Gå til innhold
Arkivverket

Dødsfall i Vinger i forb. med krigen mot svenskene


Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter Hans Olsen fra Ringsaker som er sporløst forsvunnet fra Kirkebøkene i Ringsaker. Jeg har han gift 10. april 1812 og når hans sønn konfirmeres i 1829 oppgis det at faren er død. Hans kone gifter seg igjen i 1823 (enke). Det er ikke noe dødsfall innført i kirkebøkene i Ringsaker og misstanken går derfor til krigen mot svenskene og Vinger.

 

Finnes disse kirkebøkene digitalisert (ikke skannet) eller er det noen som har "ramlet over" en eller flere Hans Olsen registrert som militære som det går an å ettersjekke i militære ruller. Har lett etter denne fyren i snart 15 år og begynner å bli litt tom for idéer.

 

mvh

 

Stein-Ole Kjær

Endret av Stein Ole
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leter etter Hans Olsen fra Ringsaker ...... Hans kone gifter seg igjen i 1823 (enke)..... misstanken går derfor til krigen mot svenskene og Vinger.

 

Med et såpass vanlig navn er jo dette en nøtt. I den grad krigen mot svenskene kommer inn her, så har vi et meget begrenset tidsrom å forholde oss til, - og det må være i tiden straks etter sønnen (OLE) sin dåp 4.okt.1812. Jeg sjekket KB for Vinger, (hvor det faktsik var et-par kandidater, men ikke noe som peker i retning Ringsaker. (En slik negasjon er selvsagt ikke dokumentasjon som er god nok for å utelukke Vinger). Men det finnes jo andre grense-prestegjeld i Solør-Odal som bør være aktuelle i så måte.

 

Men var det egentlig særlig mange falne norske soldater etter høsten 1812??

 

Hans Olsen Nyhus og Maria Larsdatter Snilsberg kommer fra bruk som befinner seg sentralt i Ringsaker, med kort vei over Mjøsa til Vardal/Biri. Her var det mye husmannstrafikk begge veier, og det bør vel være en sterk mulighet for at Hans Olsen døde i et av disse prestegjeldene.

 

Er dette undersøkt med like negativt resultat?

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vel ny tråling litt unødvendig. - Og nå ser jeg jo at dette temaet er det blitt jobbet med tidligere, - under andre overskrifter (og da ble brått mye av min kirkeboklesning ganske unødvendig, så det kunne jo vært greit å vite dette fra børjan av).

 

Men siden dette med VINGER er særlig trukket inn (som kunne vært svært interessant om vi hadde befunnet oss noen få år tidligere:

Er det noen oversett indikasjon er det som gjør dette særlig aktuelt (etter 1812)?

 

Er den Maria Larsdatter (f.3.juli 1785) som er utflytter fra Ringsaker til BIRI (til arresten for tyveri) 28.mars 1820 utelukket i denne sammenheng ?

 

Finnes det indikasjon på (f.eks.skifte) at Hans Olsen og/eller Maria Larsdatter er gårdmanns-sønn/-datter. I så fall er jo sjansen for at de finnes i bygdeboka tilstede. (Jeg tipper det siste er sjekket opp). - M.a.o.var dette antakelig et "flyttbart" par ??

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ikke ref. til tidligere forsøk her. Maria Larsdatter giftet seg igjen 13 nov 1823 i Ringsaker Kirke med Lars Henriksen. Så henne har jeg grei kontroll på - bortsett fra at jeg ikke har klart å finne hennes opphav eller når hun er født/døpt. Jeg har vært så opphengt i Hans Olsen at jeg har latt dette ligge etter noen spede forsøk. Jeg burde nok egentlig gått over kirkebøkene for "andre sida" igjen nå som dette er skannet og lagt ut. Den gang jeg jobbet som mest med dette så satt jeg på SA på Hamar og lette i bøkene. Denne Hans Olsen er faktisk blitt et stort mysterium som jeg etterhvert tviler på at jeg finner løsningen på. Så det spørs om mine direkte farslinjer rett og slett stopper Her :/

 

mvh

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Je bare spør... Hvordan vet du at Maria som bor på Østre Sougstadeie, enke 36 år g. 23.11.1823 er den samme som Maria Larsdatter g. 1812? Det står ikke Larsdatter ved ekteskapet i 1823.

Glem det, ser at det er rett ved Ole's konfirmasjon i 1829.

Endret av Hans Andersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lett igjennom Strays på DIS-forumet?

