Gå til innhold
Arkivverket

Ættenavnet Adelsten


Terje Alfheim
 Del

Recommended Posts

Jeg har kommet til ett punkt i jakten på aner der jeg har funnet navnet Adelsten og Scancke(skrevet på flere måter).

 

Det jeg har lest meg frem til er at navnet Adelsten først kom i bruk rundt 1660 i diverse tavler.

 

Ref. Tore H. Vigerust så er dette ikke noe adelig navn og kan ikke koples til noen egentlig. Legger ved en link til en av plassene jeg fant dette.

http://aforum.genealogi.se/discus/messages/241/36862.html?1042893076

 

Her er en annen link som ref til samme personer..

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=61221

 

Så er det slik at her stopper det opp eller finnest det kilder som kan hjelpe meg videre som jeg ikke finner??

 

Ha en strålende dag alle sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv rotet meg bort i dette begrepet; etter å ha lest det jeg har kommet over tror jeg nok at Vigerust sin teori er mer trolig – at Adelsten rett og slett er enten ren fantasi eller en kanskje en fantasi-avart av Adelsfostre - han poengterer også at Dorthea trolig heller ikke har eksistert. Det er andre her på forumet som helt sikkert har langt mer ekspertise på dette området enn meg selv – selv ramler jeg innom Knut Pedersen (Schanke?) og denne «Dorthea Adelsten» igjennom en (teoretisk) datter i Karen – som var gift med Kristoffer Trondson. Karen selv blir ikke nevnt med annet enn fornavn i skiftebrev etter Kristoffer Tronds «.. Och vdj wor Kiere Moder Frue Karenn, Sallig Christopher Thrundtzens effterleuffuerschis..», så for min del stopper det med Karen og Kristoffer (da også hans foreldre er meget usikre).

 

Fra eget ståsted så håper jeg på det samme som deg, at det etterhvert forhåpentligvis avdekkes informasjon om slektsskapet rundt denne dekanen for enten å bekrefte/avkrefte videre arbeid bakover der. Jeg har i alle fall kuttet grenen der, da alt utover der virker for meg å være mye fantasi.  :)

Endret av Kjell Arne Brudvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillet og informasjonen. Det er dette jeg også har gjort. For det er ikke lett å gå videre her. Med tanke på all den feilinfo som er ute så har jeg også valgt å sette en strek der. Har leitet i Sverige for å se om jeg kan finne noen holdepunkter men det er ikke lett å finne noe sikkert..

 

Som deg Kjell Arne så er det ett håp at noen kanskje har slumpet over noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.