Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag om ingeniører og teknikere?


Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Jeg kjøpte 2 bøker på auksjon om ingeniører og teknikere i Norges Ingeniør- og Teknikerorganisasjon - NITO-, uvisst utgivelsesår, men de som er omtalt er født fra ca. 1900-1935.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carsten !

 

Du har god tid til å slå opp i bøker for oss andre.  Og KJEMPEFINT er det ! 

 

Eg ville gjerne hatt opplysningar om 2 stk.  Ein født i 1931 og ein i 1934.  Men sidan begge to er saman m/ oss, fyrebils ... så må eg venta med det.

___

 

Men Johannes Halseth f. 1925 er død.  Har du noko på han ? 

 

Ha ei God Helg !

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Carsten. Fint tilbud dette. :D

 

Er det noe Johan Arnt Andersen (noen ganger bare oppført som Arnt Andersen), født 1. mars 1897? Mulig han er født for tidlig for omtale i den boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mathias

 

Jeg finner han ikke omtalt i disse bøkene, men i Studentene fra 1901 (utgitt 1926) er han omtalt:

 

Tangen, Thor Andreas. Født på Vossevangen 16.mai 1883. Min far var apoteker Theodor Andreas Tangen (f. 5. des. 1845 på Levanger) og min mor var Christiane Margrethe Paulsen (f. 23. okt. 1855 i Fredrikstad). Min far slekt stammer fra Indtrøndelagen.

 

I 1908 den 10. apr. blev jeg gift med Marie Selmer Bergersen, f. 24. mai 1886, dtr. av assessor Bernhard K. B. og Marie, f. Selmer, Trondhjem. Våre barn er: Bjørg, f. 11. febr. 1909, Løkken Verk, Thorstein Andreas, f. 15. apr. 1911, Drammen, Anne Marie, f. 11. nov. 1913, død 3. mai 1914, Drammen, Eva, f. 3. des. 1919, Thamshavn, Tove, f. 3. apr. 1922, Thamshavn.

 

Middelskoleeksamen avla jeg på Voss i 1898 og realartium ved Bergens katedralskole 1901. Efter å ha gjennomgått Krigsskolens nederste avdeling kom jeg til Trodhjems tekniske læreanstalt, civilingeniørlinjen.

 

Fra eksamensbordet kom jeg direkte ut i arbeide ved anlegget av Thamshavnbanen og Løkken Verk. Fra høsten 1909 var jeg ansatt ved forsikringsselskapet Norge i Drammen som teknisk inspektør inntil jeg høsten 1915 atter kom tilbake til dalen, hvor jeg fremdeles er, nu som driftschef for Chr. Salvesen & Chr. Thams com. A/S, A/S Meldalsskogen og A/S Gjølme Mølle.

 

Studentene fra 1901, utgitt 1951:

 

Min stilling er idag den samme som i 1926, men jeg blir pensjonert mai 1951. - Min kones og mine foreldre er forlengst døde. Etter 1926 har jeg ikke fått flere barn i mitt ekteskap. Alle barn er gift, og jeg har nå tilsammen 9 barnebarn. - Siden 1926 har jeg ikke latt meg fotografere, men jeg ser likedan ut idag som dengang - tror jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Carsten: Er det noen omtale av Nils Jørgen Jynge som ble født i 1916 og var utdannet som sivilingeniør.  Han arbeidet på NERA i Oslo og bodde der til ca. 1970.  Han var gift med Åse - vet ikke hva hennes pikenavn var og hvor hun var født - ville gjerne vite det.   De hadde visstnok to barn.  MVH Roar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roar

 

Har sendt deg en privat melding

Hei Carsten,  Takk for veldig raskt svar!  Jeg har dessverre ikke adgang til nb.no da jeg bor i Michigan, USA - har nå vært her i nesten 50 år.  Vet at Hans Jørgen døde i 1985 og hans kone, Åse, døde i 1981. De er begravet i Lillesand, Aust-Agder.  Så, jeg vet ikke hvordan vi kan komme videre med dette nå. MVH Roar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.