Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Svenn Ruskedal

Hvem var min 2xtippoldefar "Ole Eilertsen Tysse" f. 1770

Recommended Posts

Svenn Ruskedal

Hei!

 

Min tipp-tippoldefar "Ole Eilertsen" har vert vanskelig og spore opp med hjelp av bygdeböker for "Fjaler", der jeg finner bare 2 kandidater som "Eilert" på "Löseth/Liseth" og "Bache/Bakke" som kunne ha vert far til "Ole" Men ikke noe nevnt om det under desse gårdene, og heller ikke under gårdene "Tysse", "Tyssekvam" eller "Tyssedal" finner jeg noe interessant.

 

"Ole E." 31 år på "Utvär" som tjener i FT 1801 "Eivindvik" : http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058391002572

 

"Ole E.Tysse" gifter sig 1 g. med "Östine Iversdtr. Krogevog" i "Gulen" år 1804, h. side n. sist : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6862&idx_id=6862&uid=ny&idx_side=-124

 

"Ole E. Krogevog" gifter sig 2 g. med min 2xtippoldemor "Marthe Johannesdtr. Eja/Eide" i "Gulen" år 1810, h. side midten : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11449&idx_id=11449&uid=ny&idx_side=-19
 

"Ole E. Krogevog" (föd i Söndfjord) dör 1825 i "Gulen" 55 år nr.6 : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11450&idx_id=11450&uid=ny&idx_side=-150
 

Men hvem var foreldrer til "Ole" ?? :rolleyes: 
 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Svenn Ruskedal

Finner en "Ehlerth Andersen Miaasäth" som gifter sig med "Mari Hansdtr." den 30 des. 1769 i "Askvold", h. side v. nederst : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8596&idx_id=8596&uid=ny&idx_side=-116
 

 I "Askvoll" BB II A under gnr.6 "Mjåset", finner jeg enke "Mari Hansdtr. Årelid" fra "Gaular" g. 2 g. m. "Elert Anderss. Liset", flyttet ut 1771.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Svenn Ruskedal

Fra den gamle tråden :>>>>>

 

''Storemyr'' under ''Strengklauv'', plassmann fra 1817 ''Anders Ellertsen'' (1771-d.9/9-1829), gift 2. gang 1823 m. ''Marte/Massi Johannesdtr. Strand'' (1765-d.29/11-1828). Barn fra 1. ekteskap, Ellert f. 1806. ''Anders'' hadde også en datter ''Bothilde'' (28/2-1830-d.22/8-1848) m. ''Inger Johannesdtr.'' f. 6/9-1806/Strengklauv.Om''Anders E.'' står det att han er födt i Bergen, men jeg er tvilsom til det, finner ingen ''Anders E.'' som er födt omkring 1771 i Bergen, det må vel väre sönnen ''Ellert''.''Ellert A.'' og kona ''Marte Olsdtr. Litle Nordal'' hadde gården fram til ca. 1840, og etter det har jeg funnit de i Bergen.Mvh,Svehn.
 "

Tilfeldighet eller ikke?, men min tippoldemor "Adele", datter til "Ole Eillertsen" blev gift og bosatt på "Juvik" nabobruket til "Storemyr" under "Strengklauv".

 

Så "Ole" og "Anders" kan absolut vere brödre :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Svenn Ruskedal

I "Sjeleregister for Ytre Holmedal (Fjaler) 1781",  finner jeg en "Ellert Echerol" med kone "Mari", begge 44 år og konfirmert : http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=SJELHOLM&personpostnr=183&merk=183

 

Og selvfölgelig var de ikke nevnt i "Fjaler" bygdebok under "Ekerol" heller :(

Edited by Svehn Ruskelöv

Share this post


Link to post
Share on other sites
Svenn Ruskedal

Får og underlette legger jeg inn lenker på dåpen til barna som denne flakkende "Ellert" er oppfört som far til>>>>

 

