Gå til innhold
Arkivverket
Harriet Skogholt

Spørsmål til fødselsregister for Røyken 1916-1927

Recommended Posts

Harriet Skogholt

Hei

I forbindelse med nøsting i slektshistorie er det noe jeg ikke får til å stemme. Saken gjelder data i kolonne 13 og 14 for fødselsmelding av Tore Angell født 17/7-1918. (Fødselsregister for Røyken 1916-1927) Far melder fødselen. Her er krysset av "1" for barn tidligere født i ekteskapet, med en X under. Videre "0" for hvor mange av dise barna som lever nå. Dette indikerer jo tapet av et barn (?). Jeg vet at mor (Agnes Reinertsen f. Bjørnstad) fødte en gutt (Vilhelm) 3. september 1906 utenfor ekteskap. Barnet ble tatt hånd om av hennes foreldre. Videre hadde hun en gutt i ekteskapet med Reinertsen (Mikal f. 28.10.1914) som jeg har slitt med å finne men som statsarkivet Kongsberg nå fant skrevet inn i kirkebok nr 10 som finnes ved arkivet. Barnet er skrevet inn etter skriftlig bevitnelse av fadderne ved dåpen. Dette tyder vel på en hjemmedåp? Ved Tores fødsel i 1918 regnes ikke Mikal med i kolonne nr. 14, hvilket jeg finner merkelig. Jeg har hele tiden lurt på om Mikal kan ha vært et adoptert barn, hentet hos andre som spedbarn. Det blir bare spekulasjoner, men dersom dere kunne si noe om utfyllingen av kolonne 13/14 og hvordan prosedyrene var ville det vært til stor hjelp.  

På forhånd tusen takk mvh Harriet J. Skogholt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Legger bare inn lenke til fødselsregistret du henviser til:

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Røyken, Fødselsregister nr. 1 (1916-1927), Fødte og døpte 1918, side 43.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1215&idx_id=1215&uid=ny&idx_side=-47
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051025030047.jpg

Slik jeg forstår innførselen ved Tores dåp, så må det være Mikal som er død? Både Mikal og Tore er vel født i ekteskapet med Reinertsen. Det ser ikke ut til at presten har "statistikkført" barn født utenfor ekteskap - bare de som ble født i a) nåværende ekteskap, og b  ) tidligere ekteskap.

Endret av Else B. Rustad

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Takk, Anne-Lise! Da var det ikke Mikal som døde som barn....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.