Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Morten Granerud

Familiens to store gåter.

Recommended Posts

Morten Granerud

En av familiens grunnpilarer Simen Pedersen f. 11.02.1832 ble borte fra familien mellom 1907 og sannsynligvis 1910. Hans kone Anne Sollien er for folketellingen i 1910 oppført som enke, men ingen har hørt at hun visste noe om mannens forsvinning. De trodde at han forsvant til Hamar eller Kristiania,

men ingen vet med sikkerhet. Denne uken fant jeg imidlertid en Simen Pedersen født i 1832 som døde i

Furnes i 1908. Det er imidlertid noen opplysninger jeg ikke får til å stemme der. Kan noen hjelpe med å verifisere at det er rette vedkommende eller bekrefte at det ikke er ham. Han har vært "borte" fra familien i 107 år så det hadde vært fint å ham på plass.

Charles Leonard Simonsen som er førstnevntes sønnesønn f. 24.02.1898, ble folketelt boende med sin familie i Kristiania i 1910. Etter dette finner vi ham ingen steder. Vi har sjekket dødsfall i Gamle Aker menighet fram til 1930. Sjekket emigrasjonsprotokoller fra Oslo. Adressebøker i Oslo fra 1916 fram til1948. Vi finner ikke spor etter ham. Kan noen hjelpe med dette?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Astrid Ryen

Anne Sollien i 1910:  http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036395003212

 

Simen Pedersen født 1832 som døde i Furnes 1908:

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Furnes, Ministerialbok nr. 1 (1907-1935), Døde og begravede 1908, side 380.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=19&idx_id=19&uid=ny&idx_side=-352

Edited by Astrid Ryen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Astrid Ryen

Den Simen Pedersen som døde i Furnes, er født der (Hoelseie), kan dette stemme med hva du ellers har om ham? Jeg spør fordi jeg jo ikke vet noe om ham.

 

Dette kan være han som døde i Furnes i 1908 i FT 1900, nå må du si om dette stemmer eller ikke!

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037048001868

 

 

 

Edited by Astrid Ryen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Morten Granerud

Den Simen Pedersen som døde i Furnes, er født der (Hoelseie), kan dette stemme med hva du ellers har om ham? Jeg spør fordi jeg jo ikke vet noe om ham.

 

Dette kan være han som døde i Furnes i 1908 i FT 1900, nå må du si om dette stemmer eller ikke!

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037048001868

Det er noe av det jeg ikke får til å stemme. Han er oppgitt å være født i Sørlunden i Furnes. Så står det noe med eie etter navnet hans som jeg ikke greier å tyde. Samt bostedet hans som skal være Sollien der de bodde, og at fattigvesenet har måttet ta hånd om ham. Jeg finner imidlertid ingen annen som heter Simen Pedersen som er født i 1832 representert i noen folketellinger fra 1832 og fremover.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Astrid Ryen

Det som står i KB Furnes 1908: Huseier g(ift) Simen Pedersen Valeigeie født 1832 Holseie, bopel Valeigeie, død av Kræft

Edited by Astrid Ryen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Astrid Ryen

1910:

 

01 Anne Sollien 09.06.1842 Øier hm e rentenist b 002 01 Oskar S. Granerud 11.04.1884 Nes s ug skrædder S b 003 01 Sigvart Pettersen 06.11.1891 Nes fl ug dagarbeider b 004 01 Karl Oskar Simonsen 00.10.1905 Kristiania b ug

sønnesøn

 

 

 

1900:

 

006 02 Simen Pedersen 1832 Furnes Hed Hf g Skrædder f. eg. regning b 007 02 Agnete Larsdtr 1841 Øier Gudbrd. Krs Hm g Håndværkskone b 008 02 Oskar Simensen 1884 Nes herred* S ug Driver håndarb. sam. med faderen b 009 02 Sigvart Petersen 1891 Nes herred* FL ug Forsørges hos sine besteforældre

 

For meg ser det ut til å være samme familie, men kona til Simen Pedersen har forskjellig navn.

 

Takk for at du rettet på meg, Anne - Lise.

Edited by Astrid Ryen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Randi Elisabeth Haugros

Samme familie i 1865?

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0411&kenr=004&bnr=0057&lnr=000

 

 

Utdrag av ft

Simen Pedersen Husf g Gbrg Selv. Skrædder 1834 Furnæs

Anne Larsdatter hans Kone g 1842 Øier i Gudbransd.

