Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Jørgen M. Steen

Personsøk - nytt søk fjerner utvalg i kildeavgrensing = 0 resultat

Recommended Posts

Jørgen M. Steen

Kom over et litt merkelig symptom som gjør at et nytt søk gir 0 resultater (selv om det burde være treff).

Reprodusere:

1. http://digitalarkivet.arkivverket.no/sok/person_avansert

2. Skriv inn periode 1801-1801, kryss av for Folketellinger, kryss av for Vestlandet og Trøndelag, i Etternavn skriv *skeland og klikk søk

3. Søket gir 7 treff

4. Klikk Åpne Søkeskjema og skriv inn beskeland i Etternavn og klikk Søk.

5. Fra det forrige søket vet vi at resultatet skal gi 4 treff, men resultatet blir 0 treff!

Det er forsåvidt lett å se hvorfor, men ikke så lett å forstå. Avkryssningsboksene for region og fylke er tomme (bare kommuner er fremdeles avkrysset), men krysser man av for disse igjen (Vestlandet og Trøndelag), så vil søket fungere som normalt og man får 4 treff, som forventet.

Jørgen M. Steen

Er det ikke mulig for DA å reprodusere dette?

Judith P Abrahamsen
Jeg får til å gjenskape det du beskriver.

Det kan se ut som det er et problem med hvordan de geografiske områdene inkluderes eller forblir inkludert etter første søk. For når jeg åpner søkeskjemaet, så er det ikke lenger «Vestlandet» og «Trøndelag» som er avkrysset, heller ikke fylkene på nivået under, men det er alle kommunene på nederste nivå som er avkrysset.

Hvis jeg krysser av for Vestlandet og Trøndelag igjen, eller fjerner alle kryssene og bare setter kryss ved «1553 Kvernes», så viser resultatet de 4 treffene helt korrekt.

Edited by Judith P Abrahamsen

Jørgen M. Steen

Flott, takk Judith. Jeg mistenker vel at ingen fra DA leser de tekniske tilbakemeldingene særlig ofte, men greit å vite at andre brukere ser feilen hvertfall :)

Judith P Abrahamsen

Forsket litt til:

Dersom jeg kun søker på Vestlandet eller kun søker i Trøndelag, så får jeg fint treff på beskeland i runde 2. Men når jeg i første runde har søkt i både Vestlandet og Trøndelag, så får jeg 0 treff både på beskeland, askeland og dyskeland.

Jeg gjenskaper også problemet hvis jeg søker etter «*tensen» på Østlandet+Nord Norge (eller Østlandet+Vestlandet+Trøndelag), og deretter redigerer søket til «tostensen» (eller i stedet for å endre navnet, legger til en fødselsdato). Men hvis jeg bare søker på Østlandet, så går det helt fint å redigere søket.

Så det kan virke som det er knyttet et problem til å redigere et søk som har gått i to eller flere landområder i første søk. Men hvis jeg bare søker i ett landområde, f.eks. «Vestlandet», så går det helt fint å redigere søket.

Anette S. Clausen

Jeg beklager virkelig at denne har blitt liggende ubesvart så lenge. Det var ikke meningen.

Feilen skyldes at ved redigering av søket blir url kjempelang, regelrett for lang. Vi har vært borti en lignende problemstilling tidligere og fikset det, så jeg skal få lagt dette inn som feilmelding til utviklerne og så håper jeg det løser seg så snart som mulig. Utviklerne er midt i et prosjekt nå så jeg kan dessverre ikke si når "snart" er, eller om feilen er like enkel å fikse som den forrige.