Gå til innhold
Arkivverket

Anders Kopperud og Anne Gundersdatter, Skedsmo 1723


Per Otto Egeberg Asak
 Del

Recommended Posts

Her må jeg tilstå en DØDSSYND. Jeg har ikke nevnt kilden til et notat jeg har lagt inn i Skedsmo bygdebok bd. 2 side 22. (Se overskriften)

Det dreier seg om gården Kopperud i Skedsmo. I 1701 heter brukeren Amund Andersen oppgitt alder 30 år, men bygdebok forfatteren skriver også andre steder at han heter Amund Amundsen.

Iflg matrikkel 1723 er Anders bruker på Kopperud. I bygdeboka nevnes han der helt til1739, alltid uten patronymikon. Det kan være den samme som Anders Kopperud som jeg har i notatet ovenpå. I bygdeboka står det ingen ting om at han var gm. Anne Gundersdtr.

Jeg har leita igjennom Ministrialboka både for Skedsmo og Sørum. Jeg kan ha oversett noe, spesielt Skedsmo er utydelig å lese i "skannende kirkebøker" på den tiden.

 

Jeg har altså ikke funnet igjen kilden til mitt notat som jeg har lagt inn i bygdeboka. Det er lenge siden jeg har gjort det, men forleden dag tok jeg en ny titt i bygdeboka og fant igjen lappen. Jeg har vridd hjernen og prøvd å finne kilden til notatet.

 

Hvis noen prøver seg på denne "nøtta" er jeg takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner dette:

 

Kisten, 1722

Akershus fylke, Skedsmo, Ministerialbok nr. 2 (1715-1727), Fødte og døpte 1722, side 40. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7614&idx_id=7614&uid=ny&idx_side=-41
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061101040331.jpg

 

Engebret, 1725, sønn av Anders Kopperud

Akershus fylke, Skedsmo, Ministerialbok nr. 2 (1715-1727), Fødte og døpte 1725, side 53. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7614&idx_id=7614&uid=ny&idx_side=-54
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061101040344.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen Takk Grethe. Den første linken var tydelig, og den hadde jeg oversett. Jeg var mst opptatt av giftemål.

Brukerrekka på Kopperud rundt 1700 er vel rimelig klar. I manntallet 1701 er Amund (Amundsen eller Andersen) bruker. I 1722 har en Anders blitt bruker på Kopperud. Det må være nære slektninger på Ausen i Sørum, siden flere dukker opp som faddere i 1721, og Ausen er ikke akkurat nabogård. Kan den foreløbige antatte (kone?)Anne Gundersdtr være fra Ausen?, siden samme patronymikon gikk igjen på folkene fra Ausen. Anne Gundersdtr har vi ennå ikke fått bekreftet.

Før jeg går videre skal jeg sjekke den nye bygdeboka for Sørum, Ausen i bd. 4 tror jeg.

Den andre linken fra 1726 var utydelig for meg, men så langt jeg greidde å lese teksten så faddere 1726 ut til å være fra gårder i nabolaget. (Asak nevnt) .Anders ser ut til å stå i brukerlista iflg bygdeboka ut i 1730-åra.

 

Jeg vil også bemerke at Skedsmo bygdebok opplyser at en Amund Amundsen Branderud (nabolaget) kjøper Kopperud i 1750, men selger den straks etterpå. Iflg bygdeboka er han født 1702. Hvis han er sønn på Kopperud vil han ikke komme med i manntallet 1701. At han viser interesse for Kopperud kan vel tyde på at han hadde bånd til gården. Amund Amundsen blir også sjøleier på Branderud hvor han bor resten av sitt liv.(stor etterslekt)  Begrunnelsen for at jeg driver med Skedsmo er at bygdeboka (fra 1950-åra)nok trenger oppdatering og at jeg sjøl har mine røtter i dette grannelaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant endelige noe. Amund Kopperud døper i 1715 ei datter: Mette Carine. Det beviser vel at Amund er bruker på Kopperud ennå i 1715.

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061101040293.jpg.

 

 

Jeg er ikke sikker på liminga mi kommer fram her. Dere får bære over med litt nybegynnertøys på data. I slektsforkning er jeg ikke nybegynner.

 

mvh

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amund Kopperuds "quinde" Kjersti Halvorsd. født på Løken i Fet 47 år gl. Meldt død 1719 Skedsmo ministrialbok se øverst side 64.

 

Denne gangen fikk jeg ikke med vedlegget desverre. Kopierer, men fikk ikke lim inn på menyen.

 

Spørsmål: Er "quinde" i dette tilfelle samme som hustru eller betyr det at de er ugifte. Noen som veit mer om dette?

 

Naturlig at dette kan være slutten på Amunds brukertid at Anders overtar bruken av Kopperud. Han er jo nevnmt som bruker der 1722 og videre.

Slektskapet mellom Amund og Anders er ikke avklart, men de behøver jo ikke være i slekt.

 

mvh POEA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.