Gå til innhold
Arkivverket

Hirsch, I.C.W.: Danske og norske Officerer 1648-1814 er fotografert


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Hei knut

 

Jeg kan ikke gi deg en helt oppdatert status, men jeg mener vi ligger foran skjema, mye takket kf :-)

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av 45 hefter (12 bind) er status følgende:


 


Oppretting og tilrettelegging av fotografert materiale:


Alle heftene er klare, og laget pdf-filer av som da er klare til registerdannelse og senere publisering.


Noen endringer og rettelser/tillegg i pdf-filene må gjøres etter at alle registrene er ferdige.


 


Registerdannelse:


31 hefter er ferdig registrert


7 hefter er under arbeid


7 hefter er ikke startet opp


Endret av Rune Nedrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Siste oppdatering på registerdanningen er at vi nå har 3 hefter under arbeid og et halvt hefte som er påbegynt men som nå ligger uferdig.

Resten er registrert og vi er nå på over 30.000 navn i registeret.

 

Mange navn er tilknyttet norske slekter, og vil helt klart være interessante for de som forsker på disse. Registeret inneholder også en god del mennesker som er tilknyttet hæren, men ikke nødvendigvis som offiserer. Her finnes mange yrker tilknyttet forsvaret. Det er også en god del som kun har patronymikon, og ikke slektsnavn i dette materialet.

 

Jeg retter en stor takk til de som har bidratt, og foreningen vil gi de største bidragsyterne et fritt eksemplar av hele Hirsch & Hirsch på DVD + et gratis årsmedlemskap i NSF. Dere vet nok selv hvem dere er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da blir registeret med over 30 000 navn publisert fritt tilgjengelig på NSFs hjemmeside sannsynligvis om et par dager.

 

Det mangler noen få navn, men de er bestilt fotografet av en våre registranter i København og er snart på plass

 

NSF kommer til å selge hele verket på en DVD, og vi regner med at vi har de for salg rett over nyttår. Pris og tidspunkt kommer vi tilbake til

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer årets førjulsgave fra Norsk Slektshistorisk Forening!
 

Registeret på 516 sider og 31900 navn i verket Hirsch, I.C.W.: Danske og norske Officerer 1648-1814 er nå tilgjengelig for alle i en søkbar PDF-versjon
 

Verket består av tilsammen 45 hefter (bind), og over 5000 sider.
10 personer har hjulpet med registeret hvorav den flittigste har registrert 16 hefter og nestemann har registrert 14 hefter.!!!! En stor takk til alle :-).
Det mangler ca 100 navn i registeret med de vil bli supplert i midten av januar
 
Det forventes at selve DVD’en kommer ut for salg rett over nyttår
 
God Jul og Godt Nytt År!!!
Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og både utgiver (NSF) og sikkert alle som har deltatt i denne registrerings-dugnaden ville satt pris på tilbakemeldinger fra de som har lastet registeret ned og funnet noe interessant.

Det ligger både penger og hundrevis av dugnadstimer bak denne utgivelsen, og liten eller ingen respons vil selvfølgelig ikke øke lysten til å gå i gang med nye prosjekter. Det forstår sikkert alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars.

Ja det var lite ros her.

Har sett i registeret i dag og funnet interessante ting.

Mulig far til Nils Jensen Halcke født ca.1645.

 

Jeg fant tre stk. Jens Halcke.

 

Dere som har registrert dette skal ha all mulig ros for Deres arbeid.

 

Gleder til å kjøpe det ferdige produktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva gjør vi med trykk/lesefeil ? Kanskje salg av CDer bør vente en stund til en e.v. nettversjon har fått brynt seg på noen kyndige brukere som kan komme med tilbakemeldinger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser litt håpefullt at min fjerne ane Jacob Frederichsen Tostrup er med i registeret. Både han og hans kone, som svært mange både her i landet og utenfor ætter fra, har hittil vært svært vanskelige å identifisere (selv om jeg tidligere har gjettet litt ang. sistnevnte). Det gjenstår å se om Hirsch kan bidra noe som helst mer til å avhjelpe dette. I alle fall takk for innsatsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva gjør vi med trykk/lesefeil ? Kanskje salg av CDer bør vente en stund til en e.v. nettversjon har fått brynt seg på noen kyndige brukere som kan komme med tilbakemeldinger ?

Det originale verket blir nok aldri publisert på nettet. Til det er det alt for stort. Og selvfølgelig kan det finnes feil i registreringen, men det er nok heller aldri til å unngå. Å få en til å lese korrektur på over 5000 håndskrevne store protokollsider med 32 000 navn tror jeg vi kan glemme.

Vi nok slå oss til ro med at vi har gjort så godt vi kan, og vi blir nok ikke kritisert selv om vi kan ha gjort noe feil.

Dette verket finnes kun i tre eksemplarer i dag, et på Riksarkivet i København, et på Det Kongelige Bibliotek i København, og et i NSF i Oslo. Registeret er NSF alene om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til de aktuelle ildsjeler!

 

Jeg har en mystisk ane i Bergen på begynnelsen av 1700-tallet som jeg aldri har kommet videre med.  Ved manntallet her i 1714 var han oppført som "Jens Hiordt Capitainlieutnant enroulleret i Kongens tieniste".  Nå ser jeg at registeret inneholder en mulig kandidat, og krysser fingrene mens jeg venter på at selve teksten blir tilgjengelig.

