Gå til innhold
Arkivverket
Jørgen M. Steen

Korrigering av tre døtres farsnavn FT 1801, Skårvågen, Bø, Nordland

Recommended Posts

Jørgen M. Steen

Regner med DA ønsker å korrigere data etter å ha kontrollert og sannsynliggjort feil.

 

Ved FT 1801 Skårvågen i Bø finnes tre barn, Giertrue Elisabet Pettersdatter* 7 år, Dortea Marie Pettersdatter* 2 år og Ingebor Margrete Pettersdatter* 5 år

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/bosted_land/bf01058487000619

 

Når * brukes, har jeg forstått at originalen ikke inneholder farsnavn. Slik det fremstår i dag, ser det ut til at disse tre er døtre av tjenestekaren Petter Kristoffersen. Dette stemmer nok ikke. Det er rimelig sannsynlig at de tre døtrene er alle Christensdøtre og tilhører Christen Christensen. Dette sannsynliggjøres ved barnas dåp:

 

Søndag sexagesima .. Døbt Christen Christensens pigebarn fra Schaarvogen .. Giertrud Elisabeth ..

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Bø, Ministerialbok nr. 891A02 (1759-1820), Kronologisk liste 1794, side 376-377.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16723&idx_id=16723&uid=ny&idx_side=-192
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071108610137.jpg

 

Christen Christensen og Maren Dorthea Ringkiøbs pigebarn fra Skaarvogen .. Ingebor Margrethe

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Bø, Ministerialbok nr. 891A02 (1759-1820), Kronologisk liste 1796, side 422-423.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16723&idx_id=16723&uid=ny&idx_side=-215
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071108610160.jpg

 

Den yngste Dortea Marie har jeg ikke sett døpt, men introduksjon av Christen Christensens qvinde af Skaarvogen sannsynliggjør at hun er født i 1798.

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Bø, Ministerialbok nr. 891A02 (1759-1820), Kronologisk liste 1798, side 470-471.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16723&idx_id=16723&uid=ny&idx_side=-238
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071108610183.jpg

 

At Christen Christensen og Maren Dorthea Ringkiøb var par på Skårvågen bekreftes også v. vielse 1789: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16723&idx_id=16723&uid=ny&idx_side=-157

 

 

Edit: skiftet etter Christen Christensen i 1823, påviser også de tre døtrenes eksistens, enken Maren Dorothea Ringkiøb, barna Thomas Ringkiøb, Gjertrud Elisabeth, Ingebor Margrethe og Dorothea Marie.

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vesterålen / Lofoten og Vesterålen / Vesterålen sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 12 , 1814-1825, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25009/630/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090303620630.jpg

 

Endret av Jørgen M. Steen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Om du legger inn merknader selv, (om at "Pettersdatter" må tas bort x 3), og med henvisning til kilder i innlegget ditt her, blir det vel fanget opp av de som skal gjøre rettelsene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jørgen M. Steen

Nå har jeg lagt inn merknader på de tre også. Jeg antok at slike ikke ble lest av de som retter databasen, men nå er det hvertfall gjort :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anette S. Clausen

Nå er skannet versjon av 1801-tellingen publisert og vi kan kontrollere hva som står der: http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/58487/8/ Her står ikke disse døtrene med etternavn.

 

I forbindelse med flytting av data gjennomgikk 1801-tellingen en oppdatering. Deriblant ble etternavn automatisk generert for de personposter som tilfredsstilte et visst sett kriterier. I dette tilfellet har man ikke tatt høyde for at mennene er listet først og deretter kvinnene, og dermed har tjenestekarlen Johannes blitt far til disse døtrene, mens det nok egentlig skal være Cristen. 

 

Blar man videre til neste gård, så er det samme feilen også der. 

 

Dette var veldig nyttig å bli klar over. Vi skal få kontrollert Bø prestegjeld mtp flere tilfeller og få rettet dette så snart som mulig.

 

Tusen takk for tilbakemeldingen og ikke nøl med å gi beskjed om andre merkelige tilfeller. Med både 1801 og 1865 tilgjengelig i skannet utgave, så er det også enklere å sjekke om det faktisk er feil i data.

 

 

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.