Gå til innhold
Arkivverket

Hirsch, I.C.W.: Danske og norske Officerer 1648-1814 er fotografert


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Når man sitter time etter time å registrerer, regner jeg med at det vil finnes en del små trykkfeil som nevnes i forrige innlegg. (Georg - Gerog) osv. Verre er det om man har glemt å registrere en person som nevnt i innlegg 98. Slike feil vil sannsynligvis ikke oppdages før selve verket kommer. Kanskje oppfordre til en ny dugnad da, slik at de som kjøper verket samtidig sitter med registret oppe og kan påpeke slike feil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at dette godt kan være en dugnad som varer utover utgivelsen, slik at registeret oppdateres etterhvert som feil oppdages. Det er det ingenting i veien for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirsch har jo en pussig alfabetisering så jeg tror nok for min del at de avfotografte originalene har mest interesse. Men for all del, et søkbart register kan være til nytte slik at man kan finne frem til aktuelle sider i originalene. Det betyr vel at hele registeret må samles i én, søkbar fil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei,

 

Er det satt noen pris og lanseringsdato for dette?

 

Jeg ser at Heinrich Johan von Rumelhofs våpen skal være gjengitt her, og det hadde vært spennende å se om dette sammenfaller med de kildeløse og kanskje spekulative slektsbøkene eller om dette blir noe annet; ref. http://forum.arkivverket.no/topic/180444-rummelhoff-eldre-kilder-og-slutninger/. Riksarkivet har dessverre ikke seglet i registeret.

 

Når registeret sier med Våpen, kan noen utdype hva man kan forvente her for oss som aldri har sett dette verket?

 

Ellers takk for et supert arbeide :)

Endret av Morten Abrahamsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Er det satt noen pris og lanseringsdato for dette?

 

Jeg ser at Heinrich Johan von Rumelhofs våpen skal være gjengitt her, og det hadde vært spennende å se om dette sammenfaller med de kildeløse og kanskje spekulative slektsbøkene eller om dette blir noe annet; ref. http://forum.arkivverket.no/topic/180444-rummelhoff-eldre-kilder-og-slutninger/. Riksarkivet har dessverre ikke seglet i registeret.

 

Når registeret sier med Våpen, kan noen utdype hva man kan forvente her for oss som aldri har sett dette verket?

 

Ellers takk for et supert arbeide :)

 

NSF skal ha styremøte 12 januar, og da vil pris og lanseringsdato bli satt.

 

Når det gjelder våpenet eller slektsvåpenet Rummelhof brukte så er det avtegnet i verket, og H&H var veldig flink til å oppgi kilder, men jeg har ikke verket her, så jeg kan ikke opplyse deg om hvilke kilder han har brukt i dette tilfelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Er det satt noen pris og lanseringsdato for dette?

 

Jeg ser at Heinrich Johan von Rumelhofs våpen skal være gjengitt her, og det hadde vært spennende å se om dette sammenfaller med de kildeløse og kanskje spekulative slektsbøkene eller om dette blir noe annet; ref. http://forum.arkivverket.no/topic/180444-rummelhoff-eldre-kilder-og-slutninger/. Riksarkivet har dessverre ikke seglet i registeret.

 

Når registeret sier med Våpen, kan noen utdype hva man kan forvente her for oss som aldri har sett dette verket?

 

Ellers takk for et supert arbeide :)

Hei.

Våpenskjoldene er skisser som nok kan brukes som grunnlag for en korrekt rekonstruksjon av originalene, og med riktige farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Våpenskjoldene er skisser som nok kan brukes som grunnlag for en korrekt rekonstruksjon av originalene, og med riktige farger.

Våpnene er skisser tegnet med "blyant" og er i gråtoner. Som det sies lenger opp er ofte kilden nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere,

 

Takk for nyttig informasjon, og jeg ser frem til at produktet kommer seg på hyllene :) Det virker særdeles spennende og jeg håper dette sørger for en god oppsving på militærforskningen - og med litt hell ser vi kanskje at digitalarkivet klargjør litt skifter også ;)

 

Nok en gang, takk for et supert bidrag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg ble oppmerksom på boken til Hirsch i går. Jeg leter innimellom etter slektninger og har bl.a. "stoppet opp" på Nils Jensen Halck. (Nils Jensen Halk er for øvrig omtalt i Selbuboka, som ligger åpen på internett på www.selbuboka.no) Jeg fikk tips om Hirsch-boka på et dansk forum i går og fant jo fort frem til det arbeidet som nylig er gjort med registrering av navn. Det er jo et enormt register - nokså imponerende arbeid må jeg si. Det er nokså høy wow-faktor på dette!

 

Nå gleder jeg meg også til at boken blir tilgjengelig. Nå forstår jeg at dere planlegger å selge boken på CD-plater. Det er jo i og for seg greit nok, men hadde det ikke vært enklere å legge det ut gratis til nedlastning og så ha en donasjonsordning? Det kan jo stå noen ord på nedlastnings-siden om hva arbeidet med dette har kostet i flybilletter, hotellregninger og timevis med jobbing. Og så ber dere derfor alle om å være så greie å betale inn til en konto - og beholde ære og samvittighet. Dere kan jo også lokke med at dersom det kommer inn en del donasjoner så har dere andre lignende prosjekter dere kan gå i gang med. En del vil nok slå opp i boka og ikke betale, men jeg vil tro dette er så spennende for mange at man betaler av glede over hva man finner. Dere kan jo også foreslå et beløp for en "passelig donasjon".

 

På den måten slipper dere arbeidet med å produsere CD-er og dere slipper arbeid med utsendelse og oppfølging av betaling. Jeg har selv vært kasserer for en forening og vet hvor mye arbeid der er å følge opp sliktnoe. Velvel, det er bare en ide fra min side.

