Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av boplass i Hitra / Frøya.


gunnar andre myhre
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Markus blir her gift med Hanna. Markus er her oppgitt født på ; ..... hullet. NR 3 1861. Og hvor er dette på Øyene.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2380&idx_id=2380&uid=ny&idx_side=-430

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050607030654.jpg

 

 

 

 

Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Else.

 

Ja si det?, Håper noen som er kjent på Hitra / Frøya, Mausund, kan svare på det ja.

 

Ellers takk.

 

Gunnae Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire år senere i telling for 1865, bor de på Maaøen i Slættens Annex på Hitteren. Men det var heller ikke det det var spurt om ...

Finner ikke Torvehullet hos Rygh.

Eva

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Frøyaboka står Anton Olsen (Hannas far) som fester av bruket 'Berget' (under Mausund) i 1864. Det er alt som står om Anton Olsen. Tarrehullet finner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en gård som heter Hullet på Sletta på Hitra, her er Ryghs forklaring:

 

61. Hullet. Udt. hå1£e.

Af hol n., Hul. Maaske har Navnet her Hensyn til den sterkt inde-
lukkede Fjordarm, ved hvilken Gaarden ligger.

 

Mulig lokalt kallenavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Alle sammen.

 

Takk for innspillene.

 

Men; .....fjordarmen, ved hvilken GÅRDEN ligger.? Lite trolig at det finnes fjordarm på Mausund.! Men det er jo en KILE mellom øyene der ute.

 

 

Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Frøya og Hitra, så har øyene flere lokale navn som holet eller hullet som vi sier. Tarreholet/hullet har nok noe med tare og gjøre.  Mausund vet jeg ikke, men det kan også være steder med lokalnavn som holet der også. Tror ikke man finner disse navnene i noe kart. Spurte for sikkerhets skyld min familie på Frøya, men de mente også at dette var lokale kallenavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Toril og takk for svaret.

 

Da tror jeg at vi sier TarreHullet, Mausund og gir oss der jeg. Det er vel igrunnen nok der ute. Verden er ikke så stor der, allså størrelsen på øyene.

 

Tusen takk igjen.

 

Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok snakk om plassen Taraholet på Måøya, ei av øyane i fiskeværet Mausund (Maus'n) i dagens Frøya kommune. Sjølve tettstaden Mausundvær ligg på Måøya i dag. 

 

I 1900 er Taraholet kalla ein husmannsplass med jord, men det var væreigaren i Kristiansund som rådde over Måøya og resten av været. I 1910 har det kome ein "gaardmand" på Måøya, men Taraholet er framleis husmannsplass. 

 

Det skal vere usagt om namnet framleis er levande i lokalmiljøet, men eg registrerer at ein av granneplassane i 1900 heiter Leirholet. Så på Måøya var det fleire "hol" med ei stove og kanskje ein jordlapp. 

Endret av Lars Rottem Krangnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars.

 

Dette stemmer fortreffelig.

 

Margrethe Pauline er datter av denne MARKUS som er nevnt i ledd #1 i denne tråden.

 

Da har vi løst denne tråden.

 

Takk igjen.

 

Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.