Der har det kommet inn store mengder data de siste månedene. :)

Der ligger det blant annet en hel haug med soldater som strøk med på Vinger, sannsynligvis etter det mislykkede forsøket på å innvedere Sverige, den såkalte Tyttebærkrigen, i 1788.

Det kan sikkert være flere der også, utover 1800-tallet. Det var vel en liten krig i 1814 (3-4 uker?), og det var den siste?

Men å finne noen som heter Hans Olsen er ikke det enkleste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvis Hans Olsen falt i kamp mot svenskene må de ha vært i 1814. Etter krigshandlingene i 1808 var det vel relativt rolig langs grensa fram til krigsutbruddet i 1814. Det var kamper i Vinger, faktisk de eneste hvor norske tropper hadde framgang, men hvor store tap nordmennene hadde kjenner jeg ikke til. Hvis han var soldat, er det sikkert at han var stasjonert i Vingertraktene? Hovedstriden i 1814 foregikk jo i Østfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Foreløpig ender jeg opp med at den Hans Olsen som ble født i 1788 på Leneeie Nordre i Ringsaker nok er den mest sannsynlige. Det jeg skal gjøre når jeg får tid er å sjekke de militære rullene for å se om jeg finner igjen denne krabaten der og om jeg evt. kan koble det opp mot en av de Hans Olsen som falt ved Vinger rundt 1814.

 

 

1.  Ole Hansen, f. 1764 i Ringsaker.

  

Han giftet seg med Anne Eriksdatter, f. 1768 i Ringsaker, d. 13 des 1852 på Bjerklien, Åsmarka, Ringsaker (Dette er sannsynligvis rett dame. Ingen andre med samme alder.), Folketelling (fam) 1801 på Hjelmstadeie, Ringsaker.

  

11.  Hans Olsen, f. 1788 på Lehneeie nordre, Ringsaker, bosted 1812 på Hvalstadeie, Ringsaker, bosted 10 apr 1812 på Nyhuus, Ringsaker, døpt 5 okt 1788 i Ringsaker.  Er Erik Olsen Østberg (fadder) en bror av Hans ? Hans er ungkar da han gifter seg. Det er 6 mulige kandidater i 1801. Nyhus og Snilsberg ligger begge litt sør for Åshøgdvegen, nord for gamle E6.

  

Gift 10 apr 1812 i Ringsaker, med Maria Larsdatter, f. 1787, bosted 1812 på Hvalstadeie, Ringsaker, bosted 10 apr 1812 på Snilsberg, Ringsaker, bosted 1823 i Sougstadeie østre, Ringsaker.  Maria: Hun er pike da hun gifter seg.

  

111.  Ole Hansen, f. 27 sep 1812 på Hvalstadeie, Ringsaker, døpt 4 okt 1812 i Ringsaker, bosted 1829 på Sougstad, Ringsaker.

 

12.  Berte Olsdatter, f. 1790 på Hjelmstadeie, Ringsaker, døpt 26 des 1790 i Ringsaker, d. 1796 på Stolpestadeie, Ringsaker, gravlagt 31 des 1796 i Ringsaker.

 

13.  Eli Olsdatter, f. 1793 på Hjelmstadeie, Ringsaker, døpt 5 mai 1793 i Ringsaker, bosted 1818 på Flisaker, Veldre, bosted 1835 på Ødeleneeie, Ringsaker.  Det er ikke hun som bor på Bogsti som fadder i 1828.Den fadderen er nok gårdmandsdatteren født på Vik.

 

Ved vielsen til Ole Hansen i 1845 står det oppført at hun er født på Mellomleneeie i 1799.  Det er imidlertid ingen Eli Olsdatter født på Mellomleneeie hverken i 1799 eller noe annet år. Men familien har mye tilknytning til Leine gårdene. Her har nok hun husket feil og skriveren har ikke sjekket i kirkeboka.

  

(1) Gift 3 nov 1818 i Ringsaker, med Kristoffer Jensen, f. 1792 i Ringsaker, bosted 1818 på Bjørge, Veldre, d. 25 feb 1834 på Ødeleneeie, Ringsaker.

  

(2) Gift 8 apr 1845 i Ringsaker, med Ole Hansen.

  

131.  Johannes Kristoffersen, (sønn av Kristoffer Jensen og Eli Olsdatter) f. 27 mar 1819 på Lillekindliseie, Ringsaker, døpt 8 apr 1819 i Ringsaker.

