Gå til innhold
Arkivverket

Who' s Who? - er dette spam??


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Eg treng råd frå ekspertar på spam:

 

Eg fekk fleire meldingar tidlegare i sommar om denne saki, men kasta dei i søpli som "spam".  No er det etter to månader kome endå ein, som lyder slik (eg har "disabled" linkane i meldingi for at ingen skal verta "smitta" om dette er "spam"!):

 

~~~~~~~~~~

 

"Heading":

From:     Global Business Network <global-business-network@wwbizlistings.pw>
    Subject:     Register with other professionals
    Date:     September 4, 2014 9:02:22 PM EST

 

"Melding":

Hello,

As you are more than likely aware, you were recently selected
for inclusion in the new 2014 edition of the Who' s Who Among
Executives and Professionals.

Despite our efforts, we have not yet received confirmation of
your biographical profile, and are reaching out to you again
in an effort to do so.

Click here to verify and confirm your profile

The tradition of the Who' s Who reaches back more than
100 years to a time when the prestigious and accomplished
were featured in a yearly publication that defined high society.

Today, the Who' s Who provides a useful resource where business
professionals, academics, and Executives are both recognized for
their achievements and provided with an unparalleled networking
resource. Using our database, you can make global contacts,
discuss current events and happenings with your peers, and
establish yourself as either a mentor to aspiring professionals or
further your business network.

Our goal is to seek out the premier executives and professionals
throughout the world. There is absolutely no cost or obligation
for your biographical profile. Simply click this link and fill out
the appropriate biographical fields.

Sincerely,

Nomination Committee, Research Division
Who' s Who Among Executives and Professionals

To change your communication options please click this link
or write to:

3635 S. Fort Apache Rd, Suite 200 - 637
Las Vegas, NV 89147

 

~~~~~~~~~~

 

Eg er spent på å høyra kva de meiner om dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De utgir seg for å være noe i samme gate som Linkedin, men hva skal et slikt nettverk med Nominasjonskomite...?

 

Uten å gå inn på trefflisten, kommer det opp tøv som dette: "Congratulations on Your 2010 Nomination to Heritage Who's Who! "

og "Nomination into WHO'S WHO is an honor in itself."   (Nettsteder som spamdiary.com og fraudpreventionunit.org omtaler dette.)

 

Nei. Dette hadde jeg merket som søppelpost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hald deg vekke frå dette Lars, det er nok spam. Dette kan du nok sjå på med same sunne skepsis som dei sokalla heksene i Vardø og Vadsø betrakta bålbrenning på 1600-talet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars, min nettvenn, ikke engang svar! Det neste skrittet i denne bløffen er at du får en regning på 5 millioner Euro (nåja, litt overdrevet kanskje...) for din oppføring i et verk som ingen kjenner til, fordi du har bedt om det selv! Det er sånn disse gutta jobber, de lager inkassosaker over landegrenser og lager et lite helvete for de som biter på.

 

PLEASE, HOLD DEG LANGT UNNA SLIKE "TILBUD"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan regne med de kommer tilbake både på mail og telefon, og de tar opp samtalene, så for Guds skyld ikke si JA ved noen anledning. Hvis du imidlertid vil ha noe "fint" å vise dine barnebarn for noen tusen kroner, så værsågod.

 

Mvh

Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slu forretningside..

 

Det hele går ut på at de ruller ut en rød løper og definerer at det bare er de beste av de beste som får gå på den...

Folk vil kanskje betale for fortsatt å tilhøre 'kremen'....?

 

Jeg får assosiasjoner til romantittelen 'Vanity Fair' - 'Forfengelighetens marked'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er ferdig med Who' s Who og vil ikkje ha noko meir med dei å gjera!

 

Men her er ei anna melding som stadig dukkar opp i postkassa mi, med ulike avsendarar og litt ulik utforming....  Har rett nok ikkje noko å gjera med ættegransking, men heller med "kulturformidling".  Eg veit berre ikkje kven eg skal spørja om denne...  Kanskje er dette eit vis å ta inn NRK på i utlandet?  Eller er dette ogso berre "spam"?

