Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av sjømannsrull fra Tønsberg


Marit Bue
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Er det noen som kan hjelpe meg med å tyde noe av informasjonen i to sjømannsruller?

 

Det ene gjelder Olaf Sørensen Aas, patentnummer 11214.

Hva står det i første linje i kolonne 4?

Hva heter båten han mønstret på 16.05.1931?

 

Det andre gjelder Rikard Sørensen, patentnummer 6801.

Hva står det i feltet for anmerkninger?

Hva står det om han angående utskrivningsplikt?

 

Blir veldig glad for hjelp med å tyde kilden, og for eventuelle forklaringer til det som står skrevet.

 

 

 

 

 

post-6215-0-62191100-1410468782_thumb.jpg

post-6215-0-35760200-1410468798_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaf:

I fyrste line i 4. kolonne står 1. ktg. - utan at eg veit kva det står for... 

 

Rikard:

I merknadsfeltet: 14/3 93 Permitt

Hjemkomst

meldt 29/1 95 – 

 

Rikard var utskrivingspliktig inntil 1900 14/1, og vart utskriven 7/3 89. I merknadsfeltet står ein overstroken(?) m og 3/10 89 An(n)ulleret hjemsendt

Endret av Atle Brandsar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Mange takk for hjelpen! Spesielt dette med hjemkomst meldt og annulleret hjemsendt klarte jeg ikke å tyde i det hele tatt.

 

Olaf

Kan 1.ktg bety 1.kontingent og muligens ha noe med sjøforsvaret å gjøre? Jeg synes det ser ut som datoen under er 1/4 -30. På det tidspunktet var han 19 år. Jeg har for øvrig blitt fortalt at han var i marinen og hadde noe med panserskipet "Norge" å gjøre i 1939, men disse opplysningene har jeg ikke fått sjekket nærmere.

 

Rikard

Permitt betyr kanskje permisjon/permittert? Når det står hjemkomst meldt 29/1 95, kan det være at han avsluttet sjømannslivet da? Vet at han giftet seg i 1896.

Kan den andre opplysningen om hjemsending bety at han av en eller annen grunn var i forsvaret i kun 7 måneder? Hva står det forresten om påmønstring og avmønstring i perioden 29/4 89 og 28/9?

 

Dette ble visst masse nye spørsmål, men det er vel sånn det ofte er :-) Et problem løst og to nye dukker opp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.