Gå til innhold
Arkivverket

Alfred Johansen


Unni Bøyum Kluge
 Del

Recommended Posts

Jeg søker informasjon om Alfred Johansen, som i en del år rundt 1930 hadde hytte i Skåbu, Nord-Fron.

Han bodde ellers på Oslo-kanten, muligens Bygdø, og var en formuende mann - muligens skipsreder.

Han kjøpte et stort veggteppe av billedvevkunstner Sigrid Mohn, og forærte det før jul i 1931 til Skåbu kirke.

Det sies at han ikke hadde familie.

Vi samler informasjon om de som har bidratt til utsmykkingen av kirken vår, og jeg har tidligere fått god hjelp her inne!

Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kandidat ?

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036392096226

 

Hvem er hvem i næringslivet 1939:

 

Alfred Johansen, grosserer (Fredrik Jebe & Co. A/S, Welhavensgt. 9, Oslo), f. 23-8-1868 i Oslo. Handelsgymn. 1886, ans. Peter Petersen & Co., Oslo, 1886-87, oph. Hamburg og Paris 1887-92, farens firma, Berger Johansen, Oslo, 1893.1902, disp. A. F. Lenschows Eftf., Oslo, 1902-11, overtatt i eget navn 1911-17, medst. og adm. dir. Foren. Kulimp. A/S, Oslo 1918-26, meddir. W. F. Wesmann, Oslo, siden 1926 hovedaktionær og enestyre Fredrik Jebe & Co. A/S. Medl. styret Aktiebryggeriet i Oslo 1922-32. Særint.: Malerkunst, blomsterelsker, friluftsliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres sannsynlig ut at det kan være ham. Får jeg bare knyttet ham til hytta Karihaugen i Skåbu faller det på plass! Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei,

Så dette helt tilfeldig. Alfred Johansen var bror av min oldefar Berger Johansen. Det er riktig at Alfred var barnløs, han og broren Johan bodde på Store Ullevaal gård i Oslo. Han samlet på kunst, så det er veldig sannsynlig at teppet kom fra ham.

Merete Johansen

Jeg søker informasjon om Alfred Johansen, som i en del år rundt 1930 hadde hytte i Skåbu, Nord-Fron.

Han bodde ellers på Oslo-kanten, muligens Bygdø, og var en formuende mann - muligens skipsreder.

Han kjøpte et stort veggteppe av billedvevkunstner Sigrid Mohn, og forærte det før jul i 1931 til Skåbu kirke.

Det sies at han ikke hadde familie.

Vi samler informasjon om de som har bidratt til utsmykkingen av kirken vår, og jeg har tidligere fått god hjelp her inne!

Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Alfred Johansen var bror av min farfar Hjalmar Johansen.

Eiendom på Skåbu vedrørende Alfred Johansen har vi ikke hørt om men «etter sigende» var Alfred en estetiker og en «flottenfeier» så det kan absolutt være han som donerte dette veggteppe til Skåbu kirke.

 

Han forble barnløs og ugift.

Han bodde på Store Ullevål gård i mange år med sin bror Johan.

Store  Ullevål gård ble kjøpt av Alfred og Hjalmar’s  far Berger Johansen ( min olderfar) i 1890 årene, familien bodde der fra denne tid til 1914( 1915) da kommunen kjøpte eiendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.