Gå til innhold
Arkivverket

Andreas Jørgensen Holme, Skiptvet


Marit Kolbotn
 Del

Recommended Posts

Min 3 x tippoldefar Andreas f. 28. mar 1805 i Skiptvet giftet seg 2. nov 1833, Våler, med min 3 x tippoldemor Maria Ottersdatter Flesberg  døpt 30 sep 1810 Våler.  De fikk 5 barn som jeg vet om. På Family Search sine sider kommer det opp informasjon om en annen kone som heter Petro Petersdatter f. aug 1805 i Vestby, Akershus. 

 

Jeg har funnet hennes dåp i august 1805 i Vestby (far: Peter Kortegaarden), og jeg har funnet ut at hun var i Waaler sokn/Våler som tjenestepike og flyttet tilbake til Vestby som 20 åring i 1826. Vet ikke om dette er samme person, men det er noen ting som tyder på at det kan være det.

 

Er det noen som har informasjon om dette ekteskapet/denne familien? 

Mvh marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"På Family Search sine sider kommer det opp informasjon om en annen kone som heter Petro Petersdatter f. aug 1805 i Vestby, Akershus."

 

Var Petro gift med din 3 x tippoldefar Andreas, ifølge Family Search? Eller fikk de barn sammen? Fint om du viser til hvilke opplysninger som kommer opp i FS. 

 

Jeg finner dette ekteskapet i FS:

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NW92-4Z7

 

Petro Petersdatter Norway, Marriages, 1660-1926

 

Birth Date: 1810
Age: 26
Spouse's Name: Petro Petersdatter
Spouse's Birth Date: 1806
Spouse's Age: 30
Event Date: 14 Oct 1836
Event Place: Vestbye, Akershus, Norway
Father's Name: Peter Lundqvist
Spouse's Father's Name: Peter Hansen
 
Akershus fylke, Vestby, Ministerialbok nr. 6 (1827-1849), Ekteviede 1836, side 172. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7540&idx_id=7540&uid=ny&idx_side=-176
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061026010299.jpg
 
Er dette samme Petro som du har funnet døpt i Vestby i 1805?

 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ikke var helt tydelig på dette. I FS fant jeg på Petro Pedersdatter (MNFQ-MD8) at hun ble gift med Andreas Jørgensen (MNFQ-M85): abt 1828 of Hobøl, Østfold, Norway. Det er ingen barn listet i dette ekteskapet. Denne Andreas er min 3 x tippoldefar og jeg lurer på om det er noen som kan ha slått sammen to personer som ikke er samme personer.

 

Om Petro Pedersdatter i det ekteskapet du har funnet er den samme kvinnen vet jeg ikke, da jeg ikke kjenner til hennes livshistorie ei heller hennes fars patronymikon.

  

Som sagt så giftet Andreas seg med min 3 x tippoldemor den 2 nov 1833 i Våler kirke. Andreas levde til 1880 og Maria til 1887.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved vielsen i 1833 står det at Andreas er ungkar, så det andre du har funnet på FS, bør du kunne se bort ifra.

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Våler, Ministerialbok nr. I 5 (1815-1839), Ekteviede 1834, side 420-421.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7527&idx_id=7527&uid=ny&idx_side=-212.jpg

 

Jeg finner ikke det du fant, men var det Family Tree e.l. lagt inn av privatpersoner, må du ikke stole på dette. Der er det mye feil !

Endret av Kari Sandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett at det står ungkar, men tenkte kanskje det kunne være en feil.

 

Vet også at det er mye feil på Family Tree, men jeg har erfaring med at det som er lagt til av opplysninger på FT  av norske bidragsytere, som regel har noe for seg, så jeg vil ikke forkaste opplysningene kun fordi det ligger på FT. Jeg vil prøve å grave litt dypere i materien og har kontaktet vedkommende som har lagt til denne opplysningen i FT, så får vi se hva som kommer ut av det.

 

Håpet at jeg gjennom Digitalarkivet kunne komme i kontakt med andre etterkommere etter Andreas Jørgensen Holme eller Petro Petersdatter som kanskje kunne ha tilleggsopplysninger.

 

Her er link til Petro på FT, med ekteskapet til Andreas:

https://familysearch.org/tree/#view=ancestor&person=MNFQ-MD8&spouse=MNFQ-M85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du har funnet, kommer kun opp for de som har abonnement på FS. Du bør heller kopiere det direkte.

Endret av Kari Sandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått kontakt med han som la ut informasjonen på FT. Han heter Bjørn Wang og mener det er et visst grunnlag for å si at Andreas Jørgensen fikk et barn utenfor ekteskap med Petro Petersdatter før han giftet seg med Maria Ottersdatter Flesberg. Han sier blant annet følgende i en email til meg i dag:

 

"Min tip-oldefar Andreas Jørgensen (1805) mistet sine foreldre tidlig og kom til Våler som tjenestedreng.

Han tjente på forskjellige gårder langs vestsiden av Våler ved Vansjø.

Han fikk ikke flytteatest fra Skiptvet før han skulle gifte seg med Marie Ottersdatter i 1833.

 

Så når Petrine Helene blir født på Høyåsplass, Hobøl 1828 var det ikke mange Andreas Jørgensen i Våler å

“peke ut” som barnefader.  Desverre har jeg ingen sikre bevis.

Moren til Petrine Helene,  Petroe Pedersdatter var vel også stadig på flyttefot. Hun kom fra Vestby og ble

konfirmert fra Brårød, Våler 1821, så til Soon 1826. "

 

Jeg må nok bruke litt mer tid på denne nøtten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.