 

~~~~~~~~~~~~~~

 

Watch TV Online

The future of television has arrived. Now you can watch 4500 channels of HD quality TV across the world – online!

StreamDirect shows HD channels on your computer. Just forget monthly TV bills – there are no hardware purchases and no monthly charges with this award-winning service. You can connect your computer directly to your TV set, too – on their website you will see how.

Get access to movies, TV shows, live sports events and much more. Anytime and anywhere in the world.

Start watching TV at smarturl.it/streamnow

Best,
David Morris
Online TV analyst

 

~~~~~~~~~~~~~~

 

Ekspertuttale vert motteke med stor takksemd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

– there are no hardware purchases and no monthly charges

 

Det er jammen innmari hyggelig at noen ansetter og betaler en mann for å sitte å kontakte folk om noe som er HELT GRATIS!

 

Ånei, du! Smarturl er en såkalt cookie-basert tjeneste, d.v.s. i motsetning til alle de som sier at det de ikke videreformidler nettadressen din, så lever smarturl av nettopp å gjøre det. Det verste er at det er helt legalt. Hver gang du besøker et nettsted eller foretar et søk med f.eks. Google, vil det bli lagt igjen en 'cookie' som identifiserer deg. Begynner du først å bruke tjenesten fra smarturl, vil IP-adressen din og alt de klarer å snuse fram av sider du søker på eller besøker, bli registrert og videreformidles til hvem som helst som kjøper sånne tjenester, og det vil snart begynne å dukke opp nettsider med tilbud av ymse slag.

 

Cookies fungerer som små huskelapper for maskinen, og endel nettsteder fungerer ikke uten, f.eks. hvis du skal tilbake til siden du nettopp besøkte. Hvis du går inn i menyen til nettleseren, kan du f.eks. stille den inn slik at alle cookies slettes hver gang du lukker nettleseren, ihvertfall kan jeg det i Firefox.

 

Her er en måte å sile unna de verste: Uansett hvilken nettleser du bruker, la være å bruke Google, gå til søkeadressen https://duckduckgo.com isteden. Derfra kan du surfe helt anonymt, du kan også stille den inn etter eget behov på en enkel måte, og de har en god forklaring på hva de er, og hvorfor de tilbyr anonyme søk, bl.a. nettopp for å undersøke nettsider som smarturl, uten at noen kan spore deg med s.k. cookies. Fungerer like bra som Google (faktisk bedre!), men uten ulempene.

 

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Olaf for interessant innlegg!  Eg har aldri høyrt om duckduckgo, men har freista denne søkjesida no i dag, og ho ser då fullt brukbar ut!  Dette var eit nyttig tips!

 

Elles er ikkje den andre siida heilt gratis.  Om ein klikkar vidare, får ein opp ei side som m.a. syner at ein for eit eingongs nedlastingsgebyr på $49,95 vil kunna ta inn 4500 kanalar frå heile kloden, inkl. 95 norske, 114 danske, 142 svenske, 384 britiske og 608 amerikanske kanalar.  (Eg visste ikkje det fanst so mange norske kanalar...).

 

Dette med "cookies" er elles eit spørsmål som vel ikkje er like lett å unngå.  Til og med nettbanken krev, so vidt eg hugsar, at ein tillet "cookies".  Og når ein arbeider med ulike ættesogesider både frå Noreg og Amerika, kan det vel vera nyttig med "cookies" for straks å finna att ei side som ein ikkje heilt hugsar namnet på i farten?  Og korleis kan ein unngå "google-maps"?

 

Elles hadde det vore kjekt å høyra KORLEIS ein kan få sletta "cookies".  Kan du Olaf senda meg ei veiledning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke Windows, men operativsystemet Linux med nettleseren Firefox. Jeg antar at du bruker Internet Explorer i Windows, og den har jeg dessverre minimal kjennskap til, jeg tror nok at noen anne som leser dette svarer bedre enn meg. Jeg foreslår at du tar en titt på denne siden:

 

http://windows.microsoft.com/nb-no/internet-explorer/delete-manage-cookies#ie=ie-11

 

Slik ser det ut i min Firefox, jeg aksepterer alle cookies, men de slettes når jeg lukker Firefox, noe jeg pleier å gjøre hver gang jeg er ferdig med å søke på et tema, eller f.eks.før og etter at jeg har brukt nettbank eller andre steder der jeg må logge meg inn. Jeg lar aldri systemet spare passord. Så er det jo opp til den enkelte å velge sin framgangsmåte.