Ludvig Simensen deres Søn ug 1862 Gjøvig

Petter Simensen deres Søn ug 1864 Næs

 

 

Mvh Randi Elisabeth Haugros

Share this post


Link to post
Share on other sites
Berit Knudsen

Fødsel og dåp til Simen, nederst h.side. Simen ble født på Sørlunden i Furnes http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9056&idx_id=9056&uid=ny&idx_side=-209

 

Iflg. Rygh så har gården Sørlunden gnr. 228 og Hol i Furnes gnr. 308. Nå vet ikke jeg hvor mye vekt man skal legge på fødestedet. De kan jo ha flyttet til Hol seinere og Simen vokste opp der ? Valsig er gnr. 315 i Furnes.

 

Det høres veldig usannsynlig ut at  kona ikke visste hvor Simen bodde, selv om de skulle ha skilt lag. Han døde jo på Valsig i Furnes. Synd dødsmeldingene ikke er skannet.

 

Her hadde det skjedd mye. Jeg ble distrahert underveis og tok derfor lengere tid enn jeg trodde.

Edited by Berit Knudsen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Randi Elisabeth Haugros

Legger ved dåpen til Simen Pedersen født i 1832, Sørlunden i Furnes:

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Furnes i Vang, Klokkerbok nr. 5 (1815-1836), Fødte og døpte 1832, side 413-414.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9056&idx_id=9056&uid=ny&idx_side=-209

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070512920253.jpg

 

 

Jeg har lett etter hans konfirmasjon men har ikke funnet den.

 

Jeg finner en konfirmasjon i kirkeboka for Vang i Vang, Simen Pedersen Holseie, med far Peder Simensen og mor Gunnaar (?) ??

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vang i Vang, Klokkerbok nr. 8 (1832-1854), Konfirmerte 1847, side 184.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1494&idx_id=1494&uid=ny&idx_side=-207

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051003010284.jpg

 

Kan det være denne siste som døde i 1908?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Anne J. Engmo

Konfirmasjonen i Nes 1846 (nr. 25) Permanent sidelenke:Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9091&idx_id=9091&uid=ny&idx_side=-155


Har lett etter vielsen i Vardal, Øyer  og Nes, men ikke funnet den sålangt. Ved en dåp (tror det var Oskar 1884) sto det at de ble gift i 1862.

Edited by Anne J. Engmo

Share this post


Link to post
Share on other sites
Berit Knudsen

Vielsen 13/2 1862 Hamar i Vang, far Peder Larsen http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9006&idx_id=9006&uid=ny&idx_side=-175

Klokkerboka, og her står det en del opplysninger http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8838&idx_id=8838&uid=ny&idx_side=-130

 

 

 

 

Charles Leonard i 1900 http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037045046682 og 1910 http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036392134631

Uff det er så irriterende at dette automatisk ble lagt inn i samme svar. Jeg hadde ønsket det som et eget innlegg for ikke å blande det sammen.

Edited by Berit Knudsen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gunnar Sigdestad

Hei Morten!

For å vere sikker på at det er den rette Simen Pedersen, bør du sjå i lensmannens dødsfallsprotokoll. Det står ektefelle og barn oppførte.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Grete Jøraas

Det er noe av det jeg ikke får til å stemme. Han er oppgitt å være født i Sørlunden i Furnes. Så står det noe med eie etter navnet hans som jeg ikke greier å tyde. Samt bostedet hans som skal være Sollien der de bodde, og at fattigvesenet har måttet ta hånd om ham. Jeg finner imidlertid ingen annen som heter Simen Pedersen som er født i 1832 representert i noen folketellinger fra 1832 og fremover.

Simen blir tatt hånd om av fattigvesenet, mens enken Anne er rentenist (lever av formue) - dette kan vel ikke være riktig par?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Morten Granerud

Vielsen 13/2 1862 Hamar i Vang, far Peder Larsen http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9006&idx_id=9006&uid=ny&idx_side=-175

Klokkerboka, og her står det en del opplysninger http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8838&idx_id=8838&uid=ny&idx_side=-130

 

 

 

 

Charles Leonard i 1900 http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037045046682 og 1910 http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036392134631

Uff det er så irriterende at dette automatisk ble lagt inn i samme svar. Jeg hadde ønsket det som et eget innlegg for ikke å blande det sammen.

 

Dette stemmer med de opplysninger jeg har fra før. De tre andre søsknene her vet jeg hva som har

skjedd med, selv om det også har vært komplisert.(Søsknene til Charles Leonard), men han er ikke å finne.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Anne-Lise Hansen

Statsarkivet skriver at dødsfallet til Simen Pedersen i 1908 ble meldt av svigerdatteren, Oline Simensen.

http://forum.arkivverket.no/topic/192356-kan-det-v%C3%A6re-familiens-forsvunnede-forfar/#entry1627648

Om dette er riktig Simen, går det kanskje an å nøste derfra? Vet du hvilken av sønnene en Oline var gift med?

