Gå til innhold
Arkivverket

Barken "Leif"


Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Noen i forumet som vet om det er mulig å skaffe bilde av barken "Leif" som i

midten av 1800-tallet seilte mellom Norge og Amerika med emigranter.

Jeg vet at den gjorde en tur i 1866, og på den tid kunne den til og med ha blitt fotografert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ha vært denne? http://www.sjohistorie.no/portal/skip/l/1198073475.06?distrikt=

 

Det er dog en skonnert. Jeg er ikke så godt kjent med skipstyper, men visstnok er en skonnert et skip med to eller flere master, og bark et skip med tre eller flere. Bildet viser to master, så muligens feil skip.

 

Står solgt til Drammen i 1909, men den må ha vært i Norge en stund før dette. Hvis man går inn på mannskapet  som har tjenestegjort ombord ser man at enkelte mønstret på lenge før 1909.

 

Sjøhistorie har flere "Leif," men den jeg linket til over er den eneste bygget før 1866: http://www.sjohistorie.no/seksjoner/skip/skipsliste?registertype=None&type=skip&distrikt=&letter=l

Endret av Alexander Glasø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innbilte meg at LEIF måtte være et sjeldent skipsnavn, men så viser det seg å være tvert imot.  Merkelig!

Berit Knudsen henviser til riktig båt, ser det ut for. Eier var altså Jacob Sømme i Stavanger. Men så var det et

mulig bilde, da! Finnes det noe "galleri" for gamle skipsbilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barken Leif det her er snakk om ble bygget 1857 i Egersund og hørte hjemme i Stavanger. Den ser ut til å ha forsvunnet ut av registrene rundt 1873.

Mulig en henvendelse til Stavanger sjøfartsmuseum eller Norsk Maritimt Museum kan fremskaffe et bilde.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene. Dessverre har ingen av dem ført til noe resultat, så min amerikanske

venninde.må nok nøye seg med å finne bilde av en annen bark på internett til bruk i sin

slektsbok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.