 

prefs.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Olaf og Anne-Lise for spennande og interessante innlegg!

 

For fleire år sidan, i samband med eitt eller anna problem i Digitalarkivet, vart eg rådd til IKKJE å nytta Internet explorer, og då gjekk eg over til FireFox, som eg er godt nøgd med!  No har eg vore inne og studert mitt "System preferences" bilete.  Dette avviker litt frå ditt, Olaf, men i det store heile er det ganske so likt, og eg har sett innstillingane på same vis som deg!  So får me vona at nokre av desse "Spam"-meldingane sluttar å komma...

 

Eller lyt eg kanskje manuelt gå inn med andre tiltak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spam i e-post blir du nok ikke kvitt selv om du sletter cookies aldri så mye. Har e-postadressen din først havnet i et register, så fortsetter de å komme, fra alle mulige kanter.

 

Du kan skifte e-postadresse selvsagt, men det er jo mye jobb, gitt at du har mange kontakter. Du kan også sette opp et strengere filter for hva du tillater i innboksen din. Hva du kan filtrere ut avhenger mye av hva slags tjeneste du bruker. Om du henter e-post direkte fra en server til PC'n din eller om du bruker en online-tjeneste som eksempelvis gmail.

 

Jeg ser du legger igjen e-postadressen din i det offentlige rom (gjør et søk adressen din på google, så ser du selv). Det er ikke lurt! Om du vil legge igjen adressen din, så kamufler deg bedre. Skriv for eksempel "lars æt online.no" eller enda bedre "lars på online dått no". Hensikten? Disse som samler inn e-postadresser klarer ikke lenger å samle inn adressen ved hjelp av et program, de samler nemlig inn adresser etter gitte kriterier og er i liten/ingen grad kapable til å samle inn når du presenterer adressen din på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Jørgen for nytt innlegg med gode tips!

 

Eg har stundom spekulert på at folk attgjev e-post-adresser med bruk at spesielle bokstavar eller uttrykksmåter der @-teiknet vert unngått.  Om ein les ei vanleg norsk tekst, er dette ikkje noko problem, men eg har svært mange kontaktar i utlandet, særleg i Amerika, men òg i Tyskland, Frankrike og andre stader, og då vert det meir komplisert...

 

Kanskje var det ein tanke at eg til vanleg oppgjev ein adresse eg nyttar svært lite, og at eg ved attendemelding oppgjev den "rette" adressen?  Men, ikkje lett å hugsa dette heller...

 

Eg har elles opplevd å motta meldingar både på chinesisk og andre teiknspråk. og dei er det jo lett å "kasta ut"...  Elles er det vel slik at dei fleste av oss oppdagar "spam" med eit halvt auge og automatisk sletter.  Verre er det med dei som tilsynelatande kjem frå seriøse norske verksemder, som til dømes Telenor eller ein eller annan bank.  Felles for dei aller fleste er likevel språket.  "Piratane" nyttar tydeleg språkprogram, som uansett kor gode dei skal vera, so erstattar dei aldri den gamle gode gramatikk-lærdomen frå skulen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars, du har rett i at språkbruken er første indikasjon på at noe ikke stemmer, jeg har sjøl mottat eposter som tydeligvis var oversatt til norsk med et 'translate'-program, og det ble jo nokså komisk! De fleste av disse programmene bruker en aller annen form for mønstergjenkjenning. Som Jørgen skriver ovenfor, så går det an å lure luringene ved å bryte mønsteret. Alfakrøllen er et tegn som jeg ikke har sett brukt andre steder enn i epostadresser de siste årene ihvertfall, så hvis en søkerobot finner krøllen pluss 2-3 følgende ord adskilt med punktum og avsluttet med en landskode eller annet domenenavn - som alle finnes i tabeller man automatisk kan slå opp i - så er du funnet og registrert. Du bruker i tillegg ordet epost i signaturen din, fulgt av kolon, som indikerer at uansett hva det står etterpå, så er det sannsynligvis en epostadresse. I tillegg skriver du epostadressen din i klartekst. Du har sikkert sett de senere årene at hvis du skal logge deg inn på en nettside, må du kanskje i tillegg til brukernavn og passord også skrive inn et par vilkårlig valgte ord for å bli akseptert, det er for å utelukke at du er en robot! Er du bekymret for at utenlandske kontakter ikke skal forstå, så skriv hva de skal gjøre i klartekst, alle kjenner problemet og aksepterer det uten videre . Dropp ord som: epost, kontakt meg, skriv til meg og slike ting, de ligger alle inne i tabeller for robotene, bruk bare selve adressen omskrevet. Du kan godt lage mellomrom og påfølgende stor bokstav etter et punktum, slik man gjør i en setning, det er vanskelig for roboten å tolke 'normale' tegn. All verdens nettlesere og epostprogrammer bryr seg nemlig ikke i det hele tatt om du bruker store eller små bokstaver! I tillegg er det faktisk en liten hjelp i at landskoden vår er no, det er jo et vanlig og mye brukt ord i andre språk! Så hvis du skriver f.eks: Crack the code and prove that you can spell: lars. E. Oyane 'curly' sdsl. No, så klarer de fleste du ønsker å kommunisere med å forstå at de må 'normalisere' det. Du kan jo eksperimentere ved å sende deg sjøl noen eposter skrevet på forskjellig måte.