 

Barnebarnet Sigvart hadde Petter Simensen og Marie Eriksdatter som foreldre:

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Nes i Nes, Klokkerbok nr. 6 (1890-1932), Fødte og døpte 1892, side 7-8.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4741&idx_id=4741&uid=ny&idx_side=-7
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060626160223.jpg

(Nr. 3 og 4 - tvillinger)

Edited by Anne-Lise Hansen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Morten Granerud

Dette stemmer med de opplysninger jeg har fra før. De tre andre søsknene her vet jeg hva som har

skjedd med, selv om det også har vært komplisert.(Søsknene til Charles Leonard), men han er ikke å finne.

 

 

Jeg har også familieopplysninger for Simen Pedersen tilbake til 1750 ca., men altså ikke hvor han ble av. Ingen kjenner noen grav, eller historie om hva som er skjedd. Det som taler for at det er han som døde i Furnes er at jeg ikke har funnet noen annen Simen Pedersen i folketellinger som er født i 1832,og at det er i Furnes som jo ikke er langt unna Nes der hvor de bodde. Det som taler mot er bosted, fødested og at fattigvesenet har tatt hånd om ham. Etter mine opplysninger skulle det ikke være

nødvendig. Men det står så mange akkurat samtidig i Furnes som er tatt hånd om at jeg vet ikke om det er skjedd noe særskilt her. Både sidene før og etter er fulle av folk som er tatt hånd om av fattigvesenet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Randi Elisabeth Haugros

Det er to Simen/Simon som blir døpt i Vang i 1832

 

Den ene er Simen med foreldere Peder Simensen og Marthe Larsdatter, Sørlunden.

 

Den andre er Simen/Simon Pedersen født i september 1832 med foreldre Peder Simonsen og Gunaar Andersdatter. Det står Holseje på far hvis jeg ikke tar helt feil.

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vang, Ministerialbok nr. 9 (1826-1841), Fødte og døpte 1832, side 80.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9060&idx_id=9060&uid=ny&idx_side=-83

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070512930411.jpg

 

Denne Simen la jeg inn konfirmasjonen til i innlegg 10.

 

Simen f. 12. september 1832 blir gift i 1861 med Inger Kristiansdatter.

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vang i Vang, Ministerialbok nr. 12 (1855-1870), Ekteviede 1861, side 241.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8841&idx_id=8841&uid=ny&idx_side=-240

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070118360447.jpg

 

Her er de i ft 1865:

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0414&kenr=011&bnr=0070&lnr=000

 

 

Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet

Simen Pedersen g Husmand med Jord 1831 Vang

Inger Christiansdatter hans Kone g 1830 Vang

Peder Simensen deres Søn ug 1857 Vang

Christian Simensen deres Søn ug 1860 Vang

Gulbrand Simensen deres Søn ug 1863 Vang

!! Simensd.* deres Datter ug 1865 Vang

 

Simen og Ingers sønn Gudbrand Simensen er trolig denne Gudbrand på Svenskerud i Furnes i 1910:

(Fødselsår stemmer ikke med fri 1865)

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=0413&kenr=002&bnr=0088&lnr=00

 

Gudbrands kone heter Oline.

Gudbrand og Oline blir viet i 1884, brudgommen har opphold på Valsig øvre:

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Furnes i Vang, Ministerialbok nr. 18B (1880-1906), Ekteviede 1884, side 408.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6005&idx_id=6005&uid=ny&idx_side=-142

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070110620409.jpg

 

 

 

Her er Simen og Inger på Svenskerud i 1910:

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0413&kenr=006&bnr=0094&lnr=00

Inger Svenskerud, enke, har opphold av fattigvæsenets (Furnes pleiehjem) i 1910.

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=0413&kenr=002&bnr=43a,%20b&lnr=00

 

 

Mvh Randi Elisabeth

Edited by Randi Elisabeth Haugros

Share this post


Link to post
Share on other sites
Morten Granerud

1910:

 

01 Anne Sollien 09.06.1842 Øier hm e rentenist b 002 01 Oskar S. Granerud 11.04.1884 Nes s ug skrædder S b 003 01 Sigvart Pettersen 06.11.1891 Nes fl ug dagarbeider b 004 01 Karl Oskar Simonsen 00.10.1905 Kristiania b ug

sønnesøn

 

 

 

1900:

 

006 02 Simen Pedersen 1832 Furnes Hed Hf g Skrædder f. eg. regning b 007 02 Agnete Larsdtr 1841 Øier Gudbrd. Krs Hm g Håndværkskone b 008 02 Oskar Simensen 1884 Nes herred* S ug Driver håndarb. sam. med faderen b 009 02 Sigvart Petersen 1891 Nes herred* FL ug Forsørges hos sine besteforældre

 

For meg ser det ut til å være samme familie, men kona til Simen Pedersen har forskjellig navn.