''Arne'' uegte födt, döpt 22 juni 1766, foreldre ''Malene Thomasdtr.'' og ''Elert Liset'', h. side v. kant nederst under uegte, fortsettelse neste v. side, h. kant oppe : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8828&idx_id=8828&uid=ny&idx_side=-67
 

Döpt 16 april 1773 "Eilert Liseth´s" barn "Anders", v. side nederst : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8828&idx_id=8828&uid=ny&idx_side=-121

 

Döpt 18 jan. 1778 "Eilert Bacche`s" sönn "Jens Johan(nes)", h. side nederst : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8828&idx_id=8828&uid=ny&idx_side=-174

 

"Anders" uekte födt, döpt 28 april 1780, mor "Siri Persdtr. Fieldet" og far  gift mand "Ellert Liseth", h. side nederst : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1981&idx_id=1981&uid=ny&idx_side=-24

 

Så er det "Ole" födt 1771-72 som vi ikke kan finne dåpen på.

 

 

 

 

 


 

 


 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Torbjørn Igelkjøn

post-77-0-40452500-1409459076_thumb.jpg

 

Det er ikkje langt mellom Eikarol og Tysse. Liset ligg rett over fjorden. Bygdeboka nemner ein husmannsplass som heitte Fjellet i Indre Vårdal, og som seinare vart skilt ut som br. nr. 11.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Svenn Ruskedal

Takk for kartet Torbjörn :)  nå har jeg litt peiling på stedene "Ellert" har vert tillknyttet til.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Svenn Ruskedal

"TORBJÖRN", jeg forsto det sånn att du også hadde "Fjaler" bygdebok b.I? For under gnr.15 "Liset" s.189, finner jeg nå en "Anders Östensen" som dreiv bruket 1738-1742 g. m. "Johanne Olsdtr.". Den förstefödte "Eiliv" tente på "Bakke" 1775.

Min "Eilert" fikk sönnen "Jens J." på "Bacche/Bakke" 1778.

Vet ikke om det var så vanlig og forveksle "Eilert" og "Eilev", selv om de kan se ganske så like ut i en kirkebok fra den tiden.

Edited by Svehn Ruskelöv

Share this post


Link to post
Share on other sites
Torbjørn Igelkjøn

Eg skanna desse bygdebøkene for nokre år sidan, og pdf-filene er (delvis) søkbare. Det er ikkje mange treff på Eilert, men det er ganske mange Eiliv. At bygdebokforfattaren kan ha forveksla desse namna er sikkert ikkje usannsynleg. Det hadde vore interessant om ein visste kjelda for opplysninga frå 1775.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Svenn Ruskedal

Eg skanna desse bygdebøkene for nokre år sidan, og pdf-filene er (delvis) søkbare. Det er ikkje mange treff på Eilert, men det er ganske mange Eiliv. At bygdebokforfattaren kan ha forveksla desse namna er sikkert ikkje usannsynleg. Det hadde vore interessant om ein visste kjelda for opplysninga frå 1775.

 

Stemmer det :)  I flg. bygdeboken, så var det skifte etter mora "Johanne Olsdtr." og hennes mann i 2 gifte "Ole Endresen" i 1775. Så det er vel den kilden i 1775 "Eilert/Eilev" henvises til.

 

Faren "Anders Östensen" skal ha dött 1742.

Edited by Svehn Ruskelöv

Share this post


Link to post
Share on other sites
Svenn Ruskedal

Stemmer det :)  I flg. bygdeboken, så var det skifte etter mora "Johanne Olsdtr." og hennes mann i 2 gifte "Ole Endresen" i 1775. Så det er vel den kilden i 1775 "Eilert/Eilev" henvises til.

 

Faren "Anders Östensen" skal ha dött 1742.

 

Her har jeg noe og läre mig, for jeg behöver hjelp med og finne dette skifte :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Svenn Ruskedal
Etymologi

Eilert er opprinnelig en tysk kortform av Eilhard, som igjen er en kortform av Egilhard/Egilhart. Det første navneleddet kan være gammelhøytyske agí, «skrekk, terror», eller egga, «egg (på sverd)», mens det andre navneleddeet er hard, «hard».

