Gå til innhold
Arkivverket

3 barn ( nr 9-10-11) Petter,Marie,Anne Sofie. Aker FT 1865 døde de som barn ?


FuglebrendInger
 Del

Recommended Posts

Familien bortsett fra Petter bodde i 1875 på husmannsplassen Skryta under Ulven. Nå lurer jeg på hvorfor Petter var i fosterhjem på Ulven når familien som bodde så nær. Kan han ha arbeidet på Ulven. Det var vel ikke uvanlig å arbeide fra 12-13 års alder ?

, Petter døde heller ikke som lite barn som jeg har trodd. Jeg vil alikevel fortsette arbeidet og prøve å finne ut hvordan det gikk med han.

 

 

Søkte vidre etter lenken over.

 

Go To: Search Results

 

Ole Petersen

Norway Census, 1875

Attach to Family Tree

COPY PRINT SOURCE BOX SHARE

County: Akershus

Clerical District: Østre Aker

Circuit Number: 6

List Number: 11

Event Place: Skryta Under Ulven

Person Number: 8

Name: Ole Petersen

Gender: Male

Relationship to Head of Household: Husfader

Marital Status (Original Language): g

Occupation: Undergraver

Birth Year: 1824

Age (Estimated): 51

Birthplace: Mangskog Sverige

Household Role Gender Age Birthplace

Ole Petersen M 51 Mangskog Sverige

Maria Kristoffersdatter F 42 Arvika Sverige

Maria Olsdatter F 15 Ø Aker

Anna Sofie F 11 Ø Aker

Karl Olsen M 9 Ø Aker

Johannes Olsen M 1 Ø Aker

Endret av Inger Fuglebrend
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peter Olsen ble konfirmert i Østre Aker 1876, se nr. 75:

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Østre Aker, Ministerialbok nr. 4 (1876-1878), Konfirmerte 1876, side 274. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5737&idx_id=5737&uid=ny&idx_side=-228
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060928080523.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert Kari B.

Petter ble konfirmert og døde ikke som barn.

 

 

 

Familien fikk flere barn og alle bodde sammen med foreldrene så hvorfor var et av barne , Petter i fosterhjem ?

 

Kanhende jeg kan finne ut av dette ved å ta en tur på Oslo Byariv.

 

Tusen takk til alle.

Endret av Inger Fuglebrend
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje ikke det ligger noe spesielt i det at Peter bodde borte og var betegnet som fosterbarn i 1875.  Familien satt nok dårlig i det og var så heldige at de hadde en stor flink gutt som noen kunne ha nytte av, som tjenestedreng eller gjeter.

 

 Det ble mindre press på resten av familien når et av barna ble sørget for av andre.  Kanskje han tjente litt også attåt hus og mat.  I dette tilfellet bodde han jo uansett nært hjemmet sitt, så det var nok ikke så dramatisk. Han ble ikke fjernet fra hjemmet av en offentlig instans, sånn som det kan være med fosterbarn i dag.

 

Hvor det ble av Peter er imidlertid like mystisk :(,  men det kommer nok for en dag!

 

Mvh Kari

 

Vet du når faren Ole Petersen døde?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre , hustruen Marie Kristofferdatter Pedersen var enke da hun døde i 1901.

Jeg har ikke lett etter Ole /Olle ennå. Jeg har konsentret letingen om Petter F 1862.

Jeg har dennSvenske linjen til Ole tilbake til 1600 tallet og tenkte og avslutte med å ta med disse som er nærmest meg selv i tid.

Sønnen Johannes ( min farfar ) ble født i 1870 , men det er et langt sprik mellom da han ble født og Marie døde.

I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Et siste forsøk i jakten på Petter Olsen.

Nye opplysninger i dag var at en av sønnene til Marie Kristoffersdatter Pedersen reiste til Amerika.

 

Det var 3 sønner, Petter f 1862 som jeg har lett og leter etter.

 

Karl og Johannes fikk familier i Oslo og ble der til sin død.

 

Er det noen av Amerikaspesialistene som kan bekrefte at det er riktig Petter Olsen jeg har funnet nr 61246.

 

Jeg har ikke funnet noen passasjerlister som bekrefter at det er han og US Cencus er vanskelig synes jeg når detter et så vanlig navn.

 

 

 

 

Emigranter fra Oslo 1867-1930 gammel

Hamn Nr. År Mnd. Dag Førenamn Etternamn Kjønn Stand Yrke Alder Bustad Reisemål Merknad Utlending Frakt Linje

61241 Oslo 1031 1884 April 03 Karoline Rosnæs f u B. 8 Rygge St. Paul 1179 Norsk Kr. 847.40 Island

61242 Oslo 1032 1884 April 03 Lars Rosnæs m u B. 5 Rygge St. Paul 1180 Norsk Kr. 847.40 Island

61243 Oslo 1033 1884 April 03 Thorvald Haugerud m G Gaardbr. 38 ø.aker Eau Claire 1181 Norsk Kr. 195.70 Island

61244 Oslo 1034 1884 April 03 Peter C. Olsen m u Gaardbr. 22 Fet Suprior 1182 Norsk Kr. 212.23 Island

61245 Oslo 1035 1884 April 03 Kristian Johansen m u Arb. 27 Fet Eau Claire 1183 Norsk Kr. 195.70 Island

61246 Oslo 1036 1884 April 03 Peter Olsen m u Arb. 22 ø.aker Eau Claire 1184 Norsk Kr. 195.70 Island

61247 Oslo 1037 1884 April 03 Karl E. Isaksen m u Arb. 24 ø.aker Eau Claire 1185 Norsk Kr. 195.70 Island

61248 Oslo 1038 1884 April 03 Johan T. Sørensen m u Arb. 21 ø.aker Eau Claire 1186 Norsk Kr. 195.70 Island

61249 Oslo 1039 1884 April 03 Jørgen Jørgensen m G Sømd. 34 Holmestrand New York 1187 Norsk Kr. 342.00 Island

61250 Oslo 1040 1884 April 03 Johan Olausen m G Sømd. 34 Holmestrand New York 1188 Norsk Kr. 342.00 Island

Digitalarkivet 2014. Rettar til databasen: Digitalarkivet. Versjon frå 4/26/2000. Talet på oppslag: 0 (0 i dag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tusen takk for tips Nå har jeg vært igjennom Krogstøtten sykehus ,uten funn og det er nok feil sykehus. Oslo Hospital er nok riktig, men der mangler kirkebøker for perioden 1862-75 da regner jeg ned at løpet er kjørt. Håper å finne noe i linken du sendte. Sykehus hadde jeg ikke tenk på.

Tusen takk igjen.

I.

.

Kirkebøkene mangler ikke, men det var store endringer i soknegrensene mellom Kristiania, Oslo og Aker på sluten av 1800 tallet - se soknehistorikken: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Bruk-av-arkiv/Slekt/Hovedkilder/Kirkeboeker/Soknehistorikk/Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Anne-Lise for fin link ,mden vil jeg nok bruke fremover.

Jeg har funnet ut mye om denne familie og siden vil jeg nok prøve å leter etter etterkommere etter Anne Sophie , men det er ukjent terreng for meg å lete fremover.

Jeg fortsetter jakten på Peter Olsen i Amerika , har funnet imigrasjonen , den bekrefter #31. Leter etter de andre 3 fra Østre Aker for å se om det kan gi meg noen spor. Han var nok i Eau Claire en stund og reiste vidre.

Har hatt dette innlegget på DIS forum uten resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.