovenfor, dør det en Lagertha Fernanda Anderson i San Fransisco.

 

lagertha-shively-1930-minnesota-web.jpg

Endret av Kjell Arne Brudvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man finner en Annie Thorson (#75) i North Dakota i 1910 - søsteren var også i ND i 1910. Hun er notert som ankommet i 1907 og med en alder på 21 år vil det gi fødselsår ca. 1889.

 

anne-thorson-1910-nd-web.jpg

Endret av Kjell Arne Brudvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La Gertha Shively

Boarder

United States Census, 1920

birth: 1897 Norway residence: 1920 Minneapolis Ward 5, Hennepin, Minnesota, United States immigration: 1905   other: Charles C Braun, Elsie Luetgirs, Katherine Duett

 

Hun var skilt i Cencus 1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, jeg blir helt overvelda  :rolleyes: Et helt nytt kapitell med slektninger i North Dakota åpner seg. Tusen takk!

 

Jeg er jo interessert i å lære hvordan dere fikk det opp. Starter dere med familysearch og så går videre i andre kilder? Og bruker litt amerikaniserte varianter av etternavnet - altså fra Thoresen til Thorson?

 

I folketellinga fra 1910 står Lagertha oppført som sister-in-law. Det betyr vel at hun burde være søstra til kona i huset, Camilla. Men jeg kjenner ikke til at det finnes noen søster som heter Camilla - eller noe i den retning... Lagerthas far Thorvald Thoresen hadde i alt 11 barn fra første ekteskap og det var ikke oppgitt noen Camilla i dødsprotokollen. Kan det ha vært en kusine?

 

Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så pleier jeg å sløyfe etternavnet når det er såpass spesielle tilfeller som "Lagertha". Men i "normale" tilstander så prøver jeg en rekke forskjellige varianter, en god pekepinn er i mange tilfeller å si etternavnet høyt for deg selv, på Engelsk da får man gjerne en pekepinn på hvordan man i USA og slikt kunne ha oppfattet etternavnet. Når det gjelder kilder så bruker jeg en rekke forskjellige; men i hovedsak Familysearch (gratis), Ancestry (betaling) og MyHeritage (betaling). Alle tre har gode databaser med originalkilder man kan søke i; og ved å kombinere samt litt kreative søkemetoder - vil man som oftest finne frem til personene.


Mye av det samme går for navn som "Anne" - prøver du å uttale det på Engelsk selv, er det ikke umulig at det gjerne kommer ut som "Annie".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, jeg blir helt overvelda  :rolleyes: Et helt nytt kapitell med slektninger i North Dakota åpner seg. Tusen takk!

 

Jeg er jo interessert i å lære hvordan dere fikk det opp. Starter dere med familysearch og så går videre i andre kilder? Og bruker litt amerikaniserte varianter av etternavnet - altså fra Thoresen til Thorson?

 

I folketellinga fra 1910 står Lagertha oppført som sister-in-law. Det betyr vel at hun burde være søstra til kona i huset, Camilla. Men jeg kjenner ikke til at det finnes noen søster som heter Camilla - eller noe i den retning... Lagerthas far Thorvald Thoresen hadde i alt 11 barn fra første ekteskap og det var ikke oppgitt noen Camilla i dødsprotokollen. Kan det ha vært en kusine?

 

Yvonne

 

I emigrantlisten på DA står det at reisemålet er North Dakota, og at de reiser til sin søster http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000001098806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I folketellinga fra 1910 står Lagertha oppført som sister-in-law. Det betyr vel at hun burde være søstra til kona i huset, Camilla. Men jeg kjenner ikke til at det finnes noen søster som heter Camilla - eller noe i den retning... Lagerthas far Thorvald Thoresen hadde i alt 11 barn fra første ekteskap og det var ikke oppgitt noen Camilla i dødsprotokollen. Kan det ha vært en kusine?

 

Yvonne

Geo Anderson ser ut til å ha vært gift tidligere og har to døtre, 4 og 3 år gamle. Camilla står oppført som imm. 1909 og er kun oppført med ett barn på 4 måneder. Lagertha kan f.eks. være søster av hans første kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma finnes også som etterlatt i dødsfallprotokollen fra 1933 Yvonne har funnet og viser til i første innlegg:

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nittedal lensmann, Dødsfallsprotokoll 4 (Ha 0004), 1930-1942, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27801/46/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090529310255.jpg

.

(Hentet fra denne tråden: http://forum.arkivverket.no/topic/184739-leter-etter-opplysninger-om-torvald-thoresen-f-06101868-enebak/page-4#entry1623553 )

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En Lagertha Thorson (se nederst) er i North Dakota, USA i 1910 - der står hun oppført som "sister in law".

 

lagertha-thorson-1910-nd-web.jpg

 

 Jeg får opplysningene i familysearch, men får ikke opp disse original listene? Er dette noe du betaler for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Yvonne,

 

Ja - stemmer - originallistene er hentet ut fra Ancestry.com som da krever betaling - jeg er pedantisk slik, jeg foretrekker å ha originalkildene så langt der lar seg gjøre  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geo Anderson ser ut til å ha vært gift tidligere og har to døtre, 4 og 3 år gamle. Camilla står oppført som imm. 1909 og er kun oppført med ett barn på 4 måneder. Lagertha kan f.eks. være søster av hans første kone.

Hvor ser du at Geo har vært gift tidligere? Og at det siste barnet er 4 måneder?

Hei Yvonne,

 

Ja - stemmer - originallistene er hentet ut fra Ancestry.com som da krever betaling - jeg er pedantisk slik, jeg foretrekker å ha originalkildene så langt der lar seg gjøre  :)

Helt enig. Jeg liker også originalkildene. Det er ganske små skrift selv om jeg trykker på bildet og ser det over hele skjermen. Finnes det noen lurer måter å forstørre dem på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I flere av adressene som er oppgitt i folketellingene her fra USA står det "Ward". Vet noen av dere hva det betyr? Høres jo ut som en avdeling på et sykehus... :)

 

Jeg skjønner at øvelse gjør mester her. Nå har jeg holdt på i hele kveld med å ettergå de lenkene og tipsene jeg har fått fra dere - og jeg har jo funnet det samme ihvertfall... :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ser du at Geo har vært gift tidligere? Og at det siste barnet er 4 måneder??

Det står i den ene kolonnen "mother of how many children" . For Camilla står det 1 barn. Under hvor mange av disse barn som fortsatt er i live, står det 1. Det betyr at det yngste barnet er Camillas og den datteren står oppført som 4/12 år gammel - de to andre må da være Geos barn fra et tidligere ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.