Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Harriet Skogholt

Ellis island..

Recommended Posts

Harriet Skogholt

Var inne på Ellis island for å søke nå, og alt er jo forandret.. Synes det var helt umulig å gjøre et effektivt søk, noen som har vært der inne og sett ? Evn søketips..?

Solveig R Håklev

Betyr denne endringen at man må ha et abonnement på Ancestry for å søke

på Ellis Island ?

Harriet Skogholt

Nei såvidt jeg forsto er det ingen endringer i tilgang. Måtte bare inn og bekrefte kontoen min og fikk nytt passord. Leste gjennom avtalen og den er jo milelang, men såvidt jeg kunne se ingen endringer av praktisk betydning for å kunne gjøre søk (slik jeg har brukt siden). Fortsatt gratis å ha konto/gjøre søk. Det jeg synes var forvirrende var oppsettet på søk-siden, fikk 0 treff på søk jeg har fått masse treff på før osv.. Men de åpnet denne nye siden 1/9 så mulig den ikke er helt oppe og går ennå.

Betyr denne endringen at man må ha et abonnement på Ancestry for å søke

på Ellis Island ?

Anne-Lise Hansen

Jeg har også ordnet med ny brukeridentitet og passord nå, for den jeg har brukt tidligere virket ikke lenger.

Jeg synes det er underlig at en ikke får skrive inn fornavn på den en søker etter - bare forbokstaven. Ikke virker det som en kan krysse av for kjønn i søkefeltet heller. Dette må da innebære at det blir unødvendig mange treff?

Ann-Mary Engum

Eksempel:

Jeg søkte på navnet Asbjorn Engum.

La først inn navnet Engum og trykket på "search"

Da kom det frem "+ narrow your search" .

Jeg trykket på "+ narrow your search" .

Da kom det frem 2 felt,hvor det på det ene står "Gender" og på det andre " Marital status".

På venstre side i feltet "Gender"  er det en pil.

Da jeg trykket på den kom flere søkefelt frem.

Et av dem er passengers first name,hvor jeg skrev inn Asbjorn.Trykket så på "Update result"

Engum, Asbjorn

On The Bergensfjord
ARRIVED

1957

PLACE OF BIRTH

Norway

http://www.libertyellisfoundation.org/

http://www.libertyellisfoundation.org/passenger-result

Manifestet:

http://www.libertyellisfoundation.org/passenger-details/czoxMzoiOTAxMTk3ODc0MjM2NyI7/czo4OiJtYW5pZmVzdCI7

Edited by Ann-Mary Engum

Solveig R Håklev

Jeg har også reg meg på nytt og

var nære på å gi opp pga dette med bare første bokstav i fornavn

Så kom "oppskriften" fra Ann-Mary og alt løste seg :)

Takk til deg Ann-Mary

Ann-Mary Engum

Hei! Solveig!

Kløna fælt jeg også,før jeg fant ut av det. :)

Ann-Mary Engum

Tusen takk,Anne-Lise! :)

Hilsen Ann-Mary

Edited by Ann-Mary Engum

Inger Karin Haarbye

Æsj for en ekkel løsning de har fått seg nå! De kaster meg ut støtt og stadig, så nå har jeg logget meg inn igjen mange ganger for å prøve å få opplysningene jeg trenger. Men... jeg får feil side (s.2) av skipslisten (manifestet). Før kunne jeg da bla tilbake, er det blitt umulig nå?

Anne-Lise Hansen

Jeg får også side 2, eller høyre side av arket når jeg trykker fanen Text Passenger Lists (i dette tilfelle: s. 0974). Neste nummer (0975), som jeg velger ved å trykke miniatyrbildene på høyre side, viser venstre side av arket med navnene på passasjerene. (Min slektning er på linje 6 og han reiser sammen med personen på linje 8.)

.

http://www.libertyellisfoundation.org/passenger-details/czoxMjoiNjAwOTkxMDUwMDM2Ijs=/czo5OiJwYXNzZW5nZXIiOw==#passengerListAnchor

..

Bilde av passasjerlisten legger seg under treffet og under der igjen ligger det transkriberte utdraget av listen.

,

Edited by Anne-Lise Hansen

Anne-Lise Hansen

Jeg søkte henne opp på nytt og jeg fikk også bare den ene 'rammen' (0811)...

Det må være en feil de bør få vite om.

Anne-Lise Hansen

Fra FAQ'en:

Q. Why does the website bring me to the second page of the manifest instead of the first?
A. The original manifest books were large and laid out left to right. We do not distinguish between a left and a right side, and the system automatically defaults to the right-hand page.

Q. How come the page I ordered does not have my ancestor's name on it?
A. It is probably the 2nd page of a 2-page manifest. As explained in the previous question, manifest pages don't necessarily come up in left-to-right order. It is important to look at the manifest page closely on the website to make sure you are ordering the page you want. Only the first page of the manifest has the passenger name on it. Page 2 contains other information. Be sure to click "Add Image to Selection" for the page that shows the image you want.

Q. The Passenger Record says the passenger was on ship "A" but when I click to see the original manifest image, I see a page from ship "B". Why is this?
A. This is probably an indexing error. Volunteers dedicated thousands of hours to enter millions of pieces of information, so there are bound to be some errors. Unfortunately, in some cases the passenger name is not correctly pointed to the correct ship manifest page. We are continually correcting these indexing errors. Should you need help finding the correct manifest image, please call us at 212-561-4588 or use our Contact Us feature. You can report errors by viewing an individual Passenger Page. At the bottom of the page on the "Passenger Record" page, you can click: "See a Mistake? Request a Correction" button to queue changes for our team.

Dette siste gjelder vel korrigering av transkripsjonsfeil.

.

Nå fant jeg kontaktskjemaet:

http://www.libertyellisfoundation.org/contact-us

"Add a case"

Edited by Anne-Lise Hansen