 

Takk for at du rettet på meg, Anne - Lise.

 

Dett er de samme. Anne Larsdtr. skiftet navn når de kjøpte eiendommen Sollien. Agnete er en feilskriving i folketellingen.

 

Samme familie i 1865?

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0411&kenr=004&bnr=0057&lnr=000

 

 

Utdrag av ft

Simen Pedersen Husf g Gbrg Selv. Skrædder 1834 Furnæs

Anne Larsdatter hans Kone g 1842 Øier i Gudbransd.

Ludvig Simensen deres Søn ug 1862 Gjøvig

Petter Simensen deres Søn ug 1864 Næs

 

 

Mvh Randi Elisabeth Haugros

Ja, det er samme familie. De fikk 11 barn. 9 vokste opp.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Randi Elisabeth Haugros

I denne utgaven av ft 1900 står det at Svenskerud ligger under gardsnummer 315, bruksnr. 4.

Utfra oversikten som Anne-Lise la inn i innlegg 6 skulle det tilsi at Svenskerud var en plass under Valsig nedre, gnr. 315, bn. 4:

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=f00413&gardpostnr=649&personpostnr=3880#nedre

 

 

Mvh Randi Elisabeth Haygros

Share this post


Link to post
Share on other sites
Morten Granerud

Det er to Simen/Simon som blir døpt i Vang i 1832

 

Den ene er Simen med foreldere Peder Simensen og Marthe Larsdatter, Sørlunden.

 

Den andre er Simen/Simon Pedersen født i september 1832 med foreldre Peder Simonsen og Gunaar Andersdatter. Det står Holseje på far hvis jeg ikke tar helt feil.

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vang, Ministerialbok nr. 9 (1826-1841), Fødte og døpte 1832, side 80.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9060&idx_id=9060&uid=ny&idx_side=-83

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070512930411.jpg

 

Denne Simen la jeg inn konfirmasjonen til i innlegg 10.

 

Simen f. 12. september 1832 blir gift i 1861 med Inger Kristiansdatter.

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vang i Vang, Ministerialbok nr. 12 (1855-1870), Ekteviede 1861, side 241.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8841&idx_id=8841&uid=ny&idx_side=-240

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070118360447.jpg

 

Her er de i ft 1865:

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0414&kenr=011&bnr=0070&lnr=000

 

 

Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet

Simen Pedersen g Husmand med Jord 1831 Vang

Inger Christiansdatter hans Kone g 1830 Vang

Peder Simensen deres Søn ug 1857 Vang

Christian Simensen deres Søn ug 1860 Vang

Gulbrand Simensen deres Søn ug 1863 Vang

!! Simensd.* deres Datter ug 1865 Vang

 

Simen og Ingers sønn Gudbrand Simensen er trolig denne Gudbrand på Svenskerud i Furnes i 1910:

(Fødselsår stemmer ikke med fri 1865)

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=0413&kenr=002&bnr=0088&lnr=00

 

Gudbrands kone heter Oline.

Gudbrand og Oline blir viet i 1884, brudgommen har opphold på Valsig øvre:

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Furnes i Vang, Ministerialbok nr. 18B (1880-1906), Ekteviede 1884, side 408.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6005&idx_id=6005&uid=ny&idx_side=-142

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070110620409.jpg

 

 

 

Her er Simen og Inger på Svenskerud i 1910:

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0413&kenr=006&bnr=0094&lnr=00

Inger Svenskerud, enke, har opphold av fattigvæsenets (Furnes pleiehjem) i 1910.

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=0413&kenr=002&bnr=43a,%20b&lnr=00

 

 

Mvh Randi Elisabeth

Jeg har etter å ha sett på din informasjon, og dine lenker, blitt overbevist om at dette IKKE er min oldefar som døde i Furnes i 1908. Da har jeg eliminert den teorien, men er like langt i spørsmålet om

hvor han er blitt av.

Takk til deg allikevel for et imponerende arbeid, og en rask og logisk rekkefølge fram mot slutningen.

Jeg er virkelig imponert!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Randi Elisabeth Haugros

Takk skal du ha!

 

Du får gjøre som Statsarkivet i Hamar foreslår, se på dødsfallmeldingen til enken Anne Sollien.

 

Lykke til!

 

Mvh Randi Elisabeth Haugros

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.