 

Fenrik Halck dukker opp i Trondhjem før 1678. Dette var en tid med mye kriging mellom Danmark/Norge og Sverige - der grensen ble flyttet flere ganger og Jämtland etter hvert ble svensk område. Kirkesognet Halk i Syd-Jylland ligger rett ved grensen - også her var det krigshandlinger. Jeg har derfor tenkt at Halck-familien sannsynligvis kom fra Halk sør på Jylland. Men nå får jeg antageligvis vite svaret nokså snart. Har jeg vært på sporet eller har jeg vært på bærtur - spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Geir.

Nils Jensen er skrevet Holck i denne boken. I kirkebøker for Stjørdal og Selbu skriver presten alltid Halcke.

Bygdebokforfatterne for området bruker Holck.

 

Torstein Nilsen Halcke  hos Hirsch er Nils Jensens sønn og bodde på Stjørdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Selbuboka står det transkribert til Halch (med h). Jeg mener også å ha sett navnet skrevet Nils Jensen Halen et sted (husker ikke hvor). Han kjøpte gårdene Bell og Botn og har masse etterkommere. Men nå er vi langt off-topic her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off-topic eller ikke.

Det er stor forvirring om hvem Nils Jensen var. Var han en Holck eller en Halcke.

I dette verket brukes Holck og Halcke om respektive far og sønn.

 

Jeg synes ikke vi skal være redd for og være off-topic.

 

Vet vi noe, er det lov å dele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå fått fotografert de bildene som var dårlige eller manglet, så nå er det komplett.

NSF Trøndelag´s slektskafe lørdag 17/1 så vil jeg ha med meg et sett til demonstrasjon

 

Det gjenstår å produsere DVDér, men det har vi utstyr for selv.

 

På NSFs styremøte 19/1 så skal vi bli enige om lanseringsdato og pris. Prisen blir nok kanskje mellom kr 400 og 500

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 108 år har originalen til dette materialet ligget på Det Kongelige Bibliotek i København, med en kopi på Rigsarkivet samme sted. Materialet ble i sin tid fotografert til micro-fiche med en utrolig dårlig kvalitet (jeg har sett det)

Ingen forening i Danmark har fotografert det.

NSFs formann og nestformann dro på billigste måte til København i fjor, og de bodde på det billigste overnattingsstedet i byen. Det ble en stor sovesal sammen med en rekke andre mennesker som festet. Ikke mye søvn

Rune og Håvard brukte 2 dager på Rigsarkivet til å fotografere over 5000 bilder, og Rune har i ettertid redigert alle bildene.

10-12 medlemmer i NSF har laget registeret med nesten 32 000 navn. En kjempejobb.

 

Nå er hele verket klart, og jeg håper dere forstår at dette ikke er gratis. Prisen er allikevel meget billig. Dette er uten tvil en av de største prosjektene NSF har hatt de siste årene, og vi er som alle andre foreninger avhengig av inntekter for å overleve http://genealogi.no/

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Siste oppdatering på registerdanningen er at vi nå har 3 hefter under arbeid og et halvt hefte som er påbegynt men som nå ligger uferdig.

Resten er registrert og vi er nå på over 30.000 navn i registeret.

 

Mange navn er tilknyttet norske slekter, og vil helt klart være interessante for de som forsker på disse. Registeret inneholder også en god del mennesker som er tilknyttet hæren, men ikke nødvendigvis som offiserer. Her finnes mange yrker tilknyttet forsvaret. Det er også en god del som kun har patronymikon, og ikke slektsnavn i dette materialet.

 

Jeg retter en stor takk til de som har bidratt, og foreningen vil gi de største bidragsyterne et fritt eksemplar av hele Hirsch & Hirsch på DVD + et gratis årsmedlemskap i NSF. Dere vet nok selv hvem dere er :)

Hei igjen.

Hvordan ble det med et gratiseksemplar av DVDen og NSF-medlemskapet for dugnadsgjengen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt dvd-en (2,8 GB) og er veldig imponert over kvaliteten på det scannede materiale. 

 

Registeret er viktig, men jeg vil gjerne nevne at jeg flere ganger først finner den personen jeg leter etter når jeg blar i det scannede materiale. Etter at jeg ikke har funnet ham ved i søk i registeret. Det skyldes trolig ikke skrivefeil i registeret, men at navnet har en variant som en ikke har tenkt på. Det har jeg sett flere eksempler på særlig når det gjelder ulike vokaler.  Eks. o eller oe istedenfor ø, e istedenfor æ, ä istedenfor .. osv. 

 

Jeg anbefaler å finne det området hvor slektsnavnet er (via registeret) og så bla litt frem og tilbake for å se om det kan dukke opp varianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos Institut Deutsches Adelsforschung finner jeg:

 

Königlich Dänischem und Norwegischem Dienst stehenden Offiziere (aus dem zeitraum 1648 bis 1814)

Kan dette være Kilder til Hirsch ?

; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var inne på internettsidene til Institut Deutsche Adelsforschung, men jeg finner ikke dette jeg. Hadde vært spennende å snuse i - så har du en link eller noe så hadde jeg vært takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Du får nok ikke kikke på materialet deres: først må du betale for å få en oversikt over hvor din etterlyste person er å finne i deres data, så kan du bestille, og betale for, en utskrift etter ditt valg. Ikke akkurat "no cure, no pay" !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat. Nå var det mer for å "bla og titte" og mindre for å finne en "etterlyst person" jeg tenkte - og jeg kunne jo alltids betalt litt for det. Men takk så mye for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.