 

Når det gjelder eposter med spørsmål om navn, nummer, passord: ALDRI SVAR PÅ DEM! Et svar er en bekreftelse på at adressen er korrekt, så bare kast dem. De fleste institusjoner, firmaer og organisasjoner pleier å presisere overfor nye kunder/klienter at de aldri vil spørre om slikt på nett. Selv når noen sender deg spørsmål om å bekrefte et passord som du vanligvis bruker, IKKE SVAR. Send heller en forspørsel til banken din - eller hvem det måtte være - om de har sendt noe. Hvis de svarer negativt, send en kopi av falskmeldingen til politiet. Det er et skremmende stort antall kriminelle som driver med slikt daglig, i forfjor avslørte spansk politi et 'firma' bestående av ca. 50 nigerianere som satt med hver sin PC og lagde såkalte 'nigeriabrev'. Tenk deg 50 personer som dikter opp historier, hver dag hele uka, og lar robotene sende ut til intetanende i hundretusenvis! Det er nok at én eller to idioter i uka svarer for at operasjonen skal gå med overskudd. Vær forsiktig hvis du får noe du ikke er trygg på, bare kast det.

Så får det heller være at du gikk glipp av toppgevinsten på 30 millioner i lotteriet der du ble trukket ut som vinner, du hadde jo bare behøvd å sende kontonummer og epostadresse, så hadde du fått pengene med én gang! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av disse epostene som dukker opp er jo nesten litt morsomme da. Med ett noe spesielt etternavn er det ganske lett å gjennomskue. I alle mine søk i all verdens databaser har eg så langt identifisert alle tilbake til Tysvær. Vurderte et øyeblikk å gi tilbakemelding  om at det ikkje er nødvendig å dele formuen. Eg kan finne nærmeste slekta og beholde alt  :rolleyes: 

"Dear friend

I am Barrister Jerome Lewe I want to inform you of my late client Boris Susort,who deposited the sum of $5,700.000 Five million seven hundred thousand united states dollars in the bank here in Lome Togo, He died in July 2007 with his family in a car accident.

The bank gave me the final mandate to present any relative of my late client, for the claim of the fund or they will have the fund confiscated into the state
treasury, if not claimed.

After a long search to find any member of his family to claim the fund but I couldn't, before I found you bearing the same name with him. I contacted you
because you can perfectly fit in as next of kin, We can work together to claim this fund please I would like you to help me out, so I can present you as the
relative of my late client, so we can claim the fund and share it.

If you are willing to do the transaction kingly contact me direct on my e-mail jeromelewe1@hotmail.com  I will give you more details.

Thanks
Barrister Jerome Lewe
"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et såkalt 'nigeriabrev'! Og de inneholder de mest fantastiske historier! Jeg fikk et fra en katolsk nonne, som hadde arvet mange millioner fra en som viste seg å være bordelleier! Det ville ikke priorinnen i klosteret kunne godta, så kunne jeg mot en liten godtgjørelse på 20% tenke meg å oppbevare pengene inntil videre? Bare send kontonummeret...

