Gå til innhold
Arkivverket

Birgit Torkildsen født 23. april 1897 Vanse, Vest-Agder.


annebakke@gmail.com
 Del

Recommended Posts

Birgit ble født utenfor ekteskap med mor Karen Sophie Torkildsen, gift Tønnesen, og barnefar Berger Hammersnes. Det ser ut som hennes mor har overlatt Birgit til andre, for jeg finner Karen som enslig losjerende og i jobb både i FT 1900 Kristiania og FT 1910 Vanse. Birgit finner jeg under navnet Bergit Hammersnes i Østhassel i Vanse FT 1900, ser ut som det er søster til karen, Anna Samuelsen og fadder lege O W Selvåg som tar hånd om henne da. I FT 1910 finner jeg Birgit som skolepike i Saudegate 20 i Stavanger og bor sammen med en enkefru Normann og hennes datter. I FT stavanger 1911(anført 1910) og 1912(anført 1911) finner jeg Birgit i Saudegate 20 og går på skole- forkortet med Kgsgd- jeg fikk et forslag om at det mulig var Kongsgården skole i Stavanger. Jeg mister aller spor av Birgit etter dette. Jeg finner ikke konfirmasjonen i Vanse, prøvd å søke litt i Stavanger, men det blir litt på måfå. Jeg finner gravminne til Birgit, gravlagt 06 januar 1984 i Vanse, gravlagt ved siden av flere Torkildsen-familie. Finnes det årbøker fra skoler i Stavanger. og hvilke skole er det her snakk om? Hvem hadde ansvaret for Birgit, og finnes det noe mer jeg kan søke på? Hun levde lenge, men jeg har ingen spor etter skolegang i Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birgit ble født utenfor ekteskap med mor Karen Sophie Torkildsen, gift Tønnesen, og barnefar Berger Hammersnes. Det ser ut som hennes mor har overlatt Birgit til andre, for jeg finner Karen som enslig losjerende og i jobb både i FT 1900 Kristiania og FT 1910 Vanse. Birgit finner jeg under navnet Bergit Hammersnes i Østhassel i Vanse FT 1900, ser ut som det er søster til karen, Anna Samuelsen og fadder lege O W Selvåg som tar hånd om henne da. I FT 1910 finner jeg Birgit som skolepike i Saudegate 20 i Stavanger og bor sammen med en enkefru Normann og hennes datter. I FT stavanger 1911(anført 1910) og 1912(anført 1911) finner jeg Birgit i Saudegate 20 og går på skole- forkortet med Kgsgd- jeg fikk et forslag om at det mulig var Kongsgården skole i Stavanger. Jeg mister aller spor av Birgit etter dette. Jeg finner ikke konfirmasjonen i Vanse, prøvd å søke litt i Stavanger, men det blir litt på måfå. Jeg finner gravminne til Birgit, gravlagt 06 januar 1984 i Vanse, gravlagt ved siden av flere Torkildsen-familie. Finnes det årbøker fra skoler i Stavanger. og hvilke skole er det her snakk om? Hvem hadde ansvaret for Birgit, og finnes det noe mer jeg kan søke på? Hun levde lenge, men jeg har ingen spor etter skolegang i Stavanger.

 

Hei

 

Det dreier seg nok om Kongsgård skole eller Stavanger Katedralskole.  Statsarkivet i Stavanger har arkivet etter denne skolen.  Det er tidkrevende å gå gjennom dette arkivmateriale så vi trenger litt mer tid på dette spørsmålet.

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Birgits mor Karen Sophie har nok ikke vært i stand til å ta seg av Birgit da hun ble skilt fra sin mann og derigjennom også mistet alle sine barn.

Birgit ble nok plassert litt forskjellige steder, som folketellingene viser, men ble så på ett eller annet tidspunkt adoptert av sin onkel Aksel Johan Torkildsen, bror av Karen Sofie. Han var landbruksskolebestyrer på Nedstand i Rogaland. Han og hans kone Laura Koren hadde ingen egne barn.

Birgit har opplagt holdt en kontakt med sin mors familie, blant annet var hun tilstede da hennes besteforeldre (morfar og mormor) feiret sitt gullbryllup på Dyngvold gård i Vanse i 1904. Det finnes et bilde fra denne begivenheten med Birgit til stede. Jeg har også brev som viser at hun har besøkt sin morsslekt så sent som i 1973. Såvidt jeg har forstått, har hun aldri giftet seg.

Dette er alt jeg har å bidra med om Birgit. Men det var interessant å få rede på at hun er begravet blant Torkildsen-slekt på Vanse kirkegård. 

Med vennlig hilsen Anne Otterstad (som er tippoldebarn av John og Karoline Torkildsen på Dyngvold gård i Vanse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.