Gå til innhold
Arkivverket

Henry Dessington alias Hans Anton Dissingthon, Cardiff


Ola Teige
 Del

Recommended Posts

En mann ved navn Henry Dessington eller Dissington giftet seg i 1892 i Cardiff med Eva Woods fra Bristol, de hadde allerede to barn og fikk seks til. Det eldste var født i 1889. I den britiske folketellingen fra 1901 oppgis det at han er født i 1859 og født i Cardiff. Men ti år senere, i folketellingen 1911 står det at han er født i Norge og f. i 1859. Hans yrke er ship steward og senere ship painter.

 

Henry Desington meldte seg i 1915 frivillig, han lyver og sier at han er 45 år og ikke 52 som han egentlig var. Han tjenestegjorde i Royal Engineers i Belgia. Han ble såret i 1916 og hans egentlige alder ble da oppdaget og han ble derfor dimittert. På vei hjem til Cardiff døde han imidlertid i en jernbaneulykke.

 

Jeg har kontroll på hans liv, militærtjenste og etterkommere. Men hvor i Norge kom han fra? Det er jo flere Dissingthoner (med stavevariasjoner) i norske folketellinger, med et visst tyngdepunkt i Bergen. 

 

I et minneskrift om falne soldater i første verdenskrig skrives det, trolig etter opplysninger fra familien at Henry Dessington egentlig het Hans Anton Dissingthon, og at han var født 7. juli 1859 i Kristiania. Videre var hans far Olaf Dissingthon, en fisker i Hammerfest. Hans Anton skal ha blitt utdannet i "Moss Fiord".

Jeg har forsøkt å søke i kirkebøker og folketellinger for å bekrefte disse opplysningene, men har funnet hverken noen Olaf eller Hans Anton Dissingthon.

 

Henry Dessington er nok en sjømann som forlot Norge ganske tidlig, og etter hvert slo seg ned i Wales. Hvor mye av familens historie kan bekreftes? Kjenner noen til hvor han er født, eller er det mulig å finne det? All hjelp tas imot med takknemlighet. Jeg ser at etternavnet skrives på ulike måter. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Anton Johan Casparsen

Norway, Baptisms, 1634-1927

christening: 16 October 1859 Moss, Østfold, Norway residence:   Moss, Østfold, Norway father: Johan Caspar Desingthien mother:

Caroline Torgersdatter

 

 

 

 

 

Henry Dissington

Wales, Glamorgan, Parish Register Marriages, 1837-1922

birth: 1860   marriage: 23 Jun 1912;1912 Jun 23 St Mary, Cardiff, Glamorgan, Wales father: John Caspar Dissington spouse: Laura Wilkins other: Thomas Jones

 

Johan Casper Desingthon

Norway, Marriages, 1660-1926

birth: 1832   marriage: 16 October 1859 Oslo, Norway father: Hans Peter Desingthon spouse: Caroline Torgersdatter other: Torger Nielsen

 

De giftet seg samme dag som sønnen ble døpt.

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Moss, Ministerialbok nr. I 8 (1852-1869), Ekteviede 1859, side 249.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=400&idx_id=400&uid=ny&idx_side=-236

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060322020887.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DESSINGTON, Henry CWGC 2759257 Royal Engineers 3rd Prov Co Pioneer 119941 d 9 February 1916, aged 56 Born in Kristiana, Norway, July 1859, son of Olaf Dissingthon, Hamerfest, Norway. Educated at Moss Fjord. Employed as a ship's steward and a labourer. Lived with 2nd wife Laura Dessington and seven children at 38 Penarth Road, Grangetown. His first wife Eva had died in 1911. His son Rfn. Albert Dessington (5th Bn. Rifle Brigade) also served in the war. He first tried to enlist in the Welsh Regiment, claiming to be only 35 but was discharged as being medically unfit in 1914. He then in enlisted in a Labour Battalion in London - claiming then to be 45 - and left for the Western Front 24 September 1915. Wounded at Dickebusch and sent to hospital in Eastbourne. Transferred to the 3rd Provisional Coy. Royal Engineers 12 December 1915. Pending discharge through medical unfitness, he was travelling on leave from St Mary's Barracks Chatham to Cardiff, when he fell out of the train near Sapperton Tunnel, Kemble Station, near Gloucester. Buried in Cathays Cemetery, Cardiff.

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CB8QFjAA&url=http%3A%2F%2F188.65.112.140%2F~daftscou%2Fsteve%2Fgrangewar.htm&ei=8xz6U5njHsW_ywPi44GoBQ&usg=AFQjCNG3-kU3mB0wgxMfbN-HZPjftEau-w&sig2=viWjk18WXID17qfqtKV8Eg&bvm=bv.73612305,d.bGQ

Harry Dissington

England and Wales Census, 1911

birth:   Norway residence: 1911 Cardiff, Cardiff, Glamorganshire, Wales

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, da var familiens biografi så lite å stole på som jeg mistenkte, men Moss var det avgjørende sporet.  

 

Og "Disenton Hansen" var derfor jeg ikke fant ham i ft. 1865. 

 

Tusen takk Ann-Mary og Carsten! 

 

Opplysningene fra Wales har jeg i og for seg. På Ancestry ligger britiske folketellinger, hans militære tjenestepapirer og mer, men ikke hans rette herkomst i Norge. Tjenestepapirene viser for øvrig en lite sympatiske krangel mellom barna og kone nr. 2 om arv og pensjon, hvor begge parter forsøker å snyte den andre for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ola,

Om du sender meg en epost, kan jeg sende deg forfedrene til Hans Anton på Dishingtonsiden. Jeg er for øvrig også interessert i å vite mer om etterkommerne i Storbritannia om du kan hjelpe meg med det. Skriv til rolfsval krøllalfa gmail.com så får du vite mer.

Mvh

Rolf Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig kun interessert i Hans Anton/Henry i forbindelse med første verdenskrig og en bok jeg er med på å skrive om nordmenn som deltok i krigen. Hans familie bak- og fremover er derfor av mindre interesse.

 

På ancestry.com lå det flere familietrær hvor han var med, i hvert fall et av dem inneholdt etterkommere frem til i dag (Green family tree). Men ingen av dem inneholdt noe om hans norske herkomst. Det tyder på at det er ettermommere som har lagt det inn. Det skulle vel gå an å oppnå kontakt med disse.

Ancestry er en betalingsside, men det går an å tegne gratis prøvemedlemskap. Søk på Henry Dessington i Cardiff, da kommer også de britiske folketelingene fra 1901 og 1911 frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for opplysningene.

 

Føyer litt til:

Matros Johan Casper Desingthun Hansen døde 07.11.1860 og ble gravlagt i Moss, så ekteskapet varte ikke lenge. Han ble konfirmert i Hammerfest i 1849 og fikk godt skussmål av presten. Han ble født i Vardø 07.08.1832, ikke i Hammerfest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.