 

Såvidt jeg husker, var det for et par år siden en nordmann som ble drept på Fillipinene, etter at han dro ned for å finne ut av hvor pengene hans var blitt av, så det er ikke noen småkriminelle vi har med å gjøre, men store kriminelle organisasjoner. Vær forsiktige!

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Who's who - og lignende slu forretningsideer: Jeg bet på' supertilbudet' på kun kr 50 (porto) som ville gi meg (gratis! selvfølgelig...) et produkt som var helt unikt. Jeg betalte med VISA, men produktet glimret med sitt fravær. Avskrev hele supertilbudet, kr 50 og glemte hele greia. Det gikk en drøy måned, fikk produktet i postkassen og så samtidig at kontoen min manglet kr 1.300. Jeg ringte banken og spurte hvordan et 'firma' kunne gå inn på min konto og trekke dette beløpet uten min godkjennelse. Men det kunne de altså i og med jeg hadde gitt kontoopplysninger med min første betaling. Grrr...... Jeg stengte bankkortet omgående og fikk et nytt i posten etter noen få dager. En dyr og unødvendig opplevelse!

 

Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Who's who - og lignende slu forretningsideer: Jeg bet på' supertilbudet' på kun kr 50 (porto) som ville gi meg (gratis! selvfølgelig...) et produkt som var helt unikt. Jeg betalte med VISA, men produktet glimret med sitt fravær. Avskrev hele supertilbudet, kr 50 og glemte hele greia. Det gikk en drøy måned, fikk produktet i postkassen og så samtidig at kontoen min manglet kr 1.300. Jeg ringte banken og spurte hvordan et 'firma' kunne gå inn på min konto og trekke dette beløpet uten min godkjennelse. Men det kunne de altså i og med jeg hadde gitt kontoopplysninger med min første betaling. Grrr...... Jeg stengte bankkortet omgående og fikk et nytt i posten etter noen få dager. En dyr og unødvendig opplevelse!

 

Grete

 

Ettersom dette er eit kredittkort kunne du fått handelen omgjort: http://www.dinside.no/780150/trygg-netthandel

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siden er sikkert finlest av de kriminelle også, så ofte kommer en belastning av kortet etter en stund, lenge nok til at angrefrister er gått ut, gjerne like etter at du har fått månedens regning fra kredittkortselskapet. Husk, disse folka lever av dette, de vet ALT om hvordan de kan lure deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange innfallsporter til å bli plaga med spam (eller scam). Et eksempel: For et par år siden inviterte en kamerat meg til å bli med i det sosiale nettverket Netlog, en facebook-kopi med opphav i Belgia. Jeg avslo, men invitasjonen var gått gjennom Netlog, dermed satt de  med email-adressa mi. Kort etter blei Netlog kjøpt opp av (eller fusjonerte med) Twoo, da begynte emailene å komme. Twoo er et "bli kjent"-nettverk, eid av franske Meetix, og jeg fikk tilbud etter tilbud om en såkalt "smartmatch", jamnt over ett i døgnet. Jeg oppdaga fort at Twoo ikke bare visste alderen min, men også hvor jeg bor - alle "smartmatchene" er rundt min alder pluss/minus fem år og de fleste bor mindre enn ti mil unna. Og alle er jenter, altså veit også Twoo at jeg er hankjønn. Effektive søkemotorer!

 

 

 

Jeg begynte å undersøke rundt Twoo-opplegget, se for eks. http://www.sitejabber.com/reviews/www.twoo.com. Der oppdaga jeg fort koblinga mot Facebook - som jeg av gode gunner IKKE er medlem av. Det ser ut til at Twoo "skummer" bilder og personlige data fra Facebook og selger dem som "smartmatcher", men de som går på limpinnen og kjøper en smartmatch, får sjelden eller aldri svar - den "utkårne" er som regel uvitende om å være blitt tilbudt på "bli kjent"-markedet. I stedet blir begge sider enda mer plaga med Twoo-mailer ("NN er din nye SmartMatch. Sjekk henne nå."). Joda, det står ett "Stopp e-postene" nederst på hver side, de skal ikke gi noen effekt, sier de som har prøvd.