 

132.  Anne Kristoffersdatter, (datter av Kristoffer Jensen og Eli Olsdatter) f. 1 apr 1824 på Leneeie, Ringsaker, døpt 11 apr 1824 i Ringsaker.

 

133.  Kristian Kristoffersen, (sønn av Kristoffer Jensen og Eli Olsdatter) f. 28 jul 1834 på Ødeleneeie, Ringsaker, døpt 31 aug 1834 i Ringsaker.

 

14.  Erik Olsen, f. 1795 på Stolpestadeie, Ringsaker, døpt 27 sep 1795 i Ringsaker, bosted 1811 på Leneeie, Ringsaker, bosted 1812 på Østberg, Ringsaker, bosted 1817 på Kommerstad, Veldre, bosted 1821 i Høiby, Veldre, bosted 2 jan 1823 på Stolpestadeie østre, Ringsaker.  Erik er nevnt som soldat i 1823.

Ved vielsen står også oppført i kirkeboka: "han var på Høyby i Weldre, hun på Aanderuud i Berg."

  

Gift 2 jan 1823 i Ringsaker, med Marte Pedersdatter, f. 1796, bosted 1817 på Haug, Ringsaker, bosted 2 jan 1823 på Bratberg, Rings fjerding, Ringsaker, bosted (fam) 1830 på Båbergseie, Veldre.

  

141.  Johanne Eriksdatter, f. 3 jun 1817 i Haug, Ringsaker, døpt 8 jun 1817 i Ringsaker.

 

142.  Peder Eriksen, f. 30 jun 1823 på Mellomleneeie, Ringsaker, døpt 20 jul 1823 i Ringsaker.

 

143.  Ole Eriksen, f. 8 jul 1826 på Kolstadeie østre, Ringsaker, døpt 30 jul 1826 i Ringsaker.

 

144.  Andreas Eriksen, f. 25 des 1828 på Bergseie mellom, Ringsaker, døpt 4 jan 1829 i Ringsaker.

 

145.  Anders Eriksen, f. 14 apr 1832 på Båbergseie, Ringsaker, døpt 10 jun 1832 i Veldre.

 

146.  Hans Eriksen, f. 30 des 1834 på Lillekindliseie, Ringsaker, døpt 5 apr 1835 i Ringsaker.

 

15.  Berte Olsdatter, f. 1798 i Ringsaker.  Kommerstad ligger i Veldre, men nær Rudshøgda og Kvarbergvika.

  

Gift 1 nov 1819 i Ringsaker, med Kristian Madsen, bosted (fam) 1819 på Kommerstad, Ringsaker.

  

151.  Maria Kristiansdatter, f. 18 feb 1820 på Lillekindliseie, Ringsaker, døpt 22 feb 1820 i Ringsaker.

 

152.  Andreas Kristiansen, f. 6 jul 1821 på Lehneeie østre, Ringsaker, døpt 14 jul 1821 i Ringsaker.

 

153.  Ole Kristiansen, f. 27 sep 1824 på Kolstadeie nordre, Ringsaker, døpt 24 okt 1824 i Ringsaker.

 

154.  Mads Kristiansen, f. 30 jan 1826 på Kolstadeie nordre, Ringsaker, døpt 5 mar 1826 i Ringsaker.

 

155.  Ole Kristiansen, f. 16 okt 1828 på Kolstadeie nordre, Ringsaker, døpt 9 nov 1828 i Ringsaker.

 

156.  Kari Kristiansdatter, f. 7 jan 1830 på Kolstadeie nordre, Ringsaker, døpt 14 mar 1830 i Ringsaker.

 

157.  Ole Kristiansen, f. 23 nov 1833 på Kolstadeie vestre, Ringsaker, døpt 8 des 1833 i Ringsaker.

 

158.  Even Kristiansen, f. 12 jun 1836 på Røreie, Hovedsognet, Ringsaker, døpt 24 jul 1836 i Ringsaker.

 

16.  Ole Olsen, f. 1803 på Leneeie nordre, Ringsaker, døpt 9 jan 1803 i Ringsaker, d. 1803 på Leneeie nordre, Ringsaker, gravlagt 22 jan 1803 i Ringsaker.

 

17.  Agnete Olsdatter, f. 1804 på Leneeie nordre, Ringsaker, døpt 11 nov 1804 i Ringsaker, d. 5 jun 1888 på Leneeie, Ringsaker, bosted 1833 på Ødeleneeie, Ringsaker.

  

Gift 20 des 1833 i Ringsaker, med Erik Evensen, f. 1810 på Nordhaugen, Brøttum (sønn av Even Larsen), bosted 1833 på Høibyeie på Ring, Ringsaker.

