Gå til innhold
Arkivverket

Folketelling 1801_dekningsgrad


Geir Antoniussen
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Spennende å se FT i 1801 i scannet utgave. Har et spørsmål om FT i 1801. I Lunder sogn i Norderhov viser det skannede matriale en befolkning i dette sognet på litt over 800 innbyggere. Har man indikasjoner på hvor mye av den totale befolkningen fra 1801 FT dekker? Datidens "tellekorps" kunne vel fort miste en husmannsplass eller to.

 

Spør fordi jeg ikke finner igjen mine 3 X tipp i folketellingen i Norderhov, har spor like før 1801 og like etter. Finner de ikke andre steder heller.

 

Kunne heller ikkefinne de i den scannede utgaven.

 

Det er vel en frustrasjon man må leve med når man jakter på slekt:-)

 

Mvh

Geir.A

 

http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/58270/48/?size=full&mode=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å se FT i 1801 i scannet utgave. Har et spørsmål om FT i 1801. I Lunder sogn i Norderhov viser det skannede matriale en befolkning i dette sognet på litt over 800 innbyggere. Har man indikasjoner på hvor mye av den totale befolkningen fra 1801 FT dekker? Datidens "tellekorps" kunne vel fort miste en husmannsplass eller to.

 

Jeg vet ikke annet enn at den regnes som temmelig komplett, med unntak av kjente mangler som hele Holt prestegjeld i Aust-Agder og Maridalen i Aker prestegjeld (nå Oslo).

 

Men jeg deler oppfatningen om at enkelte familier rett og slett er uteglemt. Jeg har selv ved et par anledninger erfart at det er plent umulig å finne familier som ellers synes å være bofaste, noe som for eksempel kan dokumenteres med bosted ved barnedåper i 1801 eller tilstøtende år. Det eksempelet jeg i farta finner, er husmannsekteparet Gullik Kristoffersen og Kari Hansdatter som døpte barn fra Borgen i Arnadal sogn i Stokke prestegjeld i 1799 og 1802, men som ikke er å finne noe sted i FT1801.

 

Man hadde muligens heller ikke klare retningslinjer for hvordan midlertidig fraværende og midlertidig bosatte skulle registreres, slik vi kjenner det fra senere folketellinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man hadde muligens heller ikke klare retningslinjer for hvordan midlertidig fraværende og midlertidig bosatte skulle registreres, slik vi kjenner det fra senere folketellinger.

 

Det er nok endel steder et problem at de har fått litt for mange innbyggere, enkelte personer er nok talt opp 2 ganger, både på hjemsted og oppholdssted. Jeg har eksempler, når jeg bare kommer på dem igjen! :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.