Gå til innhold
Arkivverket

MR, Vatne Bygdebok, hjelp til oppslag


Harald L. Bakke
 Del

Recommended Posts

Eg forstår det sik at garden Tennfjord i Haram er med i bygdeboka for Vatne som ikkje ligg på nettet, eg treng difor hjelp til oppslag under garden Tennfjord.

Kva står det der om paret Torstein Harsson Klokkset og Marta Østendtr. f. Hole frå Sunnylven  + evt barn ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er garden Klokkset i nærleiken av Tennfjord slik at det er bygda Tennfjord det er meint og garden dei bur på er Klokkset kansje?

I så fall har eg misforstått teksten i Bygdeboka for Sunnylven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Klokset er nabogard til Tenfjord og jeg vil nok tro det blir regna som en del av Tenfjordbygda.

Det jeg finner i bygdeboka side 35 er at brukeren på Øvste/Fremste Klokset, bnr. 1 er at brukeren Christen Hansen i 2. ekteskap var gift med Marthe Østendtr Hole (her oppgitt f. ca 1748) Første kona er ført død i
1787 og da må de siste to barna være Marte sine.
1. Elias Martinus f. 1790, neste bruker har 7 barn
2. Johannes f. 1794. Om han står det: "I 1812 vart han etterlyst tre gonger i norske og utanlandske aviser
før han melde seg, - dette på grunn av krigstilhøva.I 1826 hadde han barnet Christofa Anna der moren var Anne Ellingsdtr Osgoten. I 1828 gifta han seg med Anna Størkersdtr. Storhaug
."

Regner med at det er Storhaug i Skodje, ikke så mange km unna.

Marte døde i 1827

Torstein Hanssen finner jeg ikke.

Endret av Helge Bjerkevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paret er viet i Ørskog 6. jan. 1788.

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Ørskog, Ministerialbok nr. 522A03 (1773-1809), Kronologisk liste 1788, side 296-297.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15985&idx_id=15985&uid=ny&idx_side=-99

 

Det er vel da helst slik at noen et sted har lest Christen for Torsten?

Endret av Helge Bjerkevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som leitar skal finne heiter det!  :)

Christen Hanss: Kloksæt  vart gravlagd i Vatne 3. påskedag 1812, 74 år gamal.

 

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Vatne i Borgund, Ministerialbok nr. 525A02 (1778-1817), Døde og begravede 1813, side 207.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16002&idx_id=16002&uid=ny&idx_side=-113
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070903620455.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.