Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde et skifte i Bergen 1735.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger en smule hjelp til å få fatt i helheten i et skifte etter Birthe Fæster i Bergen 15.04.1735.

 

Høyre kolonne, høyre side.

 

 

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Bergen by, Skifteprotokoll C 2b , 1734-1737, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Merknader: Register på Statsarkivet i Bergens lesesal.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/23998/102/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081111630103.jpg

 

 

Jeg klarer å lese navnene på barna, 6 sønner og 3 døtre.

Alexander myndig, Rasmus 23, Henrik 21, Jens 16, Hans Diederich 11, Benoni 10, Egthe 24, Karen 18 og Modeste 13år. Noen av sønnene var visstnok i København.

 

Dersom det er andre personer nevnt i skiftet, ville jeg gjerne fått dem nevnt, da denne slekten hadde bånd til mange andre Bergensfamilier.

 

Jeg trenger altså ikke hele teksten, men fortrinnsvis navn og evt eiendom om noe slikt er nevnt i skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er Sollied sin avskrift, men jeg er opptatt av teksten i selve skiftet og de personene som ellers er nevnt der, bortsett fra barna, De har jeg kontroll på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke er helt på vidda, så er gjelden større enn boet, og det har vært holdt auksjon. Det er en rekke kreditorer nevnt...hver får litt av sitt. En tjenestepike får også sin lønn. Hennes navn er Marthe Knudsdatter.

Det står ikke hvor kreditorene holder til, men de fleste er vel borgere i Bergen.

Tar forbehold om tydefeil, for dette var ukjente navn for meg, og da blir det gjerne litt verre....

 

Kreditorer:

Willem Buscher, Henrich Maass, Jens Refdal, Bertel von den Marsch, Henrich Paasche, Daniel von Erpecom, Christian Fedler, Johan Diderich Graveman, Henrich Farnou, Jacob Caspersen, Harbert Warnichen, Claus Krohn, Johan Baltzer Flotman, Herman Dverhagen, Henrich Mejerhof, Diderich Balleur og Herman Lodding.

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Linda.

 

Her var det flere kjente navn, og jeg kan nå prøve å sjekke ut om noen av disse var knyttet Fæster slekten og evt på vilken måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.