Gå til innhold
Arkivverket

Er det behov for et eget tydeforum?


Else B. Rustad
 Del

Recommended Posts

Da får vi gjøre slik det blir foreslått i denne tråden:

http://forum.arkivverket.no/topic/192214-trondheim-domkirke-tyding-av-d%C3%A5p-kirkebok-1805/

- og stille spørsmålet som nevnt i emnetittelen.

Selv leser jeg alltid temaene på tydeforumet, - nettopp for å se om jeg kan være til hjelp for noen. Men skulle slike spørsmål måtte legges på "Brukernes eget forum", er jeg redd de ganske fort ville bli gjemt, glemt og oversett!

Hva mener dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss beholde tydeforumet slik det er. Det vil bli uoversiktelig om det innlemmes i brukerforumet.

 

Argumentet som noen fremmer, om at man aldri er på tydeforumet og at det derfor er tungvint, og at man derfor går glipp av interessante tråder - den kjøper jeg ikke. Hallo! – det befinner seg altså kun 2 museklikk unna dette forumet, og 1 museklikk unna forumoversikten.   hvis man mener man går glipp av noe fordi man kun følger ett forum, da er det kanskje på tide å kvitte seg med tunnelsynet og begynne å følge med på flere. Det er tross alt ikke større hindringer for det enn et minimalt antall med museklikk.

 

Jeg deler trådstarters oppfatning om at tydespørsmålene fort vil bli gjemt, glemt og oversett om tydeforumet innlemmes her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker tydeforumet og håper at også andre benytter det. Jeg synes ikke tydespørsmål skal postes i brukerforumet. Jeg har alltid fått rask hjelp på tydeforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt vi skal beholde tydeforumet.  Det er iallefall dit jeg går først om jeg har lyst på litt utfordringer, eller har egne tyde-utfordringer jeg ønsker hjelp til.  Det hadde blitt et salig kaos om vi bare hadde ett forum.

 

Og så synes jeg folk bør bli flinkere å skrive gode emnetitler i tydeforumet.  (Og all respekt til de som høflig instruerer nye brukere om at de bør sette seg inn i forumreglene før de poster. :) )

Endret av Werner Kvalem Vesterås
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synest det er ein litt merkelig påstand at vi IKKE trenger et tydeforum.

Det er greitt og oversiktlig å ha eget forum for tyding. Når det gjelder tyding så er det ofte bruk for eksperter og man kan ikke forvente at de skal sjekke alle innlegg i et brukerforum.

Vil man ha hjelp bør man yte LITT selv også - både med hensyn hvor mange "klikk" man trenger, hvor mye man gidder å lese f. eks. mht. info om forum og linker og hva man opplyser i overskrift. Stor forskjell på skrift fra 1650 til 1900 og alt imellom...

Og ikke minst er det en utmerket skole for oss som ønsker å bli mest mulig selvhjulpne. Jeg sjekker alltid alle spørsmål og svar.

 

Der er noen jeg følger ekstra nøye. Godt kjent med noen av navnene over her :-D

TAKK

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er behov for et eget tydeforum? Ja, helt klart, og det bør bestå som det er i dag. Mest av alt fordi det er ganske stort antall emner, godt over 3000 pr. i dag.

 

Med over 11000 emner i Brukernes eget forum kan en jo spinne litt videre på spørsmålet, og spørre: er det behov for å dele opp Brukernes forum ytterligere slik at det blir mer oversiktlig?

 

For min del fungerer det greit som det er, det er åpenbart både fordeler og ulemper med å dele opp i f.eks geografiske regioner, men noen ganger kan det være hensiktsmessig å dele ting opp, antall emner og innlegg tatt i betraktning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å slå fast at det er ulike syn på hvordan DA skal fungere. Jeg for egen del savner Debattnummerne. De var en fast referanse som gjorde det mulig benytte det som fremkommer i nettdebatter som, nettopp, referanser. Mulig jeg er ytterst alene om å savne entydige referanser også i den digitale verden?

 

Kanskje burde man blande tydehjelpen med de øvrige bidragene? På den måten kan jo flere grenser viskes ut og alle kan følge litt med på hva som skjer uten å måtte anstrenge seg for mye. Kanske burde man være ytterst lydhør overfor den engere bruk av debattforaenes iboende mangfold. For mye av det gode kan jo bli, nettopp, for mye.

 

 

Mvh Are

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for egen del savner Debattnummerne.

De finnes faktisk enda, nummeret på denne debatten f.eks er 192243. Det er jo ikke lett å bruke dette nummeret da, siden det bare er brukt som en del av linken til emnet. Tror forøvrig ikke det går an å finne emnet basert på tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppe til høyre på en post så finner man et nummer - noe misvisende at denne er løpende; men trykker man på denne så får man altså direkte lenke til nevnte postering. Følgende er da direktelenke til Jørgen M. Steen sitt svar #10 ovenfor: http://forum.arkivverket.no/topic/192243-er-det-behov-for-et-eget-tydeforum/?p=1626610 - trykker man på denne, kommer man inn på korrekt tråd, og den hopper ned til valgt svar.


Forøvrig er jeg enig i at man bør beholde tydeforumet - ja jeg mener sågar at man gjerne kunne differensiert forumet enda mer - type middelaldergenealogi og lignende; men det er nå meg  :)

Endret av Kjell Arne Brudvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vi skal bruke tydeforumet.  De gangene jeg har hatt bruk for hjelp, har jeg alltid fått rask hjelp :)

Synes det er oversiktelig og ha tydeforumet for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De finnes faktisk enda, nummeret på denne debatten f.eks er 192243. Det er jo ikke lett å bruke dette nummeret da, siden det bare er brukt som en del av linken til emnet. Tror forøvrig ikke det går an å finne emnet basert på tallet.

Jeg søkte på 192243 og fikk opp denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at man burde beholde tydeforumet.  Man kan velge å få opp alle forumene, eller man kan velge de forumene man ønsker å se. Greit å utelukke hvis man vil det, og enkelt å få med hvis man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi må absolutt beholde tydeforumet. Det er det nest flittigste brukte forumet her. Bare brukerforumet har flere innlegg. Det vil ikke forenkle forumet og slå sammen alle innleggene fra brukerforumet og tydeforumet; tvert imot! Digitalarkivet spesialiserer seg på elektronisk kildepublisering og jeg synes derfor det er helt naturlig og ha ett eget forum for tyding av disse kildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte på 192243 og fikk opp denne tråden.

Og der tenkte eg heilt feil. Det var selvfølgelig fordi nummeret var i teksten...

Virka ikkje når eg testa ein annan tråd/nummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.