"Eilert er også noe brukt som en variant av Ellev og Eilev, som begge har opprinnelse i norrøne ÆilæifR"

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arnfrid Dommersnæs Mæland

Her har jeg noe og läre mig, for jeg behöver hjelp med og finne dette skifte :rolleyes:

 

her er skiftet

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord sorenskriveri, Lenet tinglag, Skifteprotokoll A 8b , 1769-1775, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Merknader: Fol. 458-912. EDB-register.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24195/442/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081126670443.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Torbjørn Igelkjøn

Eg slit med den gamle skrifta, men det er iallefall tydeleg at det står Elert og ikkje Eiliv.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Svenn Ruskedal

 

her er skiftet

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord sorenskriveri, Lenet tinglag, Skifteprotokoll A 8b , 1769-1775, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Merknader: Fol. 458-912. EDB-register.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24195/442/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081126670443.jpg

 

Takk Arnfrid, du er på plass når det gjelder igjen :)

 

Eg slit med den gamle skrifta, men det er iallefall tydeleg at det står Elert og ikkje Eiliv.

 

Jeg kan ikke en gang se det :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Torbjørn Igelkjøn

Arvingane ser ut til å vere lista opp i 2. kolonna (1-5), og ved 4 står det "Elert Andersen, myndig og tjener(?) paa Backe"

Edited by Torbjørn Igelkjøn

Share this post


Link to post
Share on other sites
Svenn Ruskedal

Arvingane ser ut til å vere lista opp i 2. kolonna (1-5), og ved 4 står det "Elert Andersen, myndig og tjener(?) paa Backe"

 

Ser det nå. Takk skal du ha igjen :)

 

Da var det og fortsette letingen i "Askvoll", for far til "Anders" hette visst "Östen Strömmen" i flg. bygdeboken  ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Arnfrid Dommersnæs Mæland

så står det på siste siden i skiftet at Elert var hans sønn i første ekteskap og at det var morsarven han fikk av.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Svenn Ruskedal

så står det på siste siden i skiftet at Elert var hans sønn i første ekteskap og at det var morsarven han fikk av.

 

Takk Arnfrid. Men det må vel vere hennes sönn i 1 ekteskap? :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Svenn Ruskedal

I flg. "Askvoll" bygdebok 2 A under gnr.27 "Strömmen" bör det her vere "Anders" sin far "Östen Halvorsen" 22 år i tjeneste på gnr.24 "Asch/ Ask", i manntal 1701 "Askvoll" :

 

Førenamn: Østen Etternamn: Halvorsen Alder: 22 Yrke: t Gard: Asch Stand:   Sokn: Aschevold Prestegjeld: Aschevold  


 

 

 

 

 

Edited by Svehn Ruskelöv

Share this post


Link to post
Share on other sites
Torbjørn Igelkjøn

I tillegg til at det står Eiliv i staden for Elert (Eilert) i bygdeboka for Fjaler ser det ut som om det er ein feil til. Systera Orlaug er dotter til Ole E., og ikkje til Anders Ø. slik som det står i Fjalersoga.

 

Det må vel også ha vore eit skifte etter Anders Ø. i samband med at enkja gifta seg opp att.

Edited by Torbjørn Igelkjøn

Share this post


Link to post
Share on other sites
Svenn Ruskedal

I tillegg til at det står Eiliv i staden for Elert (Eilert) i bygdeboka for Fjaler ser det ut som om det er ein feil til. Systera Orlaug er dotter til Ole E., og ikkje til Anders Ø. slik som det står i Fjalersoga.

 

Det må vel også ha vore eit skifte etter Anders Ø. i samband med at enkja gifta seg opp att.

 

Takk. Ja det bör vere ett skifte etter "Anders" ca. 1742. Som amatör ennå med skifte, så finner jeg ikke det  :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.