  

171.  Kari Eriksdatter, f. 2 jun 1835 på Mellomleneeie, Ringsaker, døpt 12 jul 1835 i Ringsaker.

 

172.  Ole Eriksen, f. 16 apr 1838 på Mellomleneeie, Ringsaker, døpt 8 jul 1838 i Ringsaker.

 

173.  Elias Eriksen, f. 15 sep 1841 på Mellomleneeie, Ringsaker, døpt 21 nov 1841 i Ringsaker.

 

174.  Andreas Eriksen, f. 14 okt 1844 på Mellomleneeie, Ringsaker, døpt 1 jan 1845 i Ringsaker.

 

175.  Hans Eriksen, f. 7 aug 1848 på Mellomleneeie, Ringsaker, døpt 5 nov 1848 i Ringsaker.

 

18.  Alis Olsdatter, f. 27 sep 1809 på Leneeie mellom, Ringsaker, døpt 8 okt 1809 i Ringsaker, d. 12 jun 1820 på Ødeleneeie, Ringsaker.

 

19.  Johanne Olsdatter, f. 27 sep 1809 på Leneeie mellom, Ringsaker, døpt 8 okt 1809 i Ringsaker, d. 15 jun 1820 i Ødeleneeie, Ringsaker.

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Il kirkeboken for Vinger er innført som død 06.08.1814 en Hans Nilsen på sykehuset. og han ble begravet 08.08. s.å. Han tilhørte N 40 skiløber af 2D Divisjon.

Hvor han var fra, mangler det opplysninger om og da er det vanskelig å vite om dette er den etterlyste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Il kirkeboken for Vinger er innført som død 06.08.1814 en Hans Nilsen på sykehuset. og han ble begravet 08.08. s.å. Han tilhørte N 40 skiløber af 2D Divisjon.

Hvor han var fra, mangler det opplysninger om og da er det vanskelig å vite om dette er den etterlyste.

 

 

En skrivefeil?

 

Skiløperen som døde 6 april og ble gravlagt 8 april 1814 het vel Hans OLSEN.

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603180154.jpg

Ser nå at Magne har rettet i innlegg 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Får ikke sett - page not exist...

 

Stein

 

Nei det er ikke så rart

 

Jeg la ned den gamle hjemmesiden ved juletider, og vil etterhvert bygge den opp igjen, så jeg er ikke sikker på hva jeg ville vise deg. Var det militærruller?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke så rart

 

Jeg la ned den gamle hjemmesiden ved juletider, og vil etterhvert bygge den opp igjen, så jeg er ikke sikker på hva jeg ville vise deg. Var det militærruller?

 

 

 

Ja Lars :-) antagelig var det militærruller. Jeg prøver å finne igjen Hans Olsen fra Ringsaker som jeg misstenker døde i Vinger i 1814. Har funnet en død der nede som det kanskje kan være.

 

Stein

Endret av Stein Ole
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Lars :-) antagelig var det militærruller. Jeg prøver å finne igjen Hans Olsen fra Ringsaker som jeg misstenker døde i Vinger i 1812. Har funnet en død der nede som det kanskje kan være.

 

Stein

 

Jeg har jo en del ruller, men hvilke årstall snakker vi om?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo en del ruller, men hvilke årstall snakker vi om?

 

 

Det er denne "forfaren" jeg hr forsøkt å finne/plassere i de siste 10 årene.

 

 

 

Hans Olsen, f. 1788 på Lehneeie nordre, Ringsaker???, bosted 1812 på Hvalstadeie, Ringsaker, bosted 10 apr 1812 på Nyhuus, Ringsaker, døpt 5 okt 1788 i Ringsaker.  Er Erik Olsen Østberg (fadder) en bror av Hans ? Hans er ungkar da han gifter seg. Det er 6 mulige kandidater i 1801. Nyhus og Snilsberg ligger begge litt sør for Åshøgdvegen, nord for gamle E6.

  

Gift 10 apr 1812 i Ringsaker, med Maria Larsdatter, f. 1787, bosted 1812 på Hvalstadeie, Ringsaker, bosted 10 apr 1812 på Snilsberg, Ringsaker, bosted 1823 i Sougstadeie østre, Ringsaker.  Maria: Hun er pike da hun gifter seg.

 

 

Nr. 40 her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9133&idx_id=9133&uid=ny&idx_side=-99

 

Stein

Endret av Stein Ole
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.