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål fra oss som lurer på om ymse registertreff kan være relevante:  Går det an å si noe om organiseringen av verket, slik at man kan gjette seg til tid og/eller sted ut fra bind,hefte, side o.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder organiseringen av verket er det satt opp rent alfabetisk etter etternavn. Bind 1 har Aa-B, Bind 2 Ca-De osv.

Det er dermed dessverre umulig å fastsette tid og sted utfra treffene på navn.

 

Jeg arbeider nå med tilretteleggingen for publisering av verket og har kommet omtrent halvveis. Først rett over nyttår vil det være komplett og klart for salg.

Det dreier seg tross alt om godt over 5.000 sider med materiale fordelt på 12 bind (45 hefter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å skuffe noen.

Det er vel sånn at flertallet er det kun litt info om (navn og hvor de tjenestegjorde og kanskje noe mer), men enkelte er det masse info om.

Men dette må man jo nesten sjekke ut selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å illustrere hvilke jobb Hirsh har hatt, så skriver han følgende om kildere han måtte bruke for perioden 1648-1679. Det ville ha vært umulig å sortert dette både alfabetisk og etter år

post-3362-0-81320600-1418893458_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å skuffe noen.

Det er vel sånn at flertallet er det kun litt info om (navn og hvor de tjenestegjorde og kanskje noe mer), men enkelte er det masse info om.

Men dette må man jo nesten sjekke ut selv!

 

For å oppmuntre litt:

Med 32000 personer fordelt på ca. 5.600 sider vil det være omtrent 5,8 personer pr. A4-side.

I en god del tilfeller er ektefelle nevnt, hvem vedkommende er sønn eller bror til osv.

En del har slektsvåpen som er tegner av, dette kan søkes frem i pdf-filen.

Så er det selvsagt lite om noen også, og veldig mye om andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger både penger og hundrevis av dugnadstimer bak denne utgivelsen, og liten eller ingen respons vil selvfølgelig ikke øke lysten til å gå i gang med nye prosjekter. Det forstår sikkert alle

 

Det er fint å se at dugnadsånden lever i beste velgående, og selv om jeg tror at de fleste som er med på slike dugnader, ikke gjør det først og fremst for takkens skyld, er det hyggelig å kunne gi en velfortjent honnør til alle de tause (- og til de ikke fullt så tause) og gode bidragsyterne! En enda mer håndfast respons får dere nok når selve materialet blir tilgjengelig og lagt ut for salg over nyttår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror som Tore at mer håndfast respons vil bli gitt når materialet blir tilgjengelig for alle.

Når Lars Ove etterlyser tilbakemelding og honnør så kan jeg ikke se at han har vært så veldig flink til å gi ros til de mange her som har brukt hundrevis av timer med og hjelpe andre. Men heller snar med kritikk.

Det er vel mange som roser ved å trykke "liker dette", og rosen forsvinner på en måte.

 

Det er så mange som skulle ha vært hyllet for sin hjelpsomhet, også Lars Ove.

 

Men å kritisere og "kalle" folk blir etter min mening feil.

 

Ros kommer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les #81.

 

Har jeg nevnt noe om ros? Jeg ber ikke om ros men jeg ber om tilbakemeldinger fra de som finner noe interessant. Men det var tydeligvis også feil, så jeg ber om unnskyldning for oppfordringen.

 

Og takk for den Odd Annar!! Jeg kan ikke huske å ha kritisert noen som har har brukt hundrevis av timer for å hjelpe andre. Jeg har selv i mange år brukt hundrevis av timer for å tilby både hjelp og gi mange tilgang på slektsrelatert materiale, og jeg har blitt kritisert haugevis av ganger. Det får voksne folk som stikker fram nesen tåle!

 

Men nå må denne tråden komme på sporet igjen. Dette dreier seg om Hirsch&Hirsch, ikke om undertegnede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt nå ut dette tøvet om ros, voksne mennesker kan da vel selv vurdere sin innsats realistisk og trenger ikke "likes" og smilefjes som om de var fjortiser med dårlig selvbilde !!!

Det viktige nå er å få tilbakemeldinger om feil/mangler slik at mest mulig kan korrigeres før produksjon av CDer for salg.

 

Jeg syntes at initiativet til digi-prosjektet var bra og bør anerkjennes ved bruk av resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med Tore Langholms innlegg (#88) fant jeg en feil i arbeidet jeg selv gjorde i bind 5-2.. Jeg ser at på side 141 i bind 5-2 er det en "Hiort, Jens Edvard," og så "Hiort, Jens (Jacob)." Da jeg skrev av navnene må jeg ha oversett sistnevnte, da han mangler i registeret. Får håpe dette var et unntak. :/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med Tore Langholms innlegg (#88) fant jeg en feil i arbeidet jeg selv gjorde i bind 5-2.. Jeg ser at på side 141 i bind 5-2 er det en "Hiort, Jens Edvard," og så "Hiort, Jens (Jacob)." Da jeg skrev av navnene må jeg ha oversett sistnevnte, da han mangler i registeret. Får håpe dette var et unntak. :/ 

 

Jeg har fått et par spørsmål om feil og vi vil se på disse etterhvert som de kommer inn. Hvis det er flere feil, eller vesentlige feil, vil vi rette dem opp og deretter publisere nytt register.

Vi takker for slike spørsmål som måtte komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil, ja. det er jo spørsmål om hva som behøver rettes. Jeg har funnet en liten feil,  "Kühn, Gerog Friedrich 295 6-3". Men jeg som så mange andre ser fram imot å få mer informasjon, om det er med, om mine aner. Takk for ett godt initiativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.