 

 

Mitt råd: Bruk filteret til epost-leseren for hva det er verd, det sender slik post uåpna og usett rett i søppelbøtta (pr. i dag har jeg 702 svartlistinger der). NB: Jeg bruker Thunderbird, men også andre epostlesere har tilsvarende funksjoner. Hver helg kikker jeg gjennom søppelbøtta for å være sikker på at ikke "legitim" mail har havna der, og så sletter jeg alt. Bare synd at avsenderen ikke veit at alt går rett på dunken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Olaf, Åsbjørg, Grete og Håvard for nye interessante bidrag i denne debatten.

 

Nigeria-brev kjenner eg lett att; dei har eg sikkert fått fleire hundre av dei siste 15 åri.  Eg har òg mange avlidne Oyane-slektningar rundt omkring i verdi som har mist livet i flystyrtar e.l. og som etterlet feite bankkontoar som eg må komma for å "tøma"...  (Bortsett ifrå eit par dusin Øyane i Noreg finst namnet Oyane berre i Japan med nokre avgreiningar i USA!)  Og eg har fått talrike brev frå ulike bankar som vil at eg skal stadfesta kontonummer og passord, til og med bankar eg aldri har vore kunde av!  Eg har òg fått mange meldingar - på engelsk - frå Telenor som ber om at eg stadfester e-post adresse og passord for at ikkje online-kontoen min skal sperrast!

 

Men i kveld dukka det opp ein merkeleg ein:

 

~~~~~~~~~~~~~

 

From:     Ehresman, Mary <Mary.Ehresman@ParkNicollet.com>
    Subject:     
    Date:     September 15, 2014 1:24:26 PM EST
    To:     info@se.ca

 

I have transaction for you email: mrsbettychan@torba.com

 

~~~~~~~~~~~~~

 

No "gidder" dei tydeleg ikkje lenge å skriva ei forklaring på at eg skal motta penger og kor mykje, eller er det eg som misforstår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ordlyden - som er feil - burde få deg til å hoppe høyt, Lars! Ikke engang åpne slik epost, det er nemlig det de vil at du skal gjøre! :huh:

 

Johan I. Borgos skriver om interessante tilfeller som kan virke tvilsomme, men de er dessverre helt legale. Det har tilogmed vært reklame på radio og TV her i Norge for en tjenste der du slår inn et navn, og så får du all tilgjengelig informasjon om personen på et øyeblikk. Den fungerer ved at den helt legalt søker gjennom alle åpne kilder, og de er mange! Jeg har problemer med å se at det er tillatt å publisere slik informsjon, men de er kanskje registrert på Malta eller et annet IT-paradis. Jeg er helt på linje med Johan når det gjelder Facebook, Instragram o.s.v., jeg skyr dem som pesten!

 
Dette er sakset fra http://www.amobil.no/artikler/sporingsapp-finner-intetanende-jenter-pa-byen/108131 for 2 år siden. Tjenesten ble stoppet frivillig da, men du kan jo tenke deg utviklingen siden da...
 

Med iPhone-appen Girls Around Me kunne du inntil nylig finne ut all slags informasjon om personer som befant seg i nærheten av deg - uten at de fikk vite om det. Alt appen gjorde var likevel ikke noe annet enn å samle offentlig informasjon fra sosiale nettverkstjenester som Facebook og Foursquare og servere alt sammen via et Google-kart. Problemet med dette er at svært mange av de som deler sine åpne Facebook-profiler og "sjekker inn" i hytt og vær ikke har anelse om hvordan slik informasjon kan brukes.

 

Via Girls Around Me kunne man altså se på et kart hvor personer (jenter, gutter eller begge deler) med åpen Facebook-profil hadde "sjekket inn" via Facebook eller Foursquare. Hos Facebook kan selv andre personer velge ditt navn å "sjekke inn" hvis du ikke har reservert deg mot slikt.

Dette betyr for eksempel at en mann som er ute på byen, med appen Girls Around Me på iPhonen sin, kunne slå opp på kartet og finne en jente med fint profilbilde, sjekke den åpne Facebook-profilen hennes (navn, sivilstatus, alder, statusoppdateringer, yrke, utdanning, familie osv.) og deretter oppsøke henne med all denne informasjonen friskt i minne på vei inn til utestedet hun nettopp "sjekket inn" på.

 

 

Skremmende? Oh, yes!

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.