Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Carsten Schanche

Noen som ønsker oppslag om ingeniører og teknikere?

Recommended Posts

Carsten Schanche

Jeg kjøpte 2 bøker på auksjon om ingeniører og teknikere i Norges Ingeniør- og Teknikerorganisasjon - NITO-, uvisst utgivelsesår, men de som er omtalt er født fra ca. 1900-1935.

Jon Sværen

Carsten !

Du har god tid til å slå opp i bøker for oss andre.  Og KJEMPEFINT er det ! 

Eg ville gjerne hatt opplysningar om 2 stk.  Ein født i 1931 og ein i 1934.  Men sidan begge to er saman m/ oss, fyrebils ... så må eg venta med det.

___

Men Johannes Halseth f. 1925 er død.  Har du noko på han ? 

Ha ei God Helg !

Alexander Glasø

Hei, Carsten. Fint tilbud dette. :D

Er det noe Johan Arnt Andersen (noen ganger bare oppført som Arnt Andersen), født 1. mars 1897? Mulig han er født for tidlig for omtale i den boken.

Carsten Schanche

Jon

Dessverre, ingen Johannes Helset omtalt.

Carsten Schanche

Alexander

Fant ingen Johan Arnt Andersen omtalt heller dessverre.

Alexander Glasø

Takk for at du sjekket!

Carsten Schanche

Mathias

Jeg finner han ikke omtalt i disse bøkene, men i Studentene fra 1901 (utgitt 1926) er han omtalt:

Tangen, Thor Andreas. Født på Vossevangen 16.mai 1883. Min far var apoteker Theodor Andreas Tangen (f. 5. des. 1845 på Levanger) og min mor var Christiane Margrethe Paulsen (f. 23. okt. 1855 i Fredrikstad). Min far slekt stammer fra Indtrøndelagen.

I 1908 den 10. apr. blev jeg gift med Marie Selmer Bergersen, f. 24. mai 1886, dtr. av assessor Bernhard K. B. og Marie, f. Selmer, Trondhjem. Våre barn er: Bjørg, f. 11. febr. 1909, Løkken Verk, Thorstein Andreas, f. 15. apr. 1911, Drammen, Anne Marie, f. 11. nov. 1913, død 3. mai 1914, Drammen, Eva, f. 3. des. 1919, Thamshavn, Tove, f. 3. apr. 1922, Thamshavn.

Middelskoleeksamen avla jeg på Voss i 1898 og realartium ved Bergens katedralskole 1901. Efter å ha gjennomgått Krigsskolens nederste avdeling kom jeg til Trodhjems tekniske læreanstalt, civilingeniørlinjen.

Fra eksamensbordet kom jeg direkte ut i arbeide ved anlegget av Thamshavnbanen og Løkken Verk. Fra høsten 1909 var jeg ansatt ved forsikringsselskapet Norge i Drammen som teknisk inspektør inntil jeg høsten 1915 atter kom tilbake til dalen, hvor jeg fremdeles er, nu som driftschef for Chr. Salvesen & Chr. Thams com. A/S, A/S Meldalsskogen og A/S Gjølme Mølle.

Studentene fra 1901, utgitt 1951:

Min stilling er idag den samme som i 1926, men jeg blir pensjonert mai 1951. - Min kones og mine foreldre er forlengst døde. Etter 1926 har jeg ikke fått flere barn i mitt ekteskap. Alle barn er gift, og jeg har nå tilsammen 9 barnebarn. - Siden 1926 har jeg ikke latt meg fotografere, men jeg ser likedan ut idag som dengang - tror jeg da.

Roar Tvetmarken

Carsten: Er det noen omtale av Nils Jørgen Jynge som ble født i 1916 og var utdannet som sivilingeniør.  Han arbeidet på NERA i Oslo og bodde der til ca. 1970.  Han var gift med Åse - vet ikke hva hennes pikenavn var og hvor hun var født - ville gjerne vite det.   De hadde visstnok to barn.  MVH Roar.

Carsten Schanche

Roar

Har sendt deg en privat melding

Roar Tvetmarken

Roar

Har sendt deg en privat melding

Hei Carsten,  Takk for veldig raskt svar!  Jeg har dessverre ikke adgang til nb.no da jeg bor i Michigan, USA - har nå vært her i nesten 50 år.  Vet at Hans Jørgen døde i 1985 og hans kone, Åse, døde i 1981. De er begravet i Lillesand, Aust-Agder.  Så, jeg vet ikke hvordan vi kan komme videre med dette nå. MVH Roar.

Carsten Schanche

Ok, har sendt en ny pm.

Roar Tvetmarken

Ok, har sendt en ny pm.

Hei Carsten: Tusen takk for opplysningene i PM'en -  det var akkurat det jeg trengte.   Roar