Gå til innhold
Arkivverket

OBS ! Bør slike få hjelp?


Elisabeth Lier
 Del

Recommended Posts

Egentlig ikke. Man kommer lengre med høflighet og

og det er bedre med et takk for mye enn for lite.

 

Hun burde selvsagt ikke kommet med et så uhøflig svar.

Jeg skjønner at man da mister lysten.

Selv hadde jeg blitt dødsirritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Wenche. Alminneleg folkeskikk- og vit/ klokskap er alltid godt å ha med seg, ikkje minst då i offentlege debattfora som dette. (Hugs Håvamål: 'Betre bør du ber 'kje i bakken enn mannevit mykje'). Og vaksenopplæring burde ikkje vera nødvendig ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også har irritert meg mange ganger over folk som ikke svarer når de har fått hjelp, og syns at den som spurte burde ha takket i det minste kommet med en tilbakemelding rett etter at svarene ble gitt

slik at de som svarte visste at svarene var lest iallefall. På den andre siden så var det kun vedkommendes 3. innlegg, og hun har forhåpentligvis lært nå. Så jeg syns hun skal få en sjanse igjen iallefall

om hun våger å prøve seg med spørsmål igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mange år på forumet har jeg noen ganger fått inntrykk av at noen få nye spørsmålsstillere tror de har kommet til et offentlig forum, hvor hjelperne får offentlig lønn for å hjelpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo alltid en god ting å gi en tilbakemelding. Da er det egentlig ikke takken som er viktig, men noe signaler. Er man inne på det rette, holder det med informasjon eller er det mer man er på jakt etter?

 

Når det er helt dødt i andre enden, så er det ofte jeg gir meg, selv om jeg kanskje kan ha mer info som jeg lurer på om jeg skal legge ut. I alle sammenhenger så er 2veis kommunikasjon og samarbeid bra.

 

Men - så det kan vi mene, men vi skal heller ikke glemme at mange av de som spør er nye på forumet. Vi skal da ikke skremme de bort. Vi kan jo også hjelpe dem inn i hvordan ting fungerer her - like så gjerne som med den informasjon de spør om. Dette har vært nytt for alle en gang. Jeg glemmer ikke de første gangene jeg dristet meg ut på forumet her selv om det er lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke dette å sette folk i offentlig gapestokk! Ja en debattant har i sitt første emne på et forum

uttrykt seg uheldig. Vi burde vel være rause nok til heller å komme med en høflig rettledning og sett tidenan.

Er noen av oss feilfri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne Østhus var jo den der inne som kom med en høflig rettledning, med å henvise til linken om reglene for forumet. Er ellers enig med dere Helge og Anne Lene. Ja vi har alle vært nybegynnere en gang. 

Ja jeg gjorde vel ikke alt riktig jeg heller da jeg begynte med nyhetsgrupper i 2000, rett etter at jeg hadde kjøpt pc og kun hadde noen få timers datakurs. Hadde jo drevet med slektsforskning i 4 år, så der 

gjorde jeg vel ikke så mye galt da. Sliter enda litt med det som har med dataprogram og slektsprogram å gjøre. Strevde lenge for i det heletatt å komme meg inn på Slektsforum med brukernavn og passord,

enda jeg har vært medlem av DIS siden 2000

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Helge. En høflig rettledning første gangen det skjer.

Men det finnes mennesker som stiller  spørsmål gang på gang og gjerne også i flere fora samtidig. Uten å si ett takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun fikk jo lenke til  "10 retningslinjer for posting av meldinger"  i innlegg fra 2012 også.

 

 

Skrevet: 25 Jul 2012 00:04:48    Tittel: Re: Wanda Olaug Henny Hansen født 1923

 

(utdrag fra innlegget)

 

"Og velkomen til forumet, det gløymde eg i første svaret til deg. Er det noko du lurer på, så berre spør. Det finns alltid nokon som kan gje deg svar. Men les gjennom Retningslinene
http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=11709
Og legg inn lenker for det du har funne, da sparer du hjelparane med å leite fram det du alt har funne.
Og gje alt du har av opplysningar.

Lukke til

Beste helsing
Wenche"

 

 

----------

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde strøket dama på min "hjelpeliste", enkelt og greit. Når jeg har brukt timer og dager på å lete og spørsmålstiller ikke engang gidder å gi tilbakemelding om jeg er på rett spor ser jeg ingen grunn til å fortsette letingen. Hva denne dama har sagt eller ikke sagt erjo umulig å vite siden innleggene hennes tydeligvis er slettet. Godt vi ikke har den muligheten her lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel tiden kommet til at denne diskusjonen bør avsluttes.  Den har lite med slektsgranskning å gjøre!  At noen ikke svarer, kan ha flere årsaker.  Svarer man må et spørsmå og ikke får svar, kan man slutte å svare!   Som nevnt i innlegg nr. 7 kan dette med gapestokk ikke være så langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alminnelig folkeskikk gjelder i forum som i den virkelige verden.  Folk som spør om noe, og får hjelp, men ikke bryr seg om å takke for hjelpen, trenger man ikke å hjelpe neste gang.